برخی افرادی که افسرده هستند در سرزنش کردن خودشان به مقام قهرمانی دست پیدا می‌کنند. برای کسانی که چنین تمایلی دارند، هیچ چیز منفی وجود ندارد که کسی به آن‌ها بگوید و آن‌‌ها قبلا خودشان به آن نیاندیشیده باشند. افرادی که بدون وقفه به خود سخت می‌گیرند، به نظر می‌رسد که هیچ گاه آرامش درونی پیدا نمی‌کنند و مستعد ادامه‌دار بودنِ افسردگیشان هستند. اگر شما با این بیماری و عادت زندگی می‌کنید، دوستان و خانواده شما ممکن است شما را به عنوان فردی که برای خودش احساس تاسف می‌کند و از خودش مطمئن نیست ببینند. روزهای شما مملو از تردید است و خوشحالی دور از دسترس.

 

- برای غلبه بر این دوراهی، با نگاه به این که این مسئله از کجا سرچشمه می‌گیرد شروع کنید. آیا تجربه سختی داشتید یا ضربه ای روانی مانند مورد سوءاستفاده قرار گرفتن در کودکی، یا نظری منفی از سوی دوستان صمیمی و اعضای خانواده تان به شما در طول زندگی وارد شده است؟ یقینا تجربه‌های ابتدایی همگی می‌توانند بر احساسِ خود کم بینی موثر باشند. حتی با اسم های مستعار کنایی مورد خطاب قرار گرفتن نیز باعث حس بی ارزش بودن می‌شود.

 

- یک روش، درست کردن کارت‌های امتیازی برای دوره‌های مختلف از زندگیتان و صادقانه امتیاز دادن به آن است. اگر شما زندگیتان را به دسته‌هایی نظیر مدرسه، کار، ورزش، شوخ طبعی و غیره طبقه بندی کنید، خواهید دید که شما دارای توانایی‌ها و استعدادهایی هستید که قبلا قادر به تشخیص آن‌ها نبودید.

- برخی افراد با شوخ طبعی با کنار آمدن با این احساسات کنار می‌آیند، در صورتی که برخی افراد دیگر آشکارا می‌گویند که به اندازه کافی خوب نیستند. زمانی که این افکار سرزده وارد ذهنتان می‌شود، با یادآوری تمام کارهای خوبی که در زندگیتان انجام داده‌اید با آن‌ها به مبارزه بپردازید. با نگاه به گذشته ممکن است با یک یا دو موردی که در آن خوب بوده‌اید مواجه شوید. این دستیابی‌هایتان نقاط عطف مهمی در دوست داشتن خودتان هستند.

- همه مرتکب خطا می‌شوند، و هیچ کس کامل نیست. اما اگر به خودتان سخت بگیرید، این حقیقت در زندگی ممکن است مهم به نظر نیاید. یادآوری مداوم اینکه کامل بودن وهمی بیش نیست –و شما همان طور که هستید کاملید –می‌تواند بسیار یاری بخش باشد.

- باور به این که شما به دلیلی در این دنیا هستید، و یا داشتن هدفی والاتر راه خوبِ دیگریست برای از نو ساختن این قسمت از شخصیتتان. تاکتیکی دیگر این است که به یک سازمان خدمات عمومی بپیوندید. اکثر این گروه‌ها در تشخیص مشارکت و توانایی‌های اعضای خود ماهر هستند. این که دیگران کارهای شما را تشویق کنند شما را قادر به دیدن این می‌کند که می‌توانید تفاوتی ایجاد کنید و این حس را به شما خواهد داد که شما بهتر از آنچه فکر می‌کنید هستید.

زمانی که تکرار نکردن کلمات و افکار خود تخریب را یاد گرفتید، داشتن حس بهتر به خودتان آسان‌تر خواهد شد.

درک کردن این که شما همین گونه که هستید ارزشمند هستید می‌تواند چالش برانگیز باشد، به ویژه اگر در معرض افسردگی هستید، اما این نتایج به شما کمک خواهد کرد که شادی را احساس کنید، حتی اگر این احساس در گذشته برایتان ناشناخته بوده باشد.