به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی و هنری هفت اقلیم، «یک شب یک نویسنده» روز چهارشنبه (27تیرماه) به شیوا ارسطویی اختصاص داشت که با میزبانی آیت دولتشاه در این موسسه برگزار شد.
شیوا ارسطویی درباره اینکه برخلاف خیلی از نویسندگان خانم در آثارش توجه به سیاست و مسائل روز وجود دارد، در حالی که زنانهنویسی در ایران تبدیل به آشپزخانهنویسی شده است، اظهار کرد: آقای دولتشاه حکم سیاسینویسی را صادر کردند در صورتی که من اینطور فکر نمیکنم. باور میکنید من ٣٠ سال است که این سوالها را جواب میدهم؟ برای همین ترجیح میدهم حالا که چنین فرصتی پیش آمده حتی با یکی از مخاطبانی که آثارم را خوانده، مستقیم صحبت کنم.
او همچنین در پاسخ به اینکه کسی که قصد دارد درباره مدرنیته بنویسد،چه کاری باید بکند، گفت: بنظرم منظور شما جهانبینی مدرن است که این به سبک زندگی نویسنده و زمانی که در آن زندگی میکند مربوط میشود. چطور زندگی کرده و در چه دورانی شروع کرده به دیدن جهان، یک زمانی ادبیات زنان را تحقیر میکردند که چرا در مورد آشپزخانه مینویسند.من آن زمان در مصاحبهای در روزنامه هم گفتم که مگر آشپزخانه جهانبینی مخصوص به خودش را ندارد؟ مگر میشود آشپزخانه و یا هر جای دیگری جهانبینی نداشته باشد؟ هر جا که جهان را ببینی میتوانی به ادبیات تبدیلش کنی.قرمهسبزی درست کردن هم جهانبینی دارد اگر نویسنده توانا باشد از آن جهانبینی تولید کند.
این نویسنده بیان کرد: ما که در جنگ بودیم و بچههایمان همه به یک اندازه داریم تاوان جنگ را میدهیم، در حال زندگی در یک جهان جنگزدهای هستیم که مگر امکان دارد در یک نوع رماننویسی جدی این را نادیده گرفت؟ حتی در عادیترین و روزمرهترین چیزهایی که مینویسیم جنگ پدیدار میشود چرا که روزمرگی ما جنگ بوده است. به هر سبکی که بنویسیم ممکن است موضوع نهایتا به جنگ برسد.
او در ادامه خاطر نشان کرد: یک حرف کلیشهای هست که درست هم هست، «هر نویسندهای همیشه دارد همان یک داستان را مینویسد.» همه نویسندهها یک داستان دارند و همیشه دارند آن را با فرمهای مختلف مینویسند؛ که فکر میکنم رمان «نینا» جمعبندی تمام جهانبندیهای آن راوی است.
ارسطویی درباره اینکه ادبیاتیکه استفاده میکند ادبیات متعهدانهای است یا خیر گفت: تعهد در ادبیات معاصر ایران کلمه بدنامی است. بنابراین اگر بتوانیم کمی خلاقانهتر این کلمه را به کار ببریم بهتر است.