فیلم‌هایی که بچه‌های دهه ۱۹۹۰ بدون آن‌ نمی‌توانند زندگی کنند

همیشه از خوب بودن دهه ۸۰ میلادی صحبت می‌شود، اما دهه ۹۰ ای‌ها گنجینه فرهنگی پاپ مخصوص به خودشان را برای به یادآوردن نوستالژی‌هایشان دارند

همیشه از خوب بودن دهه 80 میلادی صحبت می‌شود، اما دهه 90 ای‌ها گنجینه فرهنگی پاپ مخصوص به خودشان را برای به یادآوردن نوستالژی‌هایشان دارند. بهانه باز‌سازی انیمیشن محبوب دهِ نودی دیو و دلبر (1991) Beauty and the Beast و استقبال فوق‌الهاده از نسخه واقعی 2017 آن؛ لیستی از به یادماندنی‌ترین فیلم‌هایی که بچه‌های دهه 90 بدون آن‌ها نمی‌توانند زندگی کنند تهیه کردیم؛ حتما کلی فیلم از این لیست 24‌تایی از زیر دست ما در رفتهاست؛ از فیلم‌های محبوبتان که در این لیست غایب هستند برای ما بنوسید:

 

ادوارد دست‌قیچی (1990) Edward Scissorhands

این دهه، با ادامه حرکتی که کارگردان تیم برتون با «بیتل‌جوس» و «بتمن» شروع کرده‌بود با این افسانه دمدمی و گوتیک، شروع فوق‌العاده‌ای داشت، علاوه بر این‌ها «ادوارد دست‌قیچی» ثابت کرد که جانی د‍‍پ فراتر از تنها یک صورت زیباست.
تنها در خانه (1990) Home Alone

مکولاری کولکین Macaulay Culkin  در این داستان کودک باهوشی که در تعطیلات کریسمس به‌طور اتفاقی جامانده است  تبدیل به قهرمانی برای همه بچه‌ها شد. چه به خاطر گذاشتن تله برای وت بندیتس باشد یا مواجه با کوره شیطانی، کوین مککلیستر کولکین به شواتزنگر (آرنولد شواتزنگر قهرمان و  بازیگر اتریشی-آمریکایی) کوچولو که بچه‌ها لیاقت آن‌ را دارند تبدیل شد.
لاک‌پشت‌های نینجای نوجوان جهش‌یافته(1990) Teenage Mutant Ninja Turtles

این یک فیلم دهه 90 ایی واقعی است. ما مطمئن نیستیم چرا هالیوود برای درست درآوردن تصویر درستی از لاک‌پشت‌های نینجا اینقدر دست‌و‌پا می‌زند در‌حالی که بار اول بسیار خوب از آب درآمده است. «لاک‌پشت‌های نینجای نوجوان جهش‌یافته» اصلی موفق شد طنز مضحک سری انیمیشن را  با کتاب‌های کمدی تاریک‌‌تر تلفیق سازد که این خود به یک ترکیب مخوف منجر شده است.
دیو و دلبر (1991) Beauty and the Beast

رنسانس دیزنی (دوره‌ای که کمپانی دیزنی به بازسازی آثار کلاسیک پرداخت) تا سال 1991 به سرعت پیشرفت تا جایی که استودیو موفق به ساخت فیلم پرنسسی‌ای شد که تا همین امروز نیز جذاب است و هیچ بچه دهه 90‌ایی نمی‌تواند در برابر خواندن آهنگ‌های جذابی مثل «دیو و دلبر» و «Gaston» مقاومت کند.
هوک (1991) Hook

از «هوک» می‌توان به عنوان یکی از بحث‌بر‌انگیز‌ترین کار‌های استیون اسپیلبرگ نام برد؛ اما اگر شما در زمان اکران این فیلم در سن مناسبی بودید، این فیلم برای شما دو جنبه دارد: جلوه‌ای فریبنده از یک پیترپان بزرگ‌تر که برای آخرین جنگ با کاپیتان هوک به ندرلند بازمی‌گردد و یا نگاهی پر‌از‌ حسرت به تراژدی بزرگ‌شدن.
علاءالدین (1992) Aladdin

علاءالدین هنوز هم یکی از سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌های دیزنی است و فیلمی است که حتما چندین‌بار تماشایش می‌کنید. قسمت اعظم‌ موفقیتش را مدیون بازی دیوانه‌وار رابین ویلیامز Robin Williams در نقش غول (چراغ جادو) است، گرچه داستانی (که هیچ‌وقت جذابیت خودش را از دست نمی‌دهد)  از پسر فقیر بی‌ریایی که یک پرنسس را عاشق خود می‌کند، همیشه جذاب است.
پارک ژوراسیک (1993) Jurassic Park

