ماهان شبکه ایرانیان

کاهش تیراژ صنعت موتورسیکلت به ۱۰ درصد ظرفیت؛ همزمان با اجباری شدن استانداردهای تازه

خودروی ملی عنوانی بود که در آن روزگاران به محصول جدید ایران‌خودرو اطلاق می‌شد. محصولی که طراحی آن را یک شرکت خارجی برعهده داشت و پلتفرمش نیز همان پلت‌فرم پژو ۴۰۵ فرانسوی بود، با این حال به آن خودروی ملی گفته می‌شد.

کاهش تیراژ صنعت موتورسیکلت به 10 درصد ظرفیت؛ همزمان با اجباری شدن استانداردهای تازه

خودروی ملی عنوانی بود که در آن روزگاران به محصول جدید ایران‌خودرو اطلاق می‌شد. محصولی که طراحی آن را یک شرکت خارجی برعهده داشت و پلتفرمش نیز همان پلت‌فرم پژو 405 فرانسوی بود، با این حال به آن خودروی ملی گفته می‌شد.

سمند در زمانی که پژو پارس لوکس‌ترین محصول ایران خودرو محسوب می‌شد، وارد بازار شد. در آن هنگام پیکان یکه‌تاز جاده‌های کشور بود و پراید نیز با خصوصیات لوکس‌تر، در رده بعدی قرار داشت.

طبق روال معمول در خودروسازی ایران، سمند به عنوان یک خودروی جدید وارد بازار کشورمان شده اما هیچ‌گاه از آن خارج نشد و همچنان با ارائه نسخه‌های مختلف از آن، پرقدرت تر از همیشه در مسیر خویش به تاخت و تاز مشغول است.

در طی این سال‌ها سمند چند بار دچار فیس لیفت جزیی شد. پس از سال‌ها، بالاخره ما شاهد یک فیس لیفت نسبتا جدی برای سمند بودیم و حاصل آن چیزی جز ارائه مدل دنا به بازار نبود. عرضه دنا به بازار ایران هر چند درد چندانی از غم طرفداران خودرو را کم نمی‌کرد اما به هر حال کورسوی امید را در دل ایرانیان روشن نمود.

پس از آن شرکت سازنده دست به کار شد و تغییرات بیشتری را در بخش طراحی ظاهری بدنه این خودرو اعمال نمود. حاصل این تحولات در قالب دنا پلاس به نمایش عمومی درآمد.

در تمام این دوران قوای محرکه سمند با تحول آنچنانی مواجه نشد و تنها پس از ساخت پیشرانه EF7 توسط ایران خودرو، این مورد نیز به گزینه پیشین یعنی موتور XU7 ملحق گردید.

پیشرانه EF7 که بر روی بسیاری از سمندهای معمولی نیز مشغول به خدمت است، برای ظاهر نسبتا جذاب و اسپرت دنا پلاس، تا حدی ضعیف و ناکارآمد به نظر می‌رسید. بدین روی ایران خودرو نسخه توربوی آن را برای دنا پلاس ارائه داد تا قوای محرکه ای در خور ظاهر نسبتا مهیج دنا پلاس را به آن اعطا نموده باشد.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جنبه‌های مختلف باطنی و ظاهری دنا پلاس مدل معمولی و توربو بپردازیم؛ بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا با هم این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری و بدنه دنا پلاس

طراحی ظاهری دنا پلاس به گونه‌ای است که گمان می‌شود هدف از آن، ارائه نسخه جدیدی از دنا (سمند) بوده که بتواند به نیازهای روحی جوانان ایرانی که سال‌ها حسرت خودروهای اسپرت خارجی را در دل خود نگاه داشته‌اند اما توانایی مالی خرید این گونه خودروها را ندارند، پاسخ دهد.

اگر بخواهیم انصاف پیشه کنیم بایستی بگویم که تا حد زیادی نیز موفق بوده‌اند، چرا که در بین محصولات قدیمی تولید داخل و یا مدل‌های چینی حاضر در رده قیمتی زیر 60 میلیون تومان (در هنگام عرضه دنا پلاس)، این خودرو از نمای به مراتب جذاب‌تر و جوان پسندتری برخوردار گشته است.

دنا پلاس

نمای روبروی دنا پلاس تفاوت زیادی با دنا معمولی ندارد. چراغ های دنا پلاس در قیاس با دنا، به اجزای درونی مدرن‌تر همراه با دی لایت (روشنایی در روز) مجهز شده‌اند که جلوه‌ای تقریبا جذاب و به روزتری به خودرو بخشیده‌اند.

این کاسه چراغ‌ها به صورت چند ضلعی غیر منحنی طراحی شده‌اند و سایز آنها متناسب به نظر می‌رسد. قسمت اعظم بخش مرکزی چهره دنا پلاس به رنگ مشکی اختصاص داده شده که ناشی از جلوپنجره، قطعه پلاستیکی مخصوص نصب پلاک و مجرای ورودی هوا در بخش پایین سپر به فرم ذوزنقه است.

دنا پلاس

دو خط حجم دهنده نیز بر روی درب کاپوت مشاهده می‌شوند که تا جوانب جلوپنجره تداوم یافته و جسارت و حس هیجان بیشتری را بر چهره دنا پلاس نشانده‌اند. قاب آینه‌های جانبی نیز به صورت دو رنگ (مشکی، هم رنگ بدنه) طراحی شده و چراغ‌های راهنما را در دل خود جای داده‌اند.

نمای جانبی دنا پلاس در قیاس با دنا معمولی، کناره‌های آن تماما یادآور خودروی ملی سمند بود، تحولات بیشتری را تجربه نموده و اصطلاحا ایران خودرو را تا حد زیادی به خرج انداخته است.

در اقدامی شایسته فریم پنجره‌ها به صورت کرومی براق درآمده و طراحی شیشه عقب نیز به کلی تغییر کرده است. طراحی کلی فریم پنجره ها به ویژه در قسمت عقب چندان هماهنگ و متناسب به نظر نمی‌رسد؛ به علاوه اینکه سایز شیشه درب عقب نیز کوچک بوده و هارمونی چندانی با ابعاد خودرو ندارد.

گلگیرها و ناحیه رکاب خودرو به منظور کاهش سادگی و افزایش جنبه جسورانه در طراحی ظاهری دنا پلاس به حالت برجسته طراحی شده‌اند. یک خط حجمی با شیب نسبتا زیاد از چراغ عقب تا قوس گلگیر جلو امتداد یافته که مهمترین ویژگی طراحی جانبی دنا پلاس از نقطه نظر شاخصه‌های اسپرت محسوب می‌شود.

دنا پلاس

اطراف فریم پنجره‌ها نیز یک حجم منفی مشاهده می‌شود که تا گوشه بالایی چراغ جلو، در امتداد درب کاپوت تداوم داشته است. همچنین به نظر می‌رسد که اگر از رینگ و لاستیک بزرگتر از نمونه استاندارد در این خودرو بهره برده شود، با نمای کناری جذاب تری نسبت به دنا پلاس استاندارد مواجه خواهیم شد.

نمای عقب دنا پلاس نسبتا هماهنگ و زیبا جلوه می‌کند. چراغ های عقب سایز و طراحی مناسبی دارند و تا حدی علاقه‌مندان را به یاد چراغ عقب برخی محصولات قدیمی‌تر مرسدس بنز می اندازند.

دنا پلاس

یک نوار کرومی به همراه لوگوی ایران خودرو در بالای محل فرورفته ذوزنقه شکل نصب پلاک دیده می‌شود. سپر عقب طراحی بسیار ساده داشته و در قسمت زیرین آن یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ، حاوی چراغ یگانه مه شکن به چشم می‌خورد.

به طور کلی ظاهر دنا پلاس شاید در نگاه اول چندان متناسب و هماهنگ به نظر نرسد اما به هر حال، با توجه به رقبای اصلی آن که انواع تولیدات از مد افتاده داخلی را شامل می‌شود، می‌توان با ارفاق به آن نمره قبولی داد.

طراحی داخلی و کابین

دنا پلاس

همین که قدم به کابین دنا پلاس می‌گذارید، طراحی نسبتا زیبا و متقارن مجموعه داشبورد و ادوات کابین، توجه شما را به سوی خود جلب می‌کند؛ به ویژه برای آن دسته از مشتریان که انتظارات بالایی از صنعت خودروسازی داخلی ندارند، طرح معقول و تقریبا به روز داشبورد این خودروی داخلی در قیاس با سایر محصولات ایرانی، می‌تواند مایه خرسندی و رضایت مشتری ایرانی باشد.

