به گزارش خبرآنلاین، براساس اطلاعیهای که نیسان منتشر کرده، ثبت سفارش مدل GT-R بسته شده است. فرایند بازنشستگی این خودرو از سال 2021 آغاز شد. نیسان جیتیآر بهتدریج از بازارهای مختلف حذف شد. بازار آمریکای شمالی آخرین بازار صادراتی این خودرو بود که عرضه GT-R در آن از اکتبر گذشته به پایان رسید.
به نقل از دیجیاتو، اطلاعیه نیسان درباره مدل GT-R، چنین میگوید: «نیسان سفارشهای بسیاری برای مدل GT-R از سوی مشتریان گرفته است. پذیرش سفارشها براساس ظرفیت تولید بودهاند و اکنون خط تولید این خودرو بسته شده است.»
هنوز مشخص نیست چه تعداد نیسان جیتیآر تولید شدهاند و چه زمانی تولید این خودرو برای همیشه متوقف خواهد شد اما باقیمانده ظرفیت تولید کارخانه بهطور رسمی فروخته شده است. این موضوع به معنای پایان نیسان جیتیآر است؛ ابرخودرویی که اگر مقررات آلایندگی و صدا آن را محدود نمیکردند، نیسان همچنان تولید آن را ادامه میداد.
قوانین حذف نویز اروپایی که بهتازگی تصویب شده، نیسان را مجبور کرد ژانویه 2021 مدل جیتیآر را از بازار اروپا خارج کند. استانداردهای سختگیرانهتر برخورد جانبی در استرالیا باعث حذف این خودرو از استرالیا در نوامبر 2021 شد. البته باتوجهبه قدمت نیسان جیتیآر، این موضوع چندان تعجبآور نبود.

نخستین نمونه از اتاق R35 نیسان جیتیآر سال 2007 وارد بازار شد و بلافاصله لقب کوروت ژاپنی را از آن خود کرد. این خودرو میتواند اتومبیلهای گرانتر و قویتر از خودش را شکست دهد. GT-R برای 2 دهه، به خاری در چشم دیگر ابرخودروها تبدیل شده بود. این خودرو طی 20 سال اخیر، بهروزرسانیهای متعدد و 2 فیسلیفت را دریافت کرد اما موتور 3.8 لیتری توربوشارژر V6 نیسان همچنان زیر کاپوت این خودرو حفظ شد.
نخستین نمونههای نیسان GT-R اتاق R35 با قدرت 471 اسببخار به فروش میرسیدند. این رقم در آخرین نسخه از نیسان جیتیآر نیسمو به 600 اسببخار افزایش یافت. نیسان اکنون زمان کافی دارد تا جانشینی برای این ابرخودرو معرفی کند. مدیر طراحی نیسان اعلام کرد نسل بعدی جیتیآر سال 2030 معرفی خواهد شد اما هنوز زمانبندی رسمی عرضه این خودرو منتشر نشده است.
5858