تا قبل از این فیلم هیچ فیلمی به این اندازه در زنده کردن گذشته به معنای واقعی کلمه موفق نبود. «پارک ژوراسیک» شاید صحنه‌های زیادی از کشتار توسط دایناسور‌ها را داشته باشد، اما با این حال بسیاری از بچه‌های دهه 90 فقط با دیدن چندین‌و‌چند باره صحنه سمبولیک (به پارک ژوراسیک خوش‌آمدید) خوشحال می‌شوند.
خانم داوت‌فایر(1993) Mrs. Doubtfire

انگار بازی نقش یک پیترپان میان‌سال و یک غول واقعی کم بوده‌است، رابین ویلیامز Robin Williams نقش مرد مطلقه‌ای را که برای گذراندن وقت با فرزندانش مجبور به پوشیدن لباس‌های زنانه می‌شود را بازی می‌کندو در آن بیش از پیش می‌درخشد. «خانم داوت‌فایر» بدون شک بسیار خنده‌دار است، اما  در عین حال به طور شگفت‌آوری تأثیرگذار نیز هست.
کابوس قبل از کریسمس(1993) The Nightmare Before Christmas

در عین حالی که طرفدار جوان سینما بودن هم‌زمان با رنسانس دیزنی فوق‌العاده بود، هرکسی گاها از فیلم‌های انیمیشن پرنسسی سنتی خسته می‌شود. در این زمان فیلم تاریک و  اِستاپ‌موشن (یکی از تکنیک‌های انیمیشن سازی است که در آن شیئی را فریم به فریم حرکت داده و تصویر آن را توسط دوربین ضبط می‌کنند) عجیب که تا به همین امروز به همان اندازه 1993 نیز بی‌نظیر است جذاب به نظر می‌آیند.
ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات(1994) Ace Ventura: Pet Detective

بیشتر بازیگران آرزوی تجربه  سالی که جیم کری Jim Carrey در سال 1994 پشت سر گذاشت را دارند. کری یکی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین کاراکتر‌هایش را در لحظات و زندگی فردی ملقب به کارآگاه حیوانات را با ظاهری خنده‌دار ایفا کرد. البته ممکن است به نظر دوست‌هایتان این فیلم لوس و مسخره باشد.
احمق و احمق‌تر(1994) Dumb and Dumber

جیم کری زمانی که به همراهی جف دنیلز احمقانه ترین گروه دنیا را ارائه کرد همه را شگفت‌زده کرد. در نتیجه این همکاری، یکی از موفق‌ترین کمدی‌های دهه 90 ساخته‌شد.
بیلی مدیسون (1995) Billy Madison

آدام سندلر حرفه کاری اولیه طنزش را با محتوایی بچگانه و به طرز خنده‌داری نامناسب (به نسبت مساوی) آغاز کرد، پس « Billy Madison» تقریبا سکوی پروازی برای این ستاره نوپا هالیوود بود. این فیلم داستان بزرگ‌سالی نابالغ (از نظر عقلی) را نشان می‌داد که اصرار دارد ثابت کند 12 سال مدرسه را در 2 هفته می‌توان یاد‌گرفت.
بی‌سرنخ (1995) Clueless

از نحوه لباس پوشیدن گرفته تا زبان عامیانه تا آن موبایل‌های سنگین، «بی‌سرنخ» تقریبا کامل‌ترین کپسول زمان اواسط دهه 90 است؛ اما این فیلم فقط دختران اهل ولی (کالیفرنیا جنوبی) و درام دبیرستانی نیست. فیلم هوشمندانه نیز هست، این احتمالا به خاطر این است که از روی رمان کلاسیک جین آستین ساخته‌شده است.
اکنون و آن زمان (1995) Now and Then

«Now and Then» شاید به‌سادگی به عنوان «کنار من بمان» ای با دختران نوجوان توصیف‌شده است. برای همه شاید نه، اما برای خیلی از بچه‌های دهه 90 در نقش  یک راهنمای گران‌بهای سختی‌ها و مشکلات بزرگ شدن ظاهر شد.
گیلمور خوشحال (1996) Happy Gilmore

