طرح «مدیریت موردی» درباره درمان دانش آموزان معتاد از ابتدای سال تحصیلی 96_95 در مدارس کشور اجرا شده است. براساس این طرح دانش آموزان معتاد شناسایی شده و از طریق بیمارستانهای دانشکده علوم پزشکی مراحل درمان آنها پیگیری میشود؛
به گزارش ، ایران نوشت: طرحی که با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با موادمخدر در مدارس کشور در حال اجراست و هدف از آن کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس کشورعنوان شده است؛ موضوعی که مدیر کل پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بر آن تأکید میکند و میگوید: «دیگر فرار از موضوع آسیبهای اجتماعی مدارس را باید کنار بگذاریم و آموزش و پرورش هم این موضوع را میداند برای همین در نظر داریم با کمک مشاوران و معلمان مدرسه دانش آموزان معتاد را شناسایی و شرایط درمان آنها را در طول سال مهیا کنیم.» آمارها میگوید که یک درصد از دانشآموزان معتاد هستند، البته وزارت آموزش و پرورش بر این باور است 136 هزار نفر از دانشآموزان در معرض خطر ابتلا به مصرف موادمخدر هستند و از این میان 3 هزار و 600 نفر حداقل یکبار مصرفکننده موادمخدر بودهاند. بر اساس صحبتهای مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، موادی که دانشآموزان مصرف میکنند بسته به نوع جغرافیا متفاوت است؛ یعنی مواد سبک مثل گل و سنگین مانند شیشه بین دانش آموزان معتاد مصرف میشود،اما بیشتر دانش آموزان معتاد مصرفکننده مواد سبک هستند یعنی موادمخدر صنعتی استفاده نمیکنند.
اغلب دانشآموزان مصرفکننده مواد نیز پسران در گروه سنی بالای 15 سال هستند. با این حال کارشناسان مسائل اجتماعی بارها و بارها زنگ خطر شیوع اعتیاد را در مدارس کشور به صدا در آوردهاند. حتی سال گذشته نتایج تحقیقات خسرو رشید استاد دانشگاه در فصلنامه رفاه اجتماعی وابسته به دانشکده علوم بهزیستی منتشر شد. بر اساس این تحقیق که روی گروهی از پسران و دختران دبیرستانی در تهران انجام شده است، کشیدن قلیان و سیگار، رابطه جنسی، کتککاری بیرون از خانه و نوشیدن الکل به ترتیب شایعترین رفتارهای پرخطر بین دانشآموزان هستند. البته این موضوع را مدیرکل سابق آموزشوپرورش شهر تهران هم تأیید میکند: «مدارس تهران به شدت آسیبپذیر است. اخبارخوبی از مدارس به گوش نمیرسد. ما با خبرنگاران که صحبت میکنیم، فرار میکنیم. یک جوری بالاخره آنها را دور میزنیم. یک جوری در آمارها سعی میکنیم تعریفهایمان را عوض کنیم. مثلاً به من میگویند شما چند دانشآموز معتاد دارید؟ من میگویم تا ببینیم تعریف شما از معتاد چیست؟خودم میدانم دارم با این خبرنگار و پرسش او چه میکنم؟ خودم هم میدانم که در مدارسم چه خبر است؟»
حالا گویا با اجرایی شدن این طرح مسئولان آموزش و پرورش نمیخواهند واقعیت اجتماعی مدارس را کتمان کنند. موضوعی که مدیر کل دفتر مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور هم به آن اشاره میکند: «سابق بر این مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره اعتیاد دانش آموزی بسیار کتمان میکردند. هم اکنون اما خودشان هم میدانند که باید نسبت به این موضوع برنامهریزی جدی تری داشته باشند.
دیگر کتمان فایده ای ندارد. البته موضوع به هیچ عنوان بحرانی نیست اما خودمان را مسئول میدانیم.» وی با اشاره به طرح مدیریت موردی که از سال تحصیلی 96-95 در مدارس اجرایی شده است، میگوید: «سازمان بهزیستی موظف شده تا به مشاوران و معلمان مدارس آموزش دهد که دانش آموزان درگیر آسیبهای اجتماعی را شناسایی کند. کلاسهای آموزشی برای معلمان در مناطق مختلف آموزشی برگزار شده و کتابچههایی که در این رابطه تهیه کرده بودیم در مدارس کشور توزیع شده است. متأسفانه در کلاسهای آموزشی متوجه شدیم که برخی از معلمان نمیدانستند با دانش آموزی که درگیر آسیبهای اجتماعی شده چگونه برخورد کنند. در سوی دیگر هم دانشگاههای علوم پزشکی وزارت بهداشت است که موظف شدند خدمات درمانی را برای دانش آموزان فراهم کنند.» رضایی تأکید میکند: با اجرای این طرح هیچ دانش آموز معتادی از مدرسه اخراج نمیشود؛ موضوعی که البته مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش هم بر آن اشاره میکند: «قرار نیست که دانشآموز دارای اختلال مصرف موادمخدر از مدرسه اخراج شود.» نادر منصور کیایی خاطرنشان میکند: «در این زمینه به صورت فعال کوشش میشود تا دانشآموزان در معرض خطر شناسایی و درمان شده و خدمات مددکاری به آنها ارائه شود.»