به گزارش ، روزنامه قانون نوشت: سجاد عبدالهی دانشجوی عرشه سوار نفتکش سانچی بود. پدر او مدعی است که از روز حادثه تا این لحظه 21 تماس از حوزه اقیانوس آرام با خانوادهها گرفته شده است. او در همین رابطه به برنا گفت: در جلسات معدودی که با شرکت نفتکش ایران داشتیم قرار شد آقایان بیایند قسمت پشتی کشتی را برش بزنند و پس از آن کشتی را از آب خارج کنند آن هم به این دلیل که قسمت بالای کشتی تخریب شده است و امکان ورود هم وجود ندارد، سوال ما این است که چرا نمیتوانند کشتی را برش بزنند و از داخل آب خارج کنند؟ افرادی را که بهعنوان کارشناس در این خصوص حرف میزنند چه کسی انتخاب کرده است؟ آیا ما بهعنوان خانوادههایی که از وضعیت فرزندان، همسران و برادران خود اطلاعی نداریم و بهشرکت ملی نفتکش هم بهدلیل عدم پاسخگویی کاملا بیاعتماد هستیم، نباید بدانیم در جلسات کارشناسان شرکت چه گفته میشود؟ به همین دلیل نظرات کارشناسانی که مطابق با منافع شرکت ملی نفتکش نظر میدهند هم قبول نداریم.
اینها ادعا میکنند که هیچ شرکتی در جهان نیست که این کار را انجامدهد ولی بیایند فراخوان بدهند و بعد ببینند چند شرکت بینالمللی میآیند قرارداد میبندند! موضوع اینجاست که اینها نمیخواهند هزینههای خود را افزایش دهند. باتوجه به فعالیتهای ما در دادگاه بین المللی، شرکت ملی نفتکش ملزم به خارج کردن جنازه های این کشتی خواهد شد. لازم به ذکر است که این مبلغ باید از سوی بیمه پرداخت شود ولی برخی به سود بیمه فعالیت میکنند و میگویند نمیشود ولی ما را که نمیتوانند از پیگیری سرنوشت فرزندانمان منصرف کنند. اینکه میگویند کشتی را نمیتوانند از آب خارج کنند هم مانند سایر سناریوهای مسئولان است. در این رابطه گزارش سازمان بنادر و کشتیرانی را هم قبول نداریم چون از ابتدای وقوع این حادثه هیچ نمایندهای از خانوادهها در هیچ جلسهای که کارشناسان به آخرین تحولات پرداختند، حضور نداشتند! باتوجه به تحقیقات، ما میتوانیم با اطمینان بگوییم که میتوانستند در ابتدای حادثه حریق را مهار کنند. در گزارش سازمان بنادر و دریانوردی در صفحه 15 یا 16، زمان حرکت کشتی کریستال مشخص است کهچهار روز بعد از سانچی باید به موقعیت برسد، از این سو هم کشتی سانچی باید 18/10/96 به مقصد میرسید.
اولین سوال ما اینجا مطرح میشود که به چه دلیل کشتی چینی چهار روز زودتر به مکان مورد نظر رسیده و با کشتی سانچی برخورد کرده است؟ این شناور با چه سرعتی حرکت کرده که چهار روز زودتر به مقصد رسیده و آن تصادف Crash رخ داده است؟ در زمان حادثه کدام کارشناس ایرانی که نظرات قاطعی هم میدهند در صحنه حضور داشته که اطلاعات کشتی کریستال را پخش کردهاند؟ یکی از سوالاتی که هنوز به ما پاسخ داده نشده در مورد این است که چطور یک کشتی با 15 گره دریایی با یک کشتی دیگر که آن هم با 15 گره دریایی در حرکت بود (گره دریایی، واحدی برای سنجش سرعت شناورها در آب است) برخورد کرده است که در بدنه سانچی 5.5 متر فرورفتگی به وجود آمده و باعث آتشسوزی شده است و حتی مخزن آب بالا که قبل از مخزن سوخت بوده را پاره کرده است؟ کسی نیست به ما بگوید کجای دنیا این موضوع پذیرفته شده است. بهنظر ما باتوجه به مستندات موجود و همچنین شواهد به دست آمده، سانچی با علت دیگری دچار حادثه شده است. چرا تاکنون محل برخورد را به ما نشان ندادهاند؟ چرا هیچ عکسی از کشتی که با سانچی برخورد کرده در دست نیست و چطور یک کشتی با چنین وضعیتی میتواند موج انفجار را پشت سربگذارد و محل حادثه را ترک کند و هیچ تلفاتی نداشته باشد؟
یعنی تاکنون مسئولان کشتیرانی ایران و همچنین مسئولان شرکت ملی نفتکش این موضوع را بررسی نکردهاند؟
میگویند یک اتفاقی افتاده و با القابی که به خانوادهها میدهیم حرفی نخواهند زد و در نهایت خانوادهها باید حرفهای ما را بپذیرند! سوال ما بهعنوان خانواده مفقودان سانچی ایناست که چرا مسئولان جو را امنیتی میکنند و نمیگذارند صدا و سیما با ما گفتوگویی داشته باشد؟ مگر این کشتی امنیتی بوده که چنین برخوردی با موضوع میکنند؟
صوتی از جعبه سیاه هواپیما در رسانهها منتشرشد. نظر شما در مورد محتویات جعبه سیاه چیست؟
در این خصوص هم ابهام وجود دارد زیرا تنها ثانیههایی از آن را پخش کردند و باقی اطلاعات آن را پخش نمیکنند. در جعبه سیاه سانچی به اندازه 24 ساعت اطلاعات وجود دارد ولی تنها 19 ثانیه آن را پخش کردند. مگر بقیه این مکالمات چیست که مردم نباید بفهمند؟ مسئولان حتی نمیخواهند در این مورد با ما گفتوگو کنند و به سوالات ما جواب دهند.
اینکه سانچی چراغ خاموش در حال حرکت بود، واقعیت دارد؟
میگویند سانچی محصولات میعانات گازی را حمل می کرد ولی سوالی که جوابش را نمیدهند این است که اگر بارنامه قانونی بوده است چرا قبل از اینکه سانچی بارگیری کند از یک شرکت آلمانی درخواست میکنند که روی عرشه کنتور دیجیتال نصب کنند! مگر محصولات را روی عرشه میخواستند تخلیه کنند که به کنتور نیاز داشتند؟ چرا به این سوالات پاسخ نمیدهند؟ اگر بار این کشتی محصولات میعانات گازی بوده و چیز دیگری نبوده چرا روی آن کنتور نصب کرده بودند؟
برخورد صدا و سیما در این حادثه چگونه بود؟
متاسفانه ما از ابتدا منتظر درخواست صداوسیما برای مصاحبه با خانوادهها بودیم و خودمان هم به دنبالش رفتیم ولی هیچ خبری نشد. ما میخواهیم وضعیت فرزندانمان که نمیدانیم دچار چه سرنوشتی شدهاند مشخص شود و در این رابطه به کمک صداوسیما احتیاج داریم.
روز اول حادثه گفته میشد که سرنشینان سانچی و مسئولان شرکت ملی نفتکش با خانوادههای سانچی تماس گرفتهاند و گفتهاند که حالشان خوب است، این موضوع چقدر صحت دارد؟
از 17 بهمن سال گذشته که این حادثه رخ داده است تا این لحظه که من با شما در حال صحبت کردن هستم 21 مورد تماس خارجی با خانوادههای سانچی گرفته شده است. ما نمیدانیم این تماسها از کجا گرفته شده است ولی همچنان در حال تحقیق هستیم. نمیدانم چگونه باید عنوان کنم که یک فردی در کشوری از حوزه اقیانوس آرام شماره منزل من را از کجا آورده است!
چرا غواصها در داخل آب به دنبال اجساد احتمالی نرفتند؟
چون چیزی داخل کشتی نیست که بخواهند خارج کنند. هنگام انفجار فردی در کشتی نبوده است. بعد از6 روز دو جنازه تحویل دادند که میگویند از داخل کشتی خارج کردهاند! چطور این دو جنازه در آنجا سالم مانده بودند ولی باقی جنازهها از بین رفتهاند؟ چرا کسی جواب این سوالات ما را نمیدهد تا تکلیفمان مشخص شود و همه سعی در پاک کردن صورت مساله دارند! آیا این خانوادهها ارزش این را ندارند که مسئولان مربوطه هزینه کنند تا ما بدانیم دچار چه سرنوشتی شدهایم؟