آدام سندلر «Billy Madison» را با فیلمی ادامه داد که به عقیده خیلی‌ها بهترین کمدی‌اش است. کدام قسمت تصویر کلی یک بازیکن هاکی عصبانی که به گلف روی می‌آورد جذاب نیست؟ به خصوص وقتی که همان گلف باز عصبانی درگیر یک جدلی با باب بارکر شود؟
رومئو + ژولیت ویلیام شکسپیر (1996) William Shakespeare’s Romeo  Juliet

شکسپیر داستانی فوق‌العاده از یک عاشقانه معدوم  را خلق کرد، اما معلمان انگلیسی از آن زمان به بعد برای آشنایی دانش‌آموزان جوانشان با این نمایش سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند. به نظر می‌آید تمام چیزی که لازم داشتند لئوناردو دیکاپریو خوش‌تیپ و خوش‌چهره و استایل پر‌زرق‌و‌برق کارگردان باز لوهرامن بوده‌است.
جیغ (1996) Scream

بچه‌های دهه 80 وس کریون را برای خلق ایده و فیلم « کابوس در خیابان الم» دوست دارند. بچه‌های دهه 90 زمانی عاشق او شدند که فیلم « جیغ» را به همه دنیا معرفی کرد. این فیلم ترسناک زیرکانه خشن، موجی را به راه انداخت که به ساخت فیلم‌هایی از روی آن و یا قسمت‌های بعد آن فیلم منجر شد که البته هیچ‌کدام به پای فیلم اصلی نمی‌رسند.
هرج‌ومرج فضایی(1996) Space Jam

تاریخ، داستان بازنشستگی  مایکل جردن و بازگشتش به لیگ بسکتبال آمریکا را یک جور تعریف می‌کند، اما فقط بچه‌‌های دهه  90 از اصل قضیه خبر دارند. آن‌ها عاشق داستان دوست‌داشتنی همکاری یک ستاره ورزشی با باگزبانی و گروهش برای شکست دادن ترسناک‌ترین بازیکنان بسکتبال در کل کهکشان شدند.
دنیای اسپایس (1997) Spice World

شما نمی‌توانید جذابیت  اسپایس گرلز The Spice Girls (گروهی متشکل از 5 دختر خواننده) را این روزها به بچه‌ها توضیح دهید. همانند گروه ‌The Pogs، این هم یکی از چیز‌هایی بود که برای درکش حتما باید در آن دوره زندگی می کردید. خوشبختانه این فیلم راه ساده‌ای برای سفر به گذشته و تجربه جو  اسپایس گرلز همانند دوران اوجش است.
تایتانیک (1997) Titanic

به نظر می‌رسد لئوناردو دی‌کاپریو Leonardo DiCaprio وظیفه داشت قلب همه زنان را در دهه 90 بشکند. او بازی در «رومئو + ژولیت» Romeo + Juliet را با این داستان که همانند کار قبلی‌اش یک داستان عاشقانه معدوم غم‌انگیز بود، ادامه داد. بسیاری از کودکان دهه 90 شمار دفعاتی که به سینما برای دیدن این داستان غم‌انگیز رز و جک رفته‌اند از دستشان در‌رفته‌است.
10 چیز درباره تو که ازشان متنفرم(1999) Things I Hate About You

بعضی وقت‌ها آسان‌ترین راه برای اینکه نوجوان‌ها را علاقه‌مند به کار‌های شکسپیر کنیم این است که آن‌ها از اول متوجه نشوند که این اثری از شکسپیر است. این همان نقطه قوت این کمدی رمانتیک است به طوری که «رام کردن زن سرکش» The Taming of the Shrew را به تصویری از گروهی از دبیرستانی‌های مدرن تبدیل کرده‌است.
او همهِ چیز تمام است(1999) She’s All That

به نظر می‌رسد سال 1999 سال کسانی بود که به دیدن نمایش‌های کلاسیک که به عاشقانه‌های دبیرستانی معاصر تبدیل‌شده‌اند علاقه دارند. در این مورد خاص، پوگمالیون (اسطوره یونانی) تمرکزش را روی پسر ورزشکار دبیرستانی که سعی در جلب نظر دختر درس‌خوان کلاس دارد گذاشته بود.
ماتریکس (1999) The Matrix

طرفداران پر‌وپا‌قرص «استار وارز» در بهار 1999 چشم‌انتظار «جنگ ستارگان اپیزود اول: تهدید شبح» بودند که این خود باعث شد محبوبیت «ماتریکس» بیش‌ازپیش شگفت‌آور باشد. این فیلم خوش‌ساخت پیشگامانه سایبرپانک هنوز هم باعث می‌شود بچه‌های دهه 90 برای دیدن این فیلم ذوق‌زده‌ شوند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان