فـواید صدقه

اگر صدقه‌ها را آشکار کنید، این، کار خوبى است، و اگر آن را پنهان دارید و به مستمندان بدهید، این براى شما بهتر است؛ و بخشى از گناهانتان را مى‌زداید، و خداوند به آنچه انجام مى‌دهید آگاه است.کلام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) را اینگونه توصیف کرده اند که "فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است".

فـواید صدقه

اگر صدقه‌ها را آشکار کنید، این، کار خوبى است، و اگر آن را پنهان دارید و به مستمندان بدهید، این براى شما بهتر است؛ و بخشى از گناهانتان را مى‌زداید، و خداوند به آنچه انجام مى‌دهید آگاه است.
کلام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) را اینگونه توصیف کرده اند که "فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است".

در مجموعه مطالب "چنین گفت امیر ما ..." نَمی از این یَم، بر کام عطشناک خود می چشانیم.

 

* کلام امیر :

حضرت امیرالمؤمنین امام علی بن ابی طالب علیهما السلام در خطابه‌ای، کارهای نیکی که انسان باید به وسیله آنها به خداوند توسل کند را بیان فرمود و به آثار آن اعمال هم اشاره کرد؛ از جمله:
وَ صَدَقَة السِّرِّ فَإِنَّهَا تُکَفِّرُ اَلْخَطِیئَهَ وَ صَدَقة اَلْعَلاَنِیَةِ فَإِنَّهَا تَدفَعُ مِیتَةَ السُّوء.
یعنی:
(از بهترین چیزهایى که اهل توسّل، با آنها به خداى پاکِ متعال نزدیک می‌شوند) صدقه پنهانى است که گناه را پاک مى کند و صدقه آشکار است که جلوى مرگ هاى بد را مى گیرد.
(نهج البلاغه، خطبه 110)

* آیه مرتبط :

سوره بقره، آیه 271: إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِیَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الفُقَرَاءَ فَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ ۚ وَیُکَفِّرُ عَنکُم مِّن سَیِّئَاتِکُمْ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیر.
یعنی:
اگر صدقه‌ها را آشکار کنید، این، کار خوبى است، و اگر آن را پنهان دارید و به مستمندان بدهید، این براى شما بهتر است؛ و بخشى از گناهانتان را مى‌زداید، و خداوند به آنچه انجام مى‌دهید آگاه است.

* حدیث مرتبط :

یکی از یهودیان عنود مدینه، به پیامبر اکرم جسارتی کرد. حضرت به اصحاب فرمودند: او امروز با نیش مارى سیاه در صحرا کشته مى شود.
اپس از مدتی، مرد یهودى با کوله بارى از هیزم از صحرا برگشت. اصحاب با حیرت و نگاه هاى تردیدآمیز مبنى بر عدم تحقّق فرموده پیامبر (صلى الله علیه وآله) به ایشان نگریستند.
پیامبر اکرم(ص) به یهودى گفت که پشته هیزمش را بر زمین بگذارد و هیزم ها را پخش کند. به محض باز شدن بسته هیزم، مار سیاهى در میان هیزم ها دیده شد که تکّه چوبى را به دندان گرفته بود.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مرد یهودى! چه عملى در صحرا انجام دادى؟
عرض کرد: دو تکه نان همراه داشتم. پس از جمع آورى هیزم ها، یک تکّه از آنها را خوردم. سپس به فقیرى برخوردم، تکّه دیگر را به او دادم. پیامبر(ص) فرمود: این مار مأمور گرفتن جان اوبود؛ ولى خداوند با این انفاق او، مرگ با نیش مار را از او دور کرد.
سپس این حدیث زیبا را بیان فرمودند: «اِنَّ الصَّدَقَةَ تَدْفَعُ میتَةَ السُّوءِ عَنِ الاِنْسان» صدقه دادن، مرگ هاى سیاه و بد را از انسان دفع می‌کند.
(وسائل الشّیعة، جلد 6، ابواب الصدقة)

* ادبیات مرتبط :
نباشد همی نیک و بد پایدار/
همان به که نیکی بود یادگار/
دراز است دست فلک بر بدی/
همه نیکویی کن اگر بخردی/
چو نیکی کنی، نیکی آید برت/
بدی را بدی باشد اندرخورت/
چو نیکی نمایدت کیهان‌ خدای/
تو با هر کسی نیز، نیکی نمای
(حکیم ابوالقاسم فردوسی)

(وسائل الشّیعه، جلد 6، ابواب الصدقه)

*پیام‌های مرتبط :
1 . با بخشش در راه خدا، بخشوده خواهیم شد. 2. منظور از "میتة السوء" مرگهای بدمنظر و سیاه است؛ مانند سوختن در آتش، تکّه تکّه شدن در تصادفات و مانند آنها.


منبع : ابنا
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان