در گفتگو با مهر عنوان شد؛

احتمال افزایش ۱۰ درصدی تخفیف «تابستانه کتاب» با مشارکت شهرداری‌ها

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارشاد با تاکید بر لزوم مشارکت شهرداری‌ها در اجرای طرح «تابستانه کتاب»، امکان افزایش ۱۰ درصدی تخفیف‌های این طرح را محتمل دانست.

احتمال افزایش 10 درصدی تخفیف «تابستانه کتاب» با مشارکت شهرداری‌ها

علی غیاثی ندوشن مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیان ارزیابی خود از طرح‌های حمایتی اجراشده از کتابفروشی‌ها به خبرنگار مهر گفت: یکی ازطرح‌های خوب و ابتکاری که از ابتدای دولت تدبیر و امید و در زمان معاونت فرهنگی آقای صالحی، وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح کشور اجرا شد، موضوع حمایت و تقویت کتابفروشی‌ها بود؛ هر چند در دوره‌های بعد از انقلاب نیز به کتابفروشی‌ها توجه شده است، اما مستمر نبوده است بلکه به صورت مقطعی انجام شده‌اند.

غیاثی ندوشن یادآور شد: در سال‌های اخیر شاهد اجرای چندین طرح در حوزه کتابفروشی‌ها هستیم؛ نخست، مشارکت کتابفروشی‌های استان‌ها در شبکه نمایشگاه‌های استانی کتاب؛ همزمان با برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، تخفیف و تسهیلاتی که برای خرید کتاب در این نمایشگاه‌ها منظور می‌شود، همزمان در کتابفروشی‌های استانی نیز عرضه می‌شوند.

وی ادامه داد: از دیگر طرح‌ها می‌توان به ارائه تسهیلات بانکی با سود اندک به کتابفروشی‌ها به منظور توسعه کتابفروشی‌ها و یا تأسیس کتابفروشی جدید، اشاره کرد. همچنین طرح‌های حمایتی از کتابفروشان نیز از دیگر طرح‌هایی محسوب می‌شوند که در سال‌های اخیر با استقبال مواجه شده‌اند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هر چند هر طرح ممکن است در آغاز و مسیر کار با چالش‌هایی مواجه شود اما در مجموع طرح‌های حمایتی از کتابفروشان اعم از «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب»، «تابستانه کتاب» و «پائیزه کتاب» از جمله طرح‌هایی هستند که توانسته‌اند تاکنون با تزریق یارانه به کتابفروشان، موفق عمل کنند.

غیاثی ندوشن با بیان اینکه در طرح‌های حمایتی از کتابفروشان، تسهیلات در اختیار مصرف کنندگان کتاب و کتابفروشی‌ها قرار می‌گیرد، گفت: اگر اجرای این طرح‌ها به ویژه «تابستانه کتاب» ادامه داشته باشند و همزمان با استمرار، آسیب شناسی نیز صورت بگیرد، نقاط قوت آن‌ها تقویت و نقاط ضعف آن‌ها برطرف می‌شود و در نهایت به غنی سازی آن‌ها می‌انجامد.

وی اظهار کرد: طرح‌های حمایتی از کتابفروشان علاوه بر مزایا و آثار مادی که به همراه دارند، نوعی تبلیغ و توجه به کتابفروشی‌ها (بُعد معنوی طرح) است و باعث ایجاد تلنگری در جامعه می‌شود تا نگاهی داشته باشند به کتابفروشی‌ها به ویژه کتابفروشی‌های شهرستان‌ها و شهرهای کوچکی که با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و رونق چندانی ندارند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه طرح‌های حمایتی از کتابفروشان به دوام و بقای کتابفروشی‌های کم رونق شهرستان‌های مختلف کمک قابل توجهی است، گفت: از جمله ملزومات موفقیت روزافزون این طرح‌ها، مشارکت همه دستگاه‌های کشور با موسسه خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای این طرح‌ها است؛ به طور مثال، درست است که اطلاع رسانی در این زمینه صورت گرفته است اما باید صدا و سیما و سایر رسانه‌های مکتوب و مجازی بیش از پیش در این راستا گام بردارند.

غیاثی ندوشن ادامه داد: همچنین در این زمینه مشارکت شهرداری‌ها هم به لحاظ تبلیغ شهری و محیطی موثر است و هم از منظر مشارکت مالی؛ شهرداری‌های استانی می‌توانند با مشارکت مالی در اجرای این طرح‌ها به طور مثال میزان تخفیفات آن‌ها ر ا از 25 درصد به 35 درصد ارتقا دهند.

وی عنوان کرد: از دیگر نکاتی که پیشنهاد می‌کنم در اجرای این طرح‌ها مدنظر قرار بگیرد، گستره جغرافیایی و جمعیتی هر استان است؛ به این معنا که در این طرح، به استان‌های کوچک و متوسط (به لحاظ مالی) نسبت به استان‌های بزرگ که به لحاظ تعداد کتابفروشی و ناشر به عنوان قطب‌های مهم نشر به شمار می‌آیند، یارانه بیشتری اختصاص یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان