مد و رنگ/ مفهوم رنگ‌ها در تاریخ؛ رنگ قرمز

رنگ اولین چیزی است که افراد هنگام دیدن شما به آن توجه می‌کنند و می‌تواند به سرعت، اثری طولانی‌مدت روی فرد مقابل بگذارد

 رنگ اولین چیزی است که افراد هنگام دیدن شما به آن توجه می‌کنند و می‌تواند به سرعت، اثری طولانی‌مدت روی فرد مقابل بگذارد. رنگ‌هایی که برای مد و در استایل لباس پوشیدن خود انتخاب می‌کنید، درواقع تصویری است از آنچه می‌خواهید باشید و احساسی که در مورد خود دارید. به علاوه، انتخاب صحیح رنگ روی مواردی از جمله اندام، ظاهر و شخصیت نیز تاثیر می‌گذارد. در سری مقالات مد و رنگ در بنیتا درباره‌ی اهمیت رنگ در مد و چگونگی انتخاب صحیح رنگ برای لباس، رنگ‌های سال و... می‌خوانیم. یک دنیای رنگی، دنیایی پر از معناست؛ زیرا افراد از رنگ‌ها به عنوان نماد استفاده می‌کنند. در این قسمت درباره‌ی مفهوم رنگ قرمز در تاریخ و دنیای امروزی و کاربرد آن خواهیم خواند.

رنگ و مد

رنگ قرمز شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟ عشق؟ احساس؟ شانس؟ شادی؟ قدرت؟ شاید هم قرمز می‌تواند نشان‌دهنده‌ی همه‌ی این موارد باشد. در فرهنگ اروپایی قرمز نشان دهنده‌ی وفاداری است. پادشاهان و ملکه‌ها، لردها، دوک‌ها و دوشس‌ها همیشه در لباس خود از رنگ قرمز استفاده می‌کردند. اما چرا؟

موادی که برای ساخته شدن رنگ قرمز استفاده می‌شد بسیار گران‌قیمت بودند و مسلما تنها اشراف‌زادگان قدرت خرید لباس‌هایی را داشتند که از رنگ قرمز در آن‌ها استفاده می‌شد. این مواد از حشرات کوچکی به نام قرمزدانه به‌دست می‌آمدند. این حشره در یک نوع کاکتوس مکزیکی کمیاب زندگی می‌کرد.  مردم با ساختن رنگ از این حشره، امرار معاش می‌کردند و می‌توان گفت به اندازه‌ی طلا باارزش بوده است. این حشرات از روی کاکتوس‌ها جمع‌آوری شده و پس از خشک شدن به انگلستان فرستاده می‌شدند. واردکنندگان اروپایی نمی‌توانستند تشخیص دهند که این مواد قرمز رنگ، توت قرمز هستند، حشره یا مواد معدنی. پوشیدن رنگ قرمز، نشان دهنده‌ی ثروت و کامیابی بود. در اواسط دهه‌ی 1800، رنگ قرمز برای عموم قابل دسترس‌تر شد؛ رنگ‌های صنعتی تولید شدند و دیگر پوشیدن این رنگ نشان‌دهنده‌ی جایگاه ویژه‌ای نبود بلکه نماد احساس بود. 

رنگ و مد

در این تصویر ملکه الیزابت اول را با لباسی به رنگ قرمز می‌بینید و همان‌طور که اشاره کردیم پوشیدن رنگ قرمز نشان‌دهنده‌ی ثروت و اشراف‌زادگی بود و افراد سلطنتی از این رنگ در لباس‌هایشان استفاده می‌کردند. افراد با پوشیدن لباس قرمز بیشتر به چشم می‌آیند و می‌توانند قدرت، اعتماد به نفس، عشق، زیبایی و مد روز بودن خود را نشان دهند. برای مثال، در سال 2010، زمانی که ریحانا با موهای قرمز در مراسم‌های مختلف دیده شد، توانست نظر افراد زیادی را به خود جلب کند، زیرا استفاده از این رنگ برای مو، نیازمند داشتن اعتماد به نفس بالاست و شما را بسیار خاص جلوه می‌دهد. رنگ قرمز باعث خوشحالی، مثبت‌اندیشی و شانس است و دارای تاریخی غنی است.

ریحانا

در برخی از کشورها پوشیدن رنگ قرمز برای افراد عادی ممنون بود. در کشورهایی مانند ژاپن یا ایتالیا پوشیدن لباس قرمز نشان دهنده‌ی جایگاه بالای اجتماعی بود؛ اما این قانون بارها و بارها به‌دست افراد عادی شکسته می‌شد. برای مثال برخی از ژاپنی‌ها از خطوط قرمز در کیمونوی خود استفاده می‌کردند. رنگ قرمز، چهره‌ها و معانی مختلفی دارد. افراد در کشورها و فرهنگ‌های مختلف دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به رنگ قرمز داشتند. این رنگ در برخی فرهنگ‌ها نماد شیطان و در برخی دیگر رنگ کلیسای کاتولیک است و این رنگ را به معنویت و پاکی نسبت می‌دهند. در نقاشی‌های دوره‌ی رنسانس و قرون وسطی، لباس‌های حضرت عیسی (َع) و مریم مقدس به رنگ قرمز کشیده شده است. 

مریم مقدس

قرمز نماد خوشحالی نیز است. عروس‌های هندی در روز عروسی ساری‌های هندی به تن می‌کنند. نماد دیگر این رنگ خوش‌شانسی است و چینی‌ها تولد یک ماهگی نوزادان خود را با تخم مرغ‌های قرمز جشن می‌گیرند.

قرمز ولنتینو

هنگامی که در دنیای مد صحبت از رنگ قرمز به میان می‌آید، برند وَلنتینو را استاد رنگ قرمز می‌نامند. به عقیده‌ی او رنگ قرمز، عمق، شجاعت و قدرت را نشان می‌دهد. لباس‌های شب ایتالیایی این برند آن‌قدر تاثیرگذار بود که در پنتون صاحب یک کد رنگی به نام قرمز وَلنتینو شد.

نظر شما درباره‌ی رنگ قرمز چیست؟ نظرات و سوالات خود را در کامنت‌ها برای ما بنویسید.

 

اگر این مقاله برایتان جالب بود، می‌توانید سری به مقاله‌ی « اهمیت رنگ در مد» بزنید.

منابع: irishtimes,npr,twoworldsonechica

در ادامه می‌توانید چند عدد از زیباترین لباس‌های قرمز رنگ وَلنتینو را ببینید. برای بزرگنمایی روی عکس‌ها کلیک کنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر