شبکه نمایش خانگی؛ آنچه خواهید دید

شاید آن زمانی که مهران مدیری بعد از به توافق نرسیدن با مدیران صداوسیما تصمیم گرفت مجموعه «قهوه تلخ» را از طریق شبکه نمایش خانگی عرضه کند، هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که به فاصله چند سال، این جریان سریال سازی این‌چنین مورد استقبال قرار گیرد. در آن زمان یک سؤال اساسی مطرح بود؛ آیا مخاطبان برای تماشای هفتگی سریالی که مشابهش را بارها از رسانه ملی به‌صورت رایگان تماشا کرده بودند، حاضر به پرداخت وجه خواهند بود؟
مهران مدیری اولین شخصیتی نبود که برای کارش در صداوسیما فضایی پیدا نکرد و به سراغ شبکه نمایش خانگی می‌رفت؛ اما مطمئناً مهم‌ترین فیلم‌سازی بود که چنین تصمیمی می‌گرفت. باعرضه «قهوه تلخ» و استقبال عجیب مخاطبان، خیلی از تردیدها از میان برداشته شد، گرچه قسمت آخر این مجموعه هیچ‌گاه پخش نشد، تکلیف قرعه‌کشی و جوایز مربوط به آن‌هم مشخص نشد و قاچاق قسمت 26 این مجموعه قبل از عرضه در کنار نسخه‌های غیرقانونی در فضای مجازی، ثابت کرد خیلی از تردیدها بیراه نبوده است، اما موفقیت «قهوه تلخ» در میان مخاطبان از یک‌سو و قوانین سفت‌وسخت صداوسیما از سوی دیگر، فیلم‌سازان دیگری را هم وسوسه کرد تا آثار خود را یکسره وارد شبکه نمایش خانگی کنند.طی چند سال آینده، مجموعه‌های دیگری هم وارد این جریان شدند و رابطه‌ای نسبی با مخاطبانشان برقرار کردند و با آزمون‌وخطا کار را برای مجموعه‌های بعدی آسان کردند.
رقابت در شبکه نمایش خانگی با ورود «شهرزاد» به‌کلی دگرگون شد، مهم‌ترین ستاره‌های سینما نقش‌های اصلی یک درام عاشقانه ملتهب را بر عهده گرفتند و کیفیت ساخت، روایت جذاب و موسیقی دراماتیک «شهرزاد» در کنار هم فصل نوینی در شبکه نمایش خانگی گشودند. مجموعه «شهرزاد» بر طبق برنامه زمان‌بندی خود عرضه و پخش شد و نشان داد که گرچه نظارت آمرانه صداوسیما را ندارد اما عوامل این کار خود را مقید به احترام به بیننده می‌دانند. موفقیت «شهرزاد» تا آنجا بود که حتی کسانی که مخاطب صداوسیما یا حتی آثار سینمایی ایرانی نبودند، به تماشای آن می‌نشستند و هر هفته با خرید نسخه قانونی حمایت خود را از این مجموعه نشان دادند. بعد از «شهرزاد» دیگر مسئله وسوسه و آزمون‌وخطا برای فیلم‌سازان نبود، بلکه بازاری امتحان شده در میان بود که به‌شرط رعایت قوانینش می‌توانست به یک موفقیت کامل بدل شود و این‌گونه بود که «عاشقانه»، «عالی‌جناب» و «گل شیفته»با استقبال مخاطبان همراه شدند و حتی سازندگان «ساخت ایران»، یکی از اولین مجموعه‌های نمایش خانگی، به فکر ساخت سری دوم این مجموعه افتادند. درواقع اکنون‌که صداوسیما بیش از هرزمانی در جذب مخاطبان خود ناتوان است و سینما هم کم‌کم دارد به یک کالای لوکس اما بی‌کیفیت برای قشر متوسط جامعه تبدیل می‌شود، طبیعی است که شبکه نمایش خانگی یکه‌تاز جذب مخاطبان آثار سینمایی و تلویزیونی باشد.
با پایان مجموعه‌های «گلشیفته» و «شهرزاد»، وقتش رسیده که نگاهی به اخبار این پدیده نسبتاً نوظهور بیندازیم و ببینیم باید در آینده منتظر چه عناوینی در شبکه نمایش خانگی باشیم.
1- احضار- رامین عباسی زادهعجیب‌ترین و متفاوت‌ترین مجموعه‌ای که به‌زودی وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود، «احضار» است که در ژانر وحشت ساخته‌شده است. «احضار» روایت اصلی خود را از احادیث و آیات قرآن گرفته است و از روابط اجنه و ارواح در کنار انسان می‌گوید. گفته می‌شد این مجموعه قرار است هم‌زمان با ماه مبارک رمضان توزیع شود اما باوجود پخش تیزر آن تاکنون این مجموعه توزیع نشده است. «احضار» دونقطه قوت دارد؛ اول موضوع جدید و جذاب که می‌تواند بالاخره مخاطبان این ژانر در سینمای ایران را راضی کند و دیگری، رامین عباسی زاده که قبلاً تهیه‌کننده آثاری چون «او یک فرشته بود» و «سقوط یک فرشته»بوده است و نسبت به فضای کار آشنایی خوبی دارد؛ اما ازآنجایی‌که تمام بازیگران «احضار» نا‌بازیگر هستند و اولین حضورشان را با این مجموعه تجربه خواهند کرد، باید دید آیا «احضار» می‌تواند با مجموعه‌های پرستاره دیگر به رقابت بپردازد.
2- دل- منوچهر هادیمنوچهر هادی با ساخت «عاشقانه» حالا یکی از چهره‌های موفق و شناخته‌شده شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود. باوجوداینکه ساخت «عاشقانه 2» علیرغم استقبال مخاطبان همچنان قطعی نیست، اما هادی بیکار ننشسته و درحالی‌که سال گذشته کمدی پرفروش «آیینه بغل» را در اکران داشت و با «پاهای بی‌قرار» به‌زودی به تلویزیون برمی‌گردد، قرار است شهریورماه، درام عاشقانه جدیدش، بانام «دل» را کلید بزند. بابک کایدان فیلم‌نامه‌نویس این مجموعه در مصاحبه‌ای گفته که «دل» روایتی شبیه «عاشقانه» دارد اما بسیار با آن متفاوت است. گفته می‌شود «دل» در 28 قسمت و برای پخش در زمستان آماده می‌شود. محمدرضا گلزار و ساره بیاتهم که در «عاشقانه» زوج جذابی را ارائه کردند در این مجموعه همبازی هستند.
3- رقص روی شیشه- مهدی گلستانهبعد از «عاشقانه» فقط منوچهر هادی نبود که بیکار ننشست؛ مهدی گلستانه، تهیه‌کننده آن مجموعه نیز، به سراغ ساخت مجموعه خودش با عنوان «رقص روی شیشه» رفت که گفته می‌شود یک ملودرام اجتماعی در مذمت مهاجرت و ستایش خانواده است که در 26 قسمت تولید و عرضه خواهد شد. امیر آقایی، هانیه توسلی و مهرداد صدیقیان از بازیگران «رقص روی شیشه» هستند و به‌تازگی بهرام رادان نیز که قبلاً پیشنهاد هادی برای بازی در «دل» را رد کرده بود، اعلام کرد بعد از 18 سال برای اولین بار با بازی در «رقص روی شیشه» در یک سریال بازی خواهد کرد. از نکات جذاب دیگر «رقص روی شیشه» حضور خوانندگان مطرح پاپ برای اجرای تیتراژ هر قسمت از این مجموعه است؛ رضا صادقی، بابک جهانبخش، محمد علیزاده، مهدی مقدم، مهدی یغمایی، محمد زندوکیلی، فرزاد فرزین و گروه هوروش بند، ازجمله خوانندگانی هستند که تاکنون همکاری‌شان با این مجموعه قطعی شده است.
4- ممنوعه- امیر پورکیان«ممنوعه» یک ملودرام خانوادگی-اجتماعی است که داستان سه نسل را به‌صورت هم‌زمان نقل می‌کند و به گفته عوامل این مجموعه روایت متفاوتی دارد. پورکیان که تاکنون بیشتر در سمت تهیه‌کننده ظاهرشده است («دریا و ماهی پرنده»، «خیابان یک‌طرفه» و «خنده‌های آتوسا») با ساخت یک اثر سینمایی به نام «ناکوک»، حالا مجموعه‌ای پرستاره را برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی می‌کند. نیکی کریمی، آتیلا پسیانی، آناهیتا درگاهی، امیرحسین آرمان، امیر جعفری و پژمان بازغی، بازیگرانی هستند که تاکنون با گریم‌های متفاوت، مقابل دوربین «ممنوعه» ظاهرشده‌اند. طبق اعلام قبلی قرار بود خردادماه، «ممنوعه» روانه شبکه نمایش خانگی شود اما به نظر می‌رسد هنوز مراحل فنی کار ادامه دارد و گروه فیلم‌برداری عازم شمال شده‌اند تا قسمت‌هایی از سریال را در آنجا فیلم‌برداری کنند.
5- خوب، بد، جلف- بهروز افخمیاولین تجربه فیلم‌سازی پیمان قاسم‌خانی که با استقبال خوب مخاطبان همراه بود و فروش چندمیلیاردی داشت در ابتدا قرار بود توسط رامبد جوان کارگردانی شود و بعدتر نام حسن فتحی و سروش صحتنیز به‌عنوان کارگردان مطرح شد، اما با طولانی شدن روند نگارش فیلم‌نامه، عوامل از ادامه کار انصراف می‌دهند و قاسم‌خانی هم تصمیم می‌گیرد، خودش این فیلم را بسازد. با موفقیت «خوب، بد، جلف» خیلی زود خبر از ساخت ادامه آن در شبکه نمایش خانگی به میان آمد؛ اما این بار هم این اثر در یافتن کارگردان دچار مشکل شد. گفته می‌شود در ابتدا، قاسم‌خانی با حمید فرخ نژاد صحبت‌هایی برای کارگردانی کار انجام داده است که به نتیجه نرسیده و همین موضوع احتمال حضور کاراکتر وی در این مجموعه را کمرنگ می‌کند. بعدتر نام بهروز افخمی که قبلاً در کمدی موفق «سن‌پترزبورگ» با قاسم‌خانی همکاری داشته است به میان آمد و کمی بعد سعید آقاخانی به‌عنوان جایگزین افخمی معرفی شد و بعد نام ابوالحسن داوودی به‌عنوان کارگردان «خوب، بد، جلف» منتشر شد، اما داوودی در یک مصاحبه این موضوع را تکذیب کرد و گفت همچنان بهروز افخمی قرار است این مجموعه را کارگردانی کند. باوجوداینکه به نظر می‌رسد تکلیف کارگردان مشخص نیست، اما پژمان جمشیدی، ستاره اصلی این مجموعه، در گفتگویی اعلام کرد که فیلم‌نامه دو قسمت اول از مجموعه را خوانده است و بسیار مجذوب اثر شده است.در کنار این‌ها، اخباری از ساخت «شاهگوش 2: ماجراهای خنجری و زهره» هم به گوش می‌رسد که گویا بعد از انصراف داوود میرباقری قرار است با فیلم‌ساز دیگری و با سرمایه‌گذاری محمد امامی ساخته شود. داوود میرباقری همچنین از ساخت پروژه طولانی و پرستاره «ماه تی تی» هم انصراف داده است تا روی سریال «سلمان فارسی» تمرکز کند و «ماه تی تی» همچنان در صف انتظار است. سام قریبیان هم بلافاصله بعد از پایان «عالی‌جناب» در صفحه اینستاگرام خود، گفت در آینده و با حضور یک تهیه‌کننده مناسب حتماً فصل دوم این مجموعه را خواهد ساخت. حسن فتحی هم در مورد «شهرزاد 4» صحبت کرده است و به نظر می‌رسد ساخت سری چهارم این مجموعه قطعی است؛ یا در مجموعه نمایش خانگی یا شاید در قالب یک اثر سینمایی. مهدی گلستانه هم که فعلاً مشغول «رقص روی شیشه» است اعلام داشته به‌عنوان مالک اثر، اگر نویسندگان «عاشقانه» به موضوع جذابی برسند و شرایط مهیا باشد، حتماً «عاشقانه 2» را خواهد ساخت؛ البته بدون هادی.
به‌هرحال، به نظر می‌رسد که بازار داغ شبکه نمایش خانگی به این زودی‌ها سرد نخواهد شد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان