ماهان شبکه ایرانیان

نگرانی دیوان محاسبات امریکا از وضعیت خدمه ناسا

صدور گواهینامه برای فضاپیمای حامل خدمه ناسا نیاز به تنظیمات بیشتری دارد که منجر به عدم امکان دسترسی حدود یک‌ساله ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود.

نگرانی دیوان محاسبات امریکا از وضعیت خدمه ناسا

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمودو، دیوان محاسبات ایالات متحده آمریکا (GAO) که یکی از سازمان‌های قانون‌گذار آمریکا است، در این هفته گزارش نگران‌کننده‌ای درباره برنامه خدمات تجاری خدمه ناسا منتشر کرد.

به نظر می‌رسد ناسا در معرض خطر از دست دادن دسترسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به مدت 9 ماه یا بیشتر است.

این مشکل ناشی از این واقعیت است که در حال حاضر، فضاپیمای روسی "سایوز" تنها فضاپیمای تایید شده برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی است و قرارداد ناسا برای دسترسی به این فضاپیمای روسی نیز در نوامبر 2019 به پایان خواهد رسید.

ناسا در حال کار با شرکت‌های بوئینگ و اسپیس‌ایکس در زمینه تولید فضاپیماهای حمل خدمه در برنامه خود است.

پروژه‌ها در حال انجام است و کپسول حمل خدمه اسپیس‌ایکس، ماه آینده اولین آزمایش خود را در ایستگاه فضایی کندی پشت سر خواهد گذاشت.

با این حال، هر دو پروژه تا به حال تاخیر قابل توجهی داشته‌اند. انتظار می‌رفت که این قراردادها که به ارزش 6.8 میلیارد دلار برآورد شده‌اند، تا انتهای سال 2017 فضاپیماها را تحویل می‌دادند.

انتظار می‌رود کپسول "دراگون اسپیس‌ایکس "و "استارلینگر"(Starlinger) بوئینگ تا سال 2019 آماده شوند. اما دیوان محاسبات آمریکا اکنون برخی از موانع جدید برای فضاپیماهای حامل خدمه ناسا را ‌شناسایی کرده است.

در گزارش دیوان محاسبات آمریکا آمده است: پیش از انجام هر گونه ماموریت، ناسا باید گواهی کند که وسایل نقلیه هر دو پیمانکار برای فضانورد انسانی امن هستند.

این گزارش مشخص می‌کند که ناسا یک رویکرد استوار برای محاسبه این معیار ندارد و تا محقق نشدن این خواسته، مجوز برای ناسا صادر نخواهد شد.

GAO می‌گوید که مهلت اصلاح برای صدور گواهینامه، نشان‌دهنده یک شکاف بالقوه در دسترسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی به مدت حداقل 9 ماه است.

علاوه بر این، در مدت انتظار ناسا برای صدور مجوز، امیدی به این که ناسا صندلی‌های بیشتری در سایوز به دست آورد، وجود ندارد.

دیوان محاسبات آمریکا مشخص کرده است که دریافت صندلی‌های اضافی در سایوز، بعید به نظر می‌رسد، زیرا فرآیند تولید کپسول حامل خدمه و امضای قرارداد برای صندلی‌ها معمولا سه سال طول می‌کشد، به این معنی که صندلی‌های اضافی قبل از سال 2021 در دسترس نخواهد بود.

دیوان محاسبات آمریکا هشدار می‌دهد که اگر ناسا در صورت تاخیر مجدد، گزینه‌هایی برای اطمینان از دسترسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی در برنامه خدمات تجاری جدید فراهم نکند، نمی‌تواند اطمینان حاصل کند که هدف سیاست فضایی ایالات متحده محقق شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان