دبیرکل مجمع تقریب مذاهب:

آنچه آمریکا را به تعهداتش پایبند می کند قدرت است

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب در اختتامیه جشنواره حقوق بشر آمریکایی گفت: آنچه این کشور را به تعهداتش در برابر کشورهای دیگر پایبند می کند، قدرت است.

آنچه آمریکا را به تعهداتش پایبند می کند قدرت است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله  محسن اراکی در مراسم اختتامیه سومین دوره از جشنواره حقوق بشر آمریکایی که عصر امروز 12 تیرماه در تالار اندیشه حوزه هنری بر گزار شد،گفت: در علوم اسلامی ما و در بحث مربوط به حقوق نخستین پرسشی که مطرح می شود این است که مبنای حق کدام است و چرا کسی یا نهادی یا ملتی حق دارد و مبنای آن حق بر چه چیز استوار است. طبق روالی که در حقوق اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد ما دو پایه فلسفی- برهانی را برای حق ارائه می کنیم. اول آنچه ذاتی چیزی باشد ثبوتش نیازی به دلیل و برهان ندارد اما اگر بخواهد از بیرون چیزی را دریافت کند نیازمند علت است. این یک قاعده مسلم فلسفی – برهانی است که اساس تفکر اسلامی در مسئله حقوق به شمار می آید. به عبارتی آنچه ذاتی است نیازی به علت ندارد اما مسئله دوم اینکه هر جا یک صفت عرضی داشته باشیم که ذاتی نباشد سرانجام باید به علتی منتهی شود که برای او ذاتی است. بر اساس این دو قاعده می گوییم حق باعدل دو واژه متلازم یکدیگر هستند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب در ادامه بیان کرد: ممکن است همه سازمان ملل اجماع کنند که مطلبی حق است در مقابل کسی آن را ناحق بداند. به چه دلیل باید حرف آنها را بر این فرد یا افراد مقدم بدانیم. آیا کثرت کمی دلیل بر حقانیت یک شیئ است؟ آنچه مسلم است اینکه حقوق بشر آمریکایی و اروپایی بر پایه قدرت شکل گرفته چرا هیچ مبنایی برای اثبات حق در بین آنها وجود ندارد. برای مثال در سازمان ملل یک شورای امنیتی درست کرده اند و به 5 قدرت اول جهان حق وتو داده اند تا بگویند چه اتفاقی باید بیافتد و چه کاری باید انجام پذیرد و همین ها بودند که فلسطین را به اسرائیل تبدیل کردند و حق را به رژیم صهیونیستی دادند.

آیت الله اراکی گفته های خود را با این پرسش ادامه داد که فرض کنیم ما حقوق بشری که دنیا و سازمان ملل پذیرفته اند را قبول کنیم مبنای پایبندی اینها به قراردادها و پیمانهایشان چیست؟ برای مثال ما منشور حقوق بشر سازمان ملل را پذیرفته ایم چه تضمینی وجود دارد که آنها هم پایبند این حق و حقوق باشند. در مکتب ما خدایی وجود دارد و خداوند به وفای به عهد تاکید کرده البته این پایبندی به عهد و پیمان را مشروط به وفاداری طرف مقابل دانسته است.

وی در ادامه بیان کرد تنها تضمینی که در ارتباط با اصحاب قدرت برای پاینبدی به عهد و پیمان وجود دارد قدرت است. آمریکادر حال حاضر حق و حقوق را بر مبنای قدرت تعریف می کند و اگر طرف مقابلش قدرتمند نباشد عهد و پیمان با او را زیر پا می گذارد و مگر نه اینکه حمله های نظامی آمریکا به افغانستان، عراق و پاکستان که هم پیمان با خود اوست فصل طویلی از نقض حقوق بشر در جهان است. به عبارتی دیگر می توان گفت سیستم سیاسی به نام آمریکا برای کل بشریت خطرناک است. کسی نیست بپرسد نقش کنونی آمریکا در شرق آسیا کدام است؟ امروز آفریقایی حق دارند به اروپا و آمریکا مهاجرت کنند و از ثروت جمع شده در این دو قاره بهره ببرند اما کسی حق چنین کاری را به آنها می دهد؟

آیت الله اراکی در پایان گفته های خود بیان کرد: آمریکایی ها بی تمدن ترین مردم جهان هستند. تاریخشان به 400 سال هم نمی رسد و کسی هم نیست به آنها بپرسد آیا کریستف کلمب کاشف آمریکا بوده، مگر نه اینکه سرخپوست ها پیش از این تاریخ در آن سرزمین زندگی می کردند  ساکنان اصلی این سرزمین بودند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر