شغل معلمی در دنیای امروز به عنوان یکی از حرفههای با ارزش و تأثیرگذار شناخته میشود و داوطلبان ورود به این حرفه باید از مسیرهای مختلفی عبور کنند، از جمله شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان. تسلط بر مفاهیم سوالات هوش و استعداد معلمی اهمیت ویژهای دارد، زیرا این مفاهیم به سنجش تواناییهای فردی و قابلیتهای آموزشی معلمان کمک میکنند. جزوهها و سوالات مرتبط با این موضوع شامل درسنامههای جامع، سوالات چهارگزینهای و آزمونهای مستند از آزمونهای گذشته هستند که به داوطلبان در آمادگی برای کنکور یاری میرسانند. سوالات به دو دسته مفهومی و تحلیلی تقسیم میشوند و برای موفقیت در آزمون، استفاده از منابع معتبر و تمرین مداوم ضروری است. با تلاش و پشتکار، داوطلبان میتوانند به رویای خود برای تبدیل شدن به معلمانی موفق و فداکار جامه عمل بپوشانند.

کنکور تربیت معلم یک فرآیند دو مرحلهای است که شامل یک آزمون کتبی و یک ارزیابی تکمیلی میشود. داوطلبان پس از موفقیت در آزمون کتبی، برای مرحله ارزیابی تکمیلی دعوت میشوند که شامل مصاحبه، گزینش و بررسی صلاحیتهای لازم برای حرفه معلمی است. قبولی در این مرحله، راه ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را هموار میکند و افراد را یک قدم به رویای معلمی نزدیکتر میسازد.
شرکتکنندگان میتوانند از بین پنج رشته اصلی شامل تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان، رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند. آزمون کتبی نیز به دو بخش تقسیم میشود: بخش اول شامل سوالات چهارگزینهای دروس تخصصی رشته انتخابی است و بخش دوم به سوالات هوش و استعداد معلمی و تعلیم و تربیت اسلامی اختصاص دارد که شایستگیهای لازم برای حرفه معلمی را میسنجد.
ضرایب دروس تخصصی در کنکور تربیت معلم مشابه کنکور سراسری است، اما مواد امتحانی ویژه این آزمون، ضرایب متفاوتی دارند. به عنوان مثال، هوش و استعداد معلمی با ضریب ۳ و تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب ۲ در نظر گرفته شدهاند. این طراحی به داوطلبان کمک میکند تا علاوه بر دانش علمی، توانمندیهای ذهنی و اخلاقی خود را نیز به نمایش بگذارند و شانس خود را برای ورود به این حرفه مقدس افزایش دهند.
کنکور تربیت معلم، یک مسیر دو مرحلهای است که در مرحله اول، داوطلبان در آزمون کتبی شرکت میکنند و در صورت قبولی، به مرحله ارزیابی تکمیلی دعوت میشوند. این مرحله شامل مصاحبه، گزینش و بررسی صلاحیتهای لازم برای حرفه معلمی است. هدف این است که افرادی که ذاتاً روحیه و علاقه معلمی دارند، شناسایی شوند. به گفته رضامراد صحرایی، برای بخش «هوش و استعداد معلمی» هیچ منبعی معرفی نمیشود، زیرا این بخش به دنبال کشف استعدادهای ذاتی و خلاقیتهای فردی است، نه مهارتهای کسبشده از طریق مطالعه کتابهای تستی.
برای بخش «تعلیم و تربیت اسلامی»، دو منبع اصلی معرفی شده است: کتاب «مهارت معلمی» نوشته محسن قرائتی (فصول اول تا سوم) و بخشهایی از کتاب «دین و زندگی» پایه دهم و یازدهم. محتوای کتاب «دین و زندگی» بسته به رشته داوطلبان متفاوت است. به عنوان مثال، داوطلبان رشتههای ریاضی، تجربی و فنی باید بخشهای مشخصی از کتابهای دین و زندگی دهم و یازدهم را مطالعه کنند، در حالی که داوطلبان رشته انسانی بخشهای دیگری را باید مرور کنند.
در کنکور ۱۴۰۳، سابقه تحصیلی با سهم ۵۰ درصدی تاثیر قطعی دارد و تنها نمرات پایه دوازدهم در خردادماه ۱۴۰۲ مورد توجه قرار میگیرد. داوطلبان باید حتماً در امتحانات نهایی خردادماه شرکت کنند تا سابقه تحصیلی خود را ایجاد کنند. آزمون کتبی نیز ۲۵ درصد و ارزیابی تکمیلی ۲۵ درصد دیگر از فرآیند گزینش را تشکیل میدهند. در آزمون کتبی، سوالات علمی رشتههای تخصصی ۱۵ درصد و سوالات مربوط به شایستگیهای معلمی (هوش و استعداد معلمی و تعلیم و تربیت اسلامی) ۱۰ درصد از نمره را به خود اختصاص میدهند.
در نهایت، گزینش نهایی داوطلبان بر اساس ترکیبی از نمره آزمون اختصاصی، سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی تکمیلی انجام میشود. این فرآیند جامع، اطمینان میدهد که تنها افراد شایسته و دارای روحیه معلمی وارد دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی میشوند و آیندهسازان نظام آموزشی کشور را تشکیل میدهند.