جنس متریال و کیفیت مونتاژ نیز نسبت به قبل در سطح قابل قبولی قرار دارد. طراحی قسمت میانی داشبورد به ویژه حالت عمودی دریچه‌های تهویه در دو طرف صفحه نمایشگر مرکزی، شباهت زیادی به برخی محصولات هیوندای نظیر داشبورد سوناتا وای اف دارد.

وجود صفحه نمایشگر لمسی در یک خودروی داخلی، به نوبه خود یک پیشرفت چشمگیر در ارتقای سطح کیفی تولیدات داخلی به شمار می‌رود. غربیلک فرمان این خودرو با روکش چرم مصنوعی پوشش داده شده و از سایز و طرحی نسبتا زیبا برخوردار است.

دنا پلاس

تریم طرح چوب در قسمت میانی داشبورد (در امتداد نمایشگر تا پایین)، پنل درب ها و بر روی روکش فرمان مورد استفاده قرار گرفته که ظاهر زیباتری به کابین دنا پلاس بخشیده است. همچنین برخی دکمه‌ها و کنترلگرهای مختلف نیز در دو طرف غربیلک فرمان تعبیه شده است.

پنل کیلومتر شمار از حالت سیلندری و اسپرت گونه بهره‌مند گردیده که اگرچه چندان سطح بالا نیست اما نسبت به سایر محصولات ایران خودرو، بسیار مهیج‌تر به نظر می‌رسد.

دکمه قرمز رنگ فلاشر در ناحیه زیرین صفحه نمایشگر حضور داشته و در بخش تحتانی آن دکمه‌های گردان و غیرگردان سیستم تهویه به همراه یک صفحه نمایشگر تک رنگ، با آرایش منظم و متین قابل مشاهده هستند.

دنا پلاس

در ساخت پنل درب‌ها و داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده که کیفیت آن تا حدی بهتر از رقبا احساس می‌شود. صندلی‌ها از فرمی معمولی سود می‌برند و با روکش پارچه مخملی روکش شده‌اند.

از نظر راحتی و گنجایش کابین، سرنشینان دنا پلاس از هیچ گونه محدودیت قابل توجهی رنج نخواهند برد؛ به ویژه در ردیف عقب از نظر فضای سر و پا مشکلی برای سرنشینان وجود ندارد.

دنا پلاس

وجود کانال هوا برای سرنشینان عقب نیز دیگر فاکتور آسایش بخش برای ایشان خواهد بود. همچنین حضور سانروف و کروز کنترل در یک محصول تولید داخل می‌تواند موجب دلگرمی علاقمندان خودرو (هرچند به صورت موقت و زودگذر) شود.

نکته مثبت دیگر موجود در دنا پلاس، به گنجایش 500 لیتری صندوق عقب این خودرو باز می‌گردد که می‌تواند جوابگوی نیازهای یک خانواده ایرانی باشد.

به طور کلی فضای داخلی دنا پلاس از نظر بصری و ارگونومی در قیاس با رقبا در سطح بالاتری واقع شده و می تواند مشتری ایرانی را راضی و خرسند نگه دارد.

تجهیزات و امکانات دنا پلاس

استاندارد آلایندگی یورو 4
ترمز "ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی خنک شونده - ترمز عقب دیسکی"
کیسه هوای ایمنی 4 عدد (راننده و سرنشین جلو و جانبی )
فرمان "هیدرولیک - مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروز کنترل"
سیستم تهویه "تنظیم اتوماتیک - کانال تهویه برای سرنشینان عقب"
سیستم صوتی "دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و بلوتوث موبایل - بلندگوهای جلو و عقب - تیوتر"
چراغها "چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون و چراغ‌ روز (Day Light) - چراغ جلو و عقب جدید - چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - چراغ داخل داشبورد - چراغ‏های سقفی جلو و عقب - چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن - تنظیم زاویه نور چراغ‏های جلو از داخل"
آینه‌ها "طرح جدید آینه‏های جانبی - آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک - آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد"
شیشه ها تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی - شیشه‏ های سولار(ضد اشعه مضرUV)
تزئینات تریم تک رنگ (مشکی) - قطعات دکوراتیو طرح چوب - دستگیره های درب ها به رنگ کروم - نوار کرومی دور شیشه درب ها - تودوزی مخمل - کف پوش موکتی
تجهیزات ایمنی "سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز - دوربین دید عقب - هشداردهنده موانع عقب - سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس ) - قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع "
رینگ و لاستیک آلومینیومی - 195/60R15
صندلی "جابجایی‏های صندلی‏ راننده و سرنشین جلو بصورت تمام برقی (8 حرکته) - امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix) - پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه - دسترسی به صندوق عقب از داخل _ زیر آرنجی جلو و عقب"
سایر تجهیزات سان روف، کروز کنترل، ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده)، سیستم روشنایی موقت در محیط های تاریک، نمایشگر دمای محیط، آنتن سقفی جدید(Shark fin) به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب ، جا عینکی، تغییر استایل جانبی خودرو(درب‌ها به همراه شیشه لچکی عقب، دستگیره‌ها، گلگیرها و آینه‏های جانبی)، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین، کارت طلایی چهار ستاره

قوای محرکه و مشخصات فنی دنا پلاس

دنا پلاس در دو نسخه تنفس طبیعی و توربو شارژ به بازار عرضه شده که شما عزیزان می‌توانید مشخصات فنی مربوط به هر پیشرانه را در جداول زیر مشاهده نمایید:

مشخصات فنی دنا پلاس مجهز به موتور تنفس طبیعی

نوع موتور EF7
حجم موتور (cc) 1646
حداکثر توان موتور (hp) 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
نسبت تراکم 11
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان 95
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگی یورو 4
حداکثر سرعت (km/h) 189
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 13.5
سیستم انتقال قدرت دستی پنج سرعته
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) 6.2
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) 7.94
طول خودرو (mm) 4559
عرض خودرو(mm) 1720
ارتفاع خودرو (mm) 1460
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) 2671
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) 1258
گنجایش مخزن سوخت (Lit) 60
حجم فضای صندوق عقب (Lit) 500

مشخصات فنی دنا پلاس توربو

نوع موتور EF7 TC
حجم موتور (cc) 1650
حداکثر توان موتور (hp) 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) 215 نیوتن متر در 2200 - 4800 دور در دقیقه
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان 95
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگی یورو 4
حداکثر سرعت (km/h) 205
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 10
سیستم انتقال قدرت دستی پنج سرعته
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) 5.7
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) 7.94
طول خودرو (mm) 4559
عرض خودرو(mm) 1720
ارتفاع خودرو (mm) 1460
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) 2671
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) 1262
گنجایش مخزن سوخت (Lit) 60
حجم فضای صندوق عقب (Lit) 500

 رقبا و محصولات مشابه دنا پلاس

دنا پلاس که خود از دل خودرویی قدیمی به نام سمند بیرون آمده، اینک برای رقابت با حریفانی همچون: پژو پارس اتوماتیک، چری آریزو5، جک جی5، ام جی360، بسترن بی30، بی وای دی f3، آریو اس300 و برلیانس h330 خود را آماده می‌کند.

قیمت و شرایط فروش دنا پلاس

متاسفانه به دلیل التهابات ایجاد شده در بازار به دلیل نوسانات نرخ ارز، قیمت دنا پلاس توربو در بازار به طرز ناجوانمردانه‌ای بالا بوده و در حدود 107 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است. بهای این خودرو از سوی کارخانه معادل 58 میلیون تومان اعلام شده است.

همچنین بهای دنا پلاس تنفس طبیعی نیز در کارخانه و بازار، به ترتیب برابر 53 و 99 میلیون تومان است.

مزایا و معایب دنا پلاس

نکات مثبت
  • طراحی ظاهری مهیج تر نسبت به بسیاری از رقبا
  • طراحی داخلی زیبا
  • امکانات مناسب
  • کابین جادار
  • پیشرانه قدرتمند در نسخه توربو
نکات منفی
  • طراحی نسبتا ناهماهنگ بدنه علی رغم زیبایی نسبی
  • عدم عرضه در نسخه اتوماتیک
  • ضرایب نامناسب گیربکس
  • کیفیت ساخت ضعیف
  • مشکلات گسترده در زمینه کیفیت پیشرانه مدل توربو
  • کمبود قطعات یدکی مدل توربو
  • قیمت بالا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان