ازنظر بسیاری از مالکان خودرو، تایرها صرفا اشیائی گرد و مشکی هستند که به سرعت فرسوده میشوند. آنها با قیمت گران خود باعث دردسر هستند و زمانی تعویض میشوند که آج آنها بهاندازهی کافی ساییده شده باشد.
اما تایرها از دید مالکان بوگاتی شیرون تنها دلیل تبدیل شدن این هیولا به سریعترین خودروی جادهای دنیا هستند. آن پیشرانهی 1479 اسب بخاری، آن آیرودینامیک فوقالعاده و آن سیستم تعلیق، فرمان و ترمزگیری خارقالعاده، بدون تایرها ارزشی ندارد. این تایرها هستند که بوگاتی شیرون را با سرعت 416 کیلومتر و حتی بالاتر در جادهها به رخ همه میکشانند.
این تایرهای مخصوص که توسط میشلین ساخته شدهاند، رینگهای آلیاژی بزرگ شیرون را در بر میگیرند. آنها رؤیای بوگاتی را به حقیقت تبدیل میکنند.
درست 15 سال پیش بود که شرکتهای ساخت تایر، بوگاتی را به خاطر درخواست برای یک تایر ویژه و مخصوص برای ویرون به باد تمسخر گرفتند. آنها گفتند این کار غیرممکن است. ویرون بسیار سریع و سنگین استو هیچ تایری توانایی این فیزیک را ندارد؛ چه برسد به اینکه بخواهد برای استفاده در جادههای معمولی با شرایط آب و هوایی مختلف نیز دوام بیاورد. در این میان تنها میشلین بود که جرئت به خرج داد و وارد این بازی شد.
زمان لازم برای ساخت هر تایر ویرون با دست در حدود یک ساعت بود. دو جفت تایر ویرون قیمتی بالغ بر 42 هزار دلار داشتند و 9600 کیلومتر عمر میکردند. بااینحال همان لاستیکها در سرعت 400 کیلومتر بر ساعت تنها 15 دقیقه دوام میآوردند. این دوام 15 دقیقهای نیز در صورتی محقق میشد که تایرها به سبب گرما و نیروی گریز از مرکز فوقالعاده بالا، نمیترکیدند. خوشبختانه سوخت ویرون در کمتر از 10 دقیقه با آن سرعت و قبل از ترکیدن لاستیکها تمام میشد. میشلین بهمنظور جلوگیری از بروز حادثه و آسیب رینگها، تنها دو نوع تایر برای ویرون در نظر گرفته بود. تعویض یک دست رینگ ویرون 69 هزار دلار خرج داشت که با قیمت تایرها به 111 هزار دلار میرسید.
میشلین از تجربهی ویرون درسهای زیادی گرفت. مهندسان بوگاتی در خلال برنامهی ساخت شیرون، 18 بار به مرکز تحقیق و توسعهی میشلین در فرانسه سفر کردند. میشلین در طول فرآیند تولید از تجهیزات آزمایش تایر هواپیما استفاده کرد؛ زیرا این تنها تجهیزاتی بود که توانایی چرخاندن سریع یک تایر آزمایشی و شبیهسازی نیروهای شدید وارده به آن با سرعت بالا را داشت.
تایرهای جلو (285/30R20) و عقب (355/25R21) شیرون در مقایسه با ویرون، به ترتیب 14 و 12 درصد سطح تماس بیشتری با جاده دارند. آنها توانایی انتقال 5000 نیوتون متر گشتاور در زمان تماس با جاده دارند و میتوانند 3800 بار نیروی جاذبه را در سرعت 416 کیلومتر بر ساعت، بدون ترکیدگی تحمل کنند. تمامی این ویژگیها، صرفنظر از شرایط آب و هوایی، به کیفیت رانندگی و کشش خودرو کمک میکند.
سوار کردن تایرها روی رینگها نیز در مقایسه با ویرون سادهتر شده است. میشلین از یک سیستم ضد پنچری نیز در لاستیکهای شیرون استفاده کرده که نیازمند رینگهای مخصوص و کاملاً متقارن است. بوگاتی هنوز جزئیاتی در مورد این تایر اعلام نکرده است؛ اما میگوید هزینههای ساخت آن کمتر است.
پس از این که سوپر اسپرت 1200 اسب بخاری بوگاتی در سال 2010 رکورد سرعت 429 کیلومتر بر ساعت را شکست، پیِر هِنری رافانل، رانندهی آزمایشی بوگاتی و سابق فرمول یک، اعلام کرد تنها دلیلی که مانع از گذشتن ویرون از سرعت 432 کیلومتر شد، فناوری تایرهای آن بود. ولفگانگ درهایمر، مدیرعامل بوگاتی، قول داده است که شیرونِ قدرتمندتر، بهراحتی از این رکورد عبور خواهد کرد و به سریعترین خودروی تاریخ تبدیل خواهد شد.
منظور او از این حرف چیست؟ رسیدن به سرعت 440 یا 450 کیلومتر بر ساعت؟ تا تابستان امسال و فهمیدن این رکورد زمان زیادی باقی نمانده است. عدد نهایی هر چه باشد، بوگاتی حالا تایرهایی دارد که میتوانند این رکورد را رقم بزنند.
در پایان تصاویر و ویدئوی بررسی بوگاتی شیرون را مشاهده خواهید کرد.
لینک دانلود ویدئو با کیفیت 1080P | 720P | 360P