در کمیته میراث فرهنگی یونسکو

پرونده محور ساسانی فارس ثبت جهانی شد

پرونده محور ساسانی فارس لحظاتی پیش در کمیته میراث فرهنگی یونسکو که هم اکنون در کشور بحرین در حال برگزاری است، مورد بررسی قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

پرونده محور ساسانی فارس ثبت جهانی شد

به گزارش خبرنگار مهر، چهل و دومین کمیته میراث فرهنگی یونسکو هم اکنون در شهر منامه کشور بحرین در حال برگزاری است که در این اجلاس پرونده محور ساسانی فارس از ایران مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به ثبت جهانی رسید.

در این برنامه؛ نمایندگان هر یک از کشورهای عضو این کمیته به بررسی پرونده ایران پرداختند برخی از آنها ایرادات وارده ایکوموس به این پرونده را درست خواندند و برخی دیگر بر اهمیت دوره تاریخی و این پرونده تاکید کردند. بیشترین ایراد گرفته شده نمایندگان درباره پلان مدیریتی این پرونده بود.

نماینده آذربایجان در این جلسه درباره تاثیر معماری ساسانی بر دوره های تاریخی دیگر صحبت کرد.

نماینده تونس نیز گفت: ما از اینکه این پرونده  انتخاب شده خوشحالیم چون جای خالی چنین پرونده ای در فهرست میراث فرهنگی یونسکو حس می شد ما اصلاحیه ای که روی پرونده خورده را تایید می کنیم و از ایران می خواهیم که  جزئیات بیشتری را در اختیار ما قرار دهد تا آن را به صورت همه جانبه بررسی کنیم.

نماینده زیمبابوه نیز بیان کرد: این منطقه یکی از بزرگترین امپراطوری ها در زمان خودش بوده که تاثیر گذارترین فرهنگ ها و معماری ها را داشته است. ما می خواهیم که تمام این منطقه و نواحی اطراف آن حفاظت کامل شود این منطقه یکی از مناطقی است که در آن به ارزش های انسانی اهمیت زیادی داده می شده است. 

نماینده گوآتمالا هم گفت: این منطقه یکی از جاهایی است که در آن انسانها توانسته اند که خود را با آنجا وفق دهند و یک از پیشرفته ترین مکان های باستانی دنیاست.

پس از کش و قوس های فراوان میان نمایندگان هر یک از کشورها و توضیحات نماینده ایکوموس در این اجلاس در نهایت رای به ثبت جهانی پرونده فارس داده شد و در نهایت این پرونده نیز به فهرست میراث جهانی ایران اضافه شد پس از آن با تبریک این موفقیت، نماینده های کشورهای مختلف به معاون میراث فرهنگی کشور، کارشناسان ایرانی حاضر در این برنامه و سفیر ایران در یونسکو تبریک گفتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان