هزینه های سفر به باتومی گرجستان

شهر کوچک و جذاب باتومی، شهری در کناره دریای سیاه است که توانسته عنوان پایتخت گردشگری گرجستان را از آن خود کند و هر ساله مسافران زیادی را از اروپا و البته کشور عزیزمان ایران به خودش دعوت کند. هنگامی که وارد این شهر شوید، فضای مدرن شهری و سازه های خلاقانه و به روز توجه شما را به خودش جلب می کند و تفریحات متنوعش شما را از انتخاب خودتان پشیمان نمی کند.

شهر کوچک و جذاب باتومی، شهری در کناره دریای سیاه است که توانسته عنوان پایتخت گردشگری گرجستان را از آن خود کند و هر ساله مسافران زیادی را از اروپا و البته کشور عزیزمان ایران به خودش دعوت کند. هنگامی که وارد این شهر شوید، فضای مدرن شهری و سازه های خلاقانه و به روز توجه شما را به خودش جلب می کند و تفریحات متنوعش شما را از انتخاب خودتان پشیمان نمی کند.

شما هم برای سفر به باتومی برنامه ریزی کرده اید اما از طیف قیمت ها و هزینه های سفرتان تصوری ندارید؟ دنبال هزینه های متفاوت در این شهر مانند اقامتگاه، خورد و خوراک، نرخ صحبت تلفنی و یا هزینه های در طول راه به باتومی هستید؟

همراه کارناوال باشید تا با انواع راه های سفر به باتومی آشنا شوید و در همین حین اغلب هزینه های احتمالی را با هم و در کنار هم محاسبه کنیم و ببینیم اگر بخواهیم سفری لوکس و راحت به شهر باتومی داشته باشیم چقدر بودجه لازم داریم. و یا ببینیم اگر بخواهیم سفری هیجان انگیز و فوق العاده را برای خودمان رقم بزنیم و خودمان پا در سفر بگذاریم و با کوله ای در پشت به سوی باتومی حرکت کنیم، هزینه ها در مجموع برای ما چقدر خواهد بود.

برای آشنایی بیش تر با سایر مقاله های هزینه های سفر بخوانید:

هزینه های سفر به دبی

هزینه های سفر به باکو ؛ آذربایجان

هزینه های سفر به استانبول

هزینه‌ های سفر به ارمنستان

همراه ما قلم و کاغذ بردارید و راه و روش سفر خود و هزینه های آن را محاسبه کنید.

سفر به باتومی
هزینه های سفر به باتومی

مدارک و هزینه های قبل سفر 

پیش از شروع سفر باید برای گرفتن پاسپورت و یا روادید اقدام کنید. البته برخی از کشورها مانند ارمنستان و ترکیه احتیاجی به روادید و یا ویزا ندارند و روادید برخی از کشورها را نیز می توان در فرودگاه یا لب مرز به هنگام عبور گرفت.

در حال حاضر برای سفر به گرجستان احتیاجی به گرفتن روادید و ویزا ندارید و بابت آن نباید هیچ هزینه ای بپردازید. تنها در هنگام عبور از مرز یا فرودگاه، مهر ورود برای شما زده خواهد شد.

برای آشنایی کامل با روند گرفتن گذرنامه (پاسپورت) در زیر بخوانید:

مراحل و مدارک لازم جهت دریافت گذرنامه

++ هزینه های گذرنامه عبارت اند از:

1- هزینه 1000 تومان بابت شناسه

2- هزینه 3,750 تومان به حساب شهرداری بابت عوارض شهرداری

3- هزینه 75,000 تومان برای خزانه داری استان بابت تعرفه صدور گذرنامه

4- هزینه 29,300 تومان بابت خدمات دفاتر پلیس +10 و هزینه پست

مراحل گرفتن گذرنامه

روش‌ های سفر به باتومی و هزینه ها

برای سفر به شهر کوچک و زیبای باتومی روش ها و راه های مختلفی وجود دارد که برگزیدن هر یک به مسائل مختلف و اولویت های شما بر می گردد. این که ترجیح می دهید راحت باشید و در عوض هزینه بیش تری را خرج کنید و یا آن که راحتی، کم ترین اهمیتی برای شما ندارد و هیجان محض، حرف اول را می زند.

انتخاب هر یک از مواردی که در ادامه می گوییم به مسائلی چون روحیه، میزان هزینه، وضعیت جسمانی، دُز هیجان مورد نظر و البته میزان مسئولیت پذیری شما بستگی دارد. به طور مثال می توانید تورهای هوایی را انتخاب کنید، راحتی و سرعت و سفری لوکس را هم زمان برای خود رقم بزنید و یا به سراغ آن طرف این طیف وسیعِ حق انتخاب بروید و سفرهای زمینی و کوله گردی را برگزینید؛ سفری سرشار از مسئولیت، برنامه ریزی و صد البته هیجان و خاطراتی تکرار نشدنی!

حتی اگر روش سفر همیشگی شما به یک شکل بوده، خواندن باقی روش ها را از دست ندهید. چرا که شاید این بار هوس سفری متفاوت را کردید. همراه ما باشید تا هزینه و نحوه سفر تک تک روش ها را به شما توضیح دهیم.

همچنین برای برنامه ریزی بهتر و آشنایی با مواردی کارآمد در طی سفر، خواندن مقالات زیر را از دست ندهید: 

انتخاب مناسب ترین شیوه حمل و نقل در سفر

راهکارهایی برای انتخاب اقامت مناسب در سفر

کوله گردی یا بک پکینگ ؛ راهی ارزان و متفاوت برای سفر

آموزش اصول اولیه هیچهایک یا رایگان سواری

راه‌های مختلف سفر به باتومی عبارت اند از:

1- تورهای باتومی: 1) هوایی

                             2) زمینی

2- شخصی :   1) هوایی ( به صورت ترکیبی )

2) زمینی ( به صورت ترکیبی )

3) ماشین شخصی               

هزینه های سفر به باتومی

1- تورهای باتومی

پیش از هر چیز انتخاب تور مسافرتی مناسب بسیار اهمیت دارد، برای آشنایی با چگونگی این امر بخوانید:

راهنمای انتخاب تور مسافرتی خوب و مطمئن

آژانس های مسافرتی در اغلب بسته های سفر خود، باتومی را در کنار تفلیس و یا شهر دیگری قرار می دهند. بنابراین برای استفاده از آن ها به دو شهر سفر می کنید. البته گاهی ممکن است بتوانید تور سفر به باتومی را نیز پیدا کنید.

مسیر هوایی: تورهای هوایی باتومی و تفلیس در تعداد روزهای مختلف ارائه می شوند. در میان برنامه های سفر حالت های زیر بیش تر از باقی دیده می شوند. خوب است بدانید که قیمت تورهای تفلیس + باتومی بسته به آژانس هواپیمایی، کلاس هتل، اتاق مورد نظر و البته زمان سفر متفاوت می باشند.

1- هزینه تورهای 7 روزه ( 4 شب تفلیس + 3 شب باتومی ): بین 2٫8 میلیون تا 7 میلیون تومان

2- هزینه تورهای 7 روزه ( 3 شب تفلیس + 4 شب باتومی ): بین 2٫7 میلیون تا 6٫8 میلیون تومان

3- هزینه تورهای 4 شب و 3 روز باتومی: بین 1٫2 میلیون تا 1٫4 میلیون تومان

مسیر زمینی: این تورها نیز بسته به آژانس مسافرتی در تعداد روزها و شکل های مختلف ارائه می شوند که 3 شب تفلیس و 3 شب باتومی بیش از بقیه در میان آن ها دیده می شود. در این مورد نیز قیمت تورهای تفلیس + باتومی بسته به آژانس مسافرتی، کلاس هتل، اتاق مورد نظر و البته زمان سفر متفاوت می باشند.

1- هزینه تورهای 6 روزه ( 3 شب تفلیس + 3 شب باتومی ): بین 1٫3 میلیون تا 2٫4 میلیون تومان

2- هزینه تورهای 3 شب و 4 روز: بین 1 تا 2 میلیون تومان

هزینه های سفر به باتومی

2- شخصی

اگر تصمیم دارید خودتان دست به کار شوید و برای سفر برنامه ریزی کنید، برای رفتن به باتومی چندین راه پیش روی شما قرار دارد.

باید بدانید برای رسیدن به باتومی مجبورید مسیرهایی را به صورت جدا جدا طی کنید و حتی در راه هوایی نیز راه مستقیمی وجود ندارد. شرح راه ها در ادامه آمده است:

1) هوایی ( به صورت ترکیبی )

باید بدانید که برای رفتن به باتومی، از ایران هیچ پرواز مستقیمی وجود ندارد و عملا رفتن به باتومی آن هم به صورت هوایی قدری چالش بر انگیز است. 

برای این کار ابتدا باید به شهر دیگری مثلا تفلیس، پایتخت گرجستان بروید و سپس از آن جا خود را به باتومی برسانید. البته از شهر تفلیس هم پرواز مستقیمی به باتومی وجود ندارد و سریع ترین راه، استفاده از مسیر زمینی است.

از شهرها و پایتخت هایی که به باتومی پرواز مستقیم دارند می توان به استانبول، امان (پایتخت اردن)، کیف اوکراین، بیشکک قرقزیستان، مینسک بلاروس، منامه بحرین، بوستون، نیویورک و … اشاره کرد.

+ اگر ساکن ایران هستید، بهترین راه استفاده از پروازهای تهران-تفلیس است. البته همان طور که گفته شد باید باقی راه را زمینی طی کنید. هزینه هایی که در زیر آمده است برای بلیت های یک طرفه می باشد.

*پروازهای تهران-تفلیس: بین 400 هزار تومان تا 1 میلیون تومان

*مسیر زمینی تفلیس تا باتومی: 

1- اتوبوس های یک طرفه تفلیس-باتومی: 25 لاری (حدود 30 هزار تومان)

این اتوبوس ها در طی روز و در ساعات مختلفی از ایستگاه مترو دیدوب (Didube) در تفلیس حرکت می کنند. 

2- تاکسی های تفلیس-باتومی: بسته به نوع ماشین از 130 تا 300 دلار (420 تا 900 هزار تومان)

3- قطار تفلیس-باتومی: 20 تا 40 لاری (25 تا 50 هزار تومان)

4- مینی بوس تفلیس-باتومی: حدود 18 تا 20 لاری (22 تا 25 هزار تومان)

مینی بوس ها را در ایستگاه قطار تفلیس خواهید دید و می توانید با استفاده از اتوبوس های خط 20 یا 31 تفلیس و با هزینه 0٫5 لاری، به ایستگاه قطار بروید.

+ عوارض خروج از کشور برای سفر هوایی 75 هزار تومان است که همراه با هزینه بلیت پرداخت می شود.

هزینه های سفر به باتومی
هزینه های سفر به باتومی

2) زمینی ( به صورت ترکیبی )

دیگر راه های سفر به باتومی استفاده از مسیرهای زمینی است که البته گزینه های متفاوتی را پیش روی شما قرار می دهد. 

* اتوبوس

تنها در تابستان ها می توانید از اتوبوس های تهران-باتومی استفاده کنید. هزینه این اتوبوس ها در همان فصل تابستان اطلاع داده می شوند.

1- در باقی اوقات، همان طور که گفتیم برای استفاده از اتوبوس مسیر مستقیمی وجود ندارد و بهترین راه پیش روی شما، استفاده از اتوبوس های تهران-تفلیس است. پس از آن می توانید باقی راه را با اتوبوس و یا قطار طی کنید.

بلیت اتوبوس رفت و برگشت تهران-تفلیس: 300 تا 600 هزار تومان  (از پایانه غرب، آزادی)

بلیت قطار رفت و برگشت تفلیس-باتومی: از 50 تا 150 هزار تومان

+ بسته به این که بلیت را خودتان تهیه کنید و یا با واسطه در ایران بخرید قیمت ها متفاوت هستند. خودتان می توانید با هزینه ای بین 40 تا 80 لاری (50 هزار تا 100 هزار تومان) بلیت های قطار تفلیس-باتومی را خریداری کنید.

بلیت اتوبوس رفت و برگشت تفلیس-باتومی: بین 60 تا 120 هزار تومان

+ بسته به این که بلیت را خودتان تهیه کنید و یا با واسطه در ایران بخرید قیمت ها متفاوت هستند. خودتان می توانید با هزینه 50 لاری (60 هزار تومان) بلیت های رفت و برگشت اتوبوس تفلیس-باتومی را خریداری کنید.

++ می توانید هر سه نوع این بلیت ها را از دفاتر خدمات گردشگری و آژانس های مربوط تهیه کنید و یا آن ها را در شهر تفلیس تهیه کنید.

++ برای آن که سوار اتوبوس های تفلیس باتومی شوید، به ایستگاه مترو دیدوب ( Didube ) در شهر تفلیس بروید. 

2- راه دیگر رفتن به یکی از شهرهای ترکیه است. از شهرهایی چون استانبول، آنکارا، ازمیر، ترابزون، آنتالیا و بورسا اتوبوس هایی به مقصد باتومی حرکت می کنند که قیمت چندانی هم ندارند. کوتاه ترین مسیر، انتخاب شهر ترابزون است که البته شهر ساحلی جالبی نیز می باشد.

برای استفاده از این مسیر، ابتدا خود را به مرز بازرگان ( در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد ) برسانید و بعد با اتوبوس به ترابزون بروید. از شهر ترابزون در روزهای یک شنبه و دوشنبه اتوبوس هایی به سوی باتومی حرکت می کنند و حدود 3 تا 4 ساعت در راه خواهد بود.

هزینه بلیت یک طرفه اتوبوس بازرگان-ترابزون: بین 45 تا 64 دلار (145 تا 210 هزار تومان)

هزینه بلیت یک طرفه اتوبوس ترابزون-باتومی: 30 لاری (حدود 40 هزار تومان)

هزینه بلیت یک طرفه از سایر شهرهای ترکیه به باتومی: (این اتوبوس در تمام روزهای هفته وجود دارند)

اتوبوس آنکارا-باتومی: 60 لاری (حدود 75 هزار تومان)

اتوبوس ازمیر-باتومی: 80 لاری (حدود 100 هزار تومان)

اتوبوس آنتالیا-باتومی: 80 لاری (حدود 100 هزار تومان)

اتوبوس آدانا-باتومی: 72 لاری (حدود 90 هزار تومان)

اتوبوس استانبول-باتومی: 60-75 لاری (حدود 75 تا 95 هزار تومان)

اتوبوس بورسا-باتومی: 75 لاری (حدود 95 هزار تومان)

هزینه های سفر به باتومی

* قطار

1- برای اینکه با قطار به باتومی بروید، باید ابتدا خود را به شهر باکو برسانید و سپس از قطارهای باکو-تفلیس و تفلیس-باتومی استفاده کنید.  

هزینه بلیت های قطار باکو-تفلیس: 35 تا 90 دلار (115 هزار تا 300 هزار تومان)

هزینه بلیت های قطار تفلیس-باتومی: 20 تا 40 لاری (25 تا 50 هزار تومان)

* راه ها و هزینه های رسیدن به باکو، آذربایجان: 

هواپیما: بین 600 هزار تا 1 میلیون تومان

قطار: بین 48 تا 55 هزار تومان

اتوبوس: بین 20 تا 120 هزار تومان

ماشین کرایه ای: 30 تا 100 هزار تومان

برای اطلاع دقیق تر از راه ها و هزینه های سفر به باکو بخوانید: هزینه های سفر به باکو ؛ آذربایجان

 2- ابتدا خود را به شهر ایروان، پایتخت ارمنستان برسانید و سپس با قطار به تفلیس و بعد به باتومی بروید.

هزینه بلیت های قطار ایروان-تفلیس: 50 تا 75 دلار (160 هزار تا 250 هزار تومان)

هزینه بلیت های قطار تفلیس-باتومی: 20 تا 40 لاری (25 تا 50 هزار تومان)

* راه ها و هزینه های رسیدن به ایروان، ارمنستان:

هواپیما: بین 500 هزار تا 1٫5 میلیون تومان

اتوبوس: بین 25 هزار تا 200 هزار تومان (بسته به مستقیم یا جدا جدا طی کردن مسیرها)

ماشین کرایه ای: 180 هزار تا 500 هزار تومان (بسته به نوع ماشین)

برای اطلاع دقیق تر از راه ها و هزینه های سفر به ارمنستان بخوانید: هزینه‌ های سفر به ارمنستان

هزینه های سفر به باتومی

* ماشین و مینی بوس 

از دیگر راه ها استفاده از ماشین های کرایه ای و مینی بوس است که در اینجا این هزینه ها برای مسیر بازرگان تا ترابزون، سپس شهر مرزی سارپی و در نهایت باتومی در نظر گرفته شده است.

هزینه ماشین کرایه ای و تاکسی از لب مرز بازرگان تا ترابزون: 70 تا 80 لیر ترکی (حدود 70 تا 80 هزار تومان )

از ترابزون می توانید با اتوبوس یا مینی بوس خود را به شهر سارپی برسانید: 25-30 لاری گرجستان (30 تا 40 هزار تومان) 

از مرز سارپی تا باتومی با مینی بوس: 1 لاری (حدود 1500 تومان)

جاذبه های باتومی
photo by Enes Uygun
هزینه های سفر به باتومی

3) سفر با ماشین شخصی

برای آن که بخواهید با ماشین شخصی خود به باتومی سفر کنید، پیش از خروج از کشور باید برای چندین مورد هزینه کنید:

1- هزینه گواهینامه بین المللی یک ساله: 95 هزار تومان

برای اطلاعات بیش تر بخوانید: راهنمای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی

2- هزینه پلاک بین المللی: 288 هزار تومان

3- کارت عضویت یک ساله کانون جهانگردی (اجباری) : 44 هزار تومان

4- دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو: 86 هزار تومان

5- برچسب CD و IR: چهار هزار تومان (4000) 

6- هزینه عوارض خروج از کشور به صورت زمینی: 25 هزار تومان 

7- هزینه کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور: 18 هزار تومان

8- کارنه دو پاساژ (مجوز ورود به کشور خارجی) : 148 تا 230 هزار تومان، بسته به تعداد برگه ها

9- بیمه 10 روزه ماشین: 75 تا 100 هزار تومان

+ می توانید عوارض خروج از کشور را در شعب بانک ملی سراسر کشور بپردازید تا قبل از خروج از کشور و لب مرز معطل نشوید. 

+ برای کاپوتاژ ماشین باید به گمرک شهر خود یا مرکز استان مراجعه کنید.

کاپوتاژ ماشین اعتباری یک ساله دارد و اگر قبلا کاپوتاژ داشته اید و می خواهید برای تمدیدش اقدام کنید نیازی به گرفتن برچسب IR و پلاک ندارید.

+ اگر بخواهید با ماشین خودتان از مرز عبور کنید، هنگام خروج از کشور باید اختلاف هزینه بنزین را بپردازید و از آن جا که این هزینه بر اساس ظرفیت باک ماشین شما محسوب می شود و نه میزان بنزینی که در باک خود دارید، بهتر است باک خود را پر کنید.

البته اگر قبلا هم به ترکیه سفر کرده اید و برای سفر به باتومی نیز می خواهید از مرز بازرگان یا رازی وارد ترکیه شوید و از سفر پیشین شما با ماشین، هنوز سه ماه نگذشته؛ عبور از مرز با باک پر به معنای قاچاق سوخت برداشت می شود. پس زمان سفر خودتان را در نظر داشته باشید.

هزینه های سفر به باتومی
هزینه های سفر به باتومی

مسیرهای زمینی سفر به باتومی 

باید بدانید که ایران با کشور گرجستان هیچ مرز مشترکی ندارد و بنابراین برای ورود به گرجستان و سفر به باتومی چند راه پیش روی شما قرار دارد:

1- خروج از مرز ترکیه و بازرگان

معمول ترین و پر استفاده ترین راه برای رفتن به باتومی، استفاده از مرز بازرگان است. برای این کار ابتدا خود را به شهر تبریز، ماکو و سپس مرز بازرگان برسانید. پس از آن با عبور از شهرهای دوگوبایزید، ایگدیر، کارسی، اردهان، آرتوین و برجکا در نهایت به سارپی (مرز ترکیه و گرجستان) خواهید رسید.

با انتخاب این مسیر، در کل از مرز بازرگان تا شهر باتومی حدود 8 ساعت راه و از مرز ترکیه و گرجستان تا شهر باتومی کم تر از یک ساعت در راه خواهید بود.

+ مرز بازرگان، بزرگ ترین و مهم ترین مرز برای سفر به ترکیه است و انتخاب بسیاری برای خروج از کشور می باشد. این پایانه امکانات مناسبی دارد و به سرعت کارهای شما را برای عبور از مرز راه می اندازند. 

+ مرز مشترک دیگر ایران و ترکیه، مرز رازی بوده که با استفاده از آن می توانید ابتدا به شهر وان بروید و بعد به سوی مرزهای ترکیه و گرجستان بروید.

+ ترکیه و گرجستان دو مرز مشترک دارند که مهم ترین آن مرز سارپی و مرز دیگر نیز واله می باشد.

ساعت کاری مرز بازرگان: 24 ساعته

ساعت کاری مرز رازی: 9 تا 17 (به وقت ایران) در نیمه اول 

9:30 تا 16:30 در نیمه دوم سال

ساعت کاری مرز سارپی و واله: 24 ساعته

++ باقی مسیرها در صورتی می تواند برای شما جالب باشد که بخواهید یک تیر و چند نشان بزنید! یعنی هم زمان در حرکتی ماجراجویانه به کشورهای دیگر هم سفر کنید.

به طور مثال در ترکیه می توانید بعد از دوگوبایزید به آغری رفته و سپس به ارزروم و ترابزون بروید. قدری در ترکیه گردش کنید و در نهایت به سوی مرز سارپی راه افتید.

2- خروج از مرز ارمنستان و نوردوز

از مرز نوردوز وارد ارمنستان شوید و تا شهر ایروان پیش بروید. پس از آن با عبور از مرز مشترک ارمنستان و گرجستان وارد خاک گرجستان شده و در نهایت خود را به باتومی برسانید. مرز مشترک ارمنستان و گرجستان ساداخلو است و مسیر پیش روی شما کوهستانی می باشد. استفاده از این مسیر، به دلیل کوهستانی بودن اصلا در زمستان ها توصیه نمی شود. 

از دیگر نقاط مرزی مشترک ارمنستان و گرجستان می توان به باورا (Bavra) یا نینوتسمیندا (Ninotsminda)، گوگووان (Gogovan) یا گوگوتی (Guguti) و پیروویلون (Privolnoe) یا آخکرپی (Akhkerpi) اشاره کرد. 

ساعت کاری مرز نوردوز: 24 ساعته

ساعت کاری مرز ساداخلو، باورا و گوگووان: 24 ساعته

ساعت کاری مرز پیروویلون: ساعات اداری

برای اطلاع دقیق تر از راه ها و هزینه های سفر به ارمنستان بخوانید: هزینه‌ های سفر به ارمنستان

پس از خروج از ارمنستان می توانید ابتدا به شهر تفلیس و سپس به باتومی بروید. فاصله میان شهر تفلیس و باتومی 362 کیلومتر می باشد.

3- خروج از مرز آذربایجان و آستارا

می توانید از آستارا یا بیله سوار از کشور خارج شده و به خاک آذربایجان وارد شوید. بعد بسته به میل و علاقه خود باقی مسیر را تعیین کنید و در نهایت به مرز آذربایجان و گرجستان، یعنی مرز «پل قرمز»برسید. ابتدا به شهر تفلیس رفته و بعد هم به باتومی بروید. 

از دیگر مرزهای مشترک آذربایجان و گرجستان می توان به تسودنا و واختانسیگی اشاره کرد.

ساعت کاری مرز آستارا: 12 ساعته، 8 تا 20

ساعت کاری مرز بیله سوار: 9 تا 17

ساعت کاری مرز پل قرمز و تسودنا: 24 ساعته

ساعت کاری واختانسیگی : ساعات اداری

برای اطلاع دقیق تر از راه ها و هزینه های سفر به باکو بخوانید: هزینه های سفر به باکو ؛ آذربایجان

هزینه های سفر به باتومی

واحد پول گرجستان، سطح قیمت شهر باتومی

واحد پول کشور گرجستان، لاری می باشد که با نمادهای (GEL)، (₾) و (ლ) نشان داده می شوند.

هر لاری گرجستان برابر 1231 تومان است که شما در حال حاضر آن را با 1450 تومان خریداری می کنید.

از جمله اسکانس های رایج گرجستان می توان به اسکناس های 1 لاری (با زمینه آبی)، 2 لاری (نارنجی)، 5 لاری (قهوه ای)، 10 لاری (سورمه ای)، 20 لاری (قرمز و کهربایی)، 50 لاری (سبز)، 100 لاری (یشمی، قرمز، نارنجی)، 200 لاری (نارنجی) و سکه هایی چون 1، 2، 5، 10، 20 و 50 تتری و سکه های 1 و 2 لاری اشاره کرد.

خوب است بدانید که هر 1 لاری برابر با 100 تتری می باشد.

هزینه ها در شهر باتومی در اغلب موارد بسیار کم تر از تهران هستند. به طور مثال در مورد خورد و خوراک و هزینه رستوران ها، قیمت ها حدود 30 تا 50 درصد، هزینه پوشاک 20 تا 70 درصد و هزینه اجاره اقامتگاه ها نیز حدود 50% درصد کم تر از تهران هستند. البته هزینه رفت و آمد در شهر باتومی، هزینه بنزین و تعرفه تماس با موبایل در گرجستان، بسیار بیش تر از تهران می باشند. 

برای تهیه لاری گرجستان می توانید به صرافی های خیابان فردوسی مراجعه کنید. اما توصیه می شود از این جا دلار تهیه کنید و در باتومی دلار را تبدیل کرده و لاری دریافت کنید.

هزینه های سفر به باتومی
هزینه های سفر به باتومی

هزینه‌ ها در طول سفر به باتومی

در طول سفر به باتومی هزینه های متفاوتی پیش روی شماست که افزایش و کاهش آن کاملا به نحوه برنامه ریزی شما بستگی دارد. دانستن متوسط قیمت این موارد کمک بزرگی در طی سفر شما خواهد بود. کارناوال برای راهنمایی بهتر شما در هنگام سفر به باتومی، به صورت جزئی درباره هزینه‌های زیر به شما اطلاعات می‌دهد.

+ خوب است بدانید تمامی این هزینه ها به صورت جداگانه و تک تک بررسی شده و به روز هستند و در آینده و در فواصلی مشخص نسبت به بروز رسانی شان اقدام خواهد شد.

1- هزینه‌های حمل و نقل در باتومی

2- هزینه های اقامت در باتومی

3- هزینه‌های خورد و خوراک در باتومی

4- هزینه های تفریح در باتومی

5- هزینه‌های سوغاتی و پوشاک در باتومی

6- هزینه سرویس موبایل در باتومی

هزینه های سفر به باتومی
هزینه های سفر به باتومی

 1- هزینه‌ های حمل و نقل درون شهری در باتومی

برای گردش در فواصل شهری باتومی می توانید از اتوبوس و مینی بوس، تاکسی، دوچرخه و البته پیاده روی استفاده کنید.

اتوبوس: شهر باتومی چندین خط اتوبوس مدرن و تمیز دارد که مسیرهای متفاوتی در شهر را طی می کنند. هزینه بلیت اتوبوس ها تنها 1 لاری (حدود 1500 تومان) است که می توانید آن را از خود راننده اتوبوس تهیه کنید. با استفاده از خطوط 9 و 10 اتوبوس می توانید تا فرودگاه باتومی بروید.

مینی بوس: مینی بوس های شهر مسیرهای بیش تری را طی می کنند و اگر شما دست تکان دهید، برای شما می ایستند. هزینه مینی بوس ها 40 تا 60 تتری (500 تا 750 تومان) بوده و به هنگام خروج از وسیله پرداخت می شود. برای اطلاع بیش تر از مسیرهای اتوبوس و مینی بوس می توانید به مرکز اطلاعات گردشگران در نزدیکی فواره اصلی شهر مراجعه کنید. البته راه آسان تر پرسیدن از شهروندان و مردم باتومی است. 

تاکسی: سریع ترین و راحت ترین و البته گران ترین وسیله نقلیه عمومی، تاکسی ها هستند که در 24 ساعت روز قابلیت استفاده دارد. از تاکسی هایی استفاده کنید که تاکسی متر دارند. هزینه ورودی تاکسی ها بین 2 تا 4 لاری (حدود 2500 تا 5 هزار تومان) بوده و برای هر یک کیلومتر مسیر تا 1 لاری (حدود 1500 تومان) به کرایه افزوده می شود. خوب است بدانید که رانندگان تاکسی برای هر یک ساعت انتظار 7 لاری (حدود 9 هزار تومان) دریافت می کنند. 

پیاده: همان طور که گفتیم شهر باتومی بسیار کوچک است و اگر اهل ماجراجویی و پیاده روی باشید، می توانید کل شهر را زیر 1 ساعت پیاده طی کنید!

در کل می توان تمام هزینه های حمل و نقل در باتومی را به صورت خلاصه در زیر نشان داد:

هزینه بلیت اتوبوس: 1 لاری یا 1500 تومان

هزینه مینی بوس: 40 تا 60 تتری یا 500 تا 750 تومان

 هزینه تاکسی: از 4 لاری به بالا یا بالای 5 هزار تومان

هزینه بنزین: لیتری 1٫5 تا 2 لاری، حدود 2 هزار تا 2500 تومان

سفر به باتومی
هزینه های سفر به باتومی

2- هزینه های اقامت در باتومی

در شهر جذاب باتومی، انواع مختلفی از اقامتگاه ها با هزینه های مختلف وجود دارد.

هتل ها: در باتومی حدود 108 هتل با درجه بندی های متنوع به چشم می خورد که می توان طیف هزینه های زیر را برای یک شب دید:

هتل های 2 ستاره: بین 40-160 لاری ؛ حدود 50-200 هزار تومان

 هتل های 3 ستاره: بین 50-185 لاری ؛ حدود 62-230 هزار تومان

هتل های 4 ستاره: بین 131 تا 530 لاری ؛ حدود 160-650 هزار تومان

هتل های 5 ستاره: بین 210 تا 840 لاری ؛ حدود 250 هزار تا 1 میلیون تومان

می توانید از مقاله انتخاب مناسب ترین هتل در سفر برای انتخاب راحت تر هتل خود کمک بگیرید.

و البته خواندن این مقاله ها را از دست ندهید:

انتخاب مناسب ترین هتل در سفر

انتخاب مناسب ترین اتاق در هتل

همچنین برای آشنایی با برترین هتل های باتومی در زیر بخوانید:

هتل های لوکس و 5 ستاره باتومی گرجستان

هتل های 4 ستاره باتومی گرجستان

هتل های 3 ستاره باتومی گرجستان

هتل های 2 ستاره باتومی گرجستان

مهمان خانه و هتل آپارتمان: هزینه ‌ها بسته به محل آپارتمان، تعداد اتاق‌ها، فاصله تا مرکز شهر و امکانات آن متفاوت است. حدود 1200 مهمان خانه و هتل آپارتمان در شهر باتومی وجود دارد که از اقامتگاهی لوکس تا محلی مناسب متفاوت اند.

هزینه هتل آپارتمانهای باتومی از شبی 25 تا 230 لاری متفاوت است. (حدود 30 تا 200 هزار تومان)

هتل لئوگرند باتومی
هتل رادیسون بلو باتومی
هتل اینتوریست باتومی

3- هزینه‌ های خورد و خوراک در باتومی

وعده ها و میان وعده های غذایی در طی سفر از جمله نکات مهم و قابل توجهی اند که نباید از آن غفلت کرد. اگر نخواهید در هتل اقامت کنید، لازم است تا از هزینه محصولات و محل تهیه آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید. همچنین در ادامه اطلاعاتی از طیف هزینه یک وعده غذا در رستوران های مختلف خواهیم گفت.

خوراکی های لازم: 

نان (500 گرمی): 0٫7 لاری (حدود 900 تومان)

شیر: هر لیتر 1٫5 لاری (حدود 2000 تومان)

برنج سفید (کیلویی): 2 لاری (حدود 3000 تومان)

تخم مرغ 12 عددی : 7 لاری (حدود 4000 تومان)

یک بطری آب 1٫5 لیتری: 1 تا 2 لاری (حدود 1500 تا 3000 تومان)

میوه و سبزیجات (1 کیلوگرم): 

گوجه فرنگی: 1٫2 لاری (حدود 1500 تومان)

پیاز: 1 لاری (حدود 1500 تومان)

سیب زمینی: 0٫7 لاری (حدود 900 تومان)

کاهو: 1 لاری (حدود 1500 تومان)

سیب: 2٫2 لاری (حدود 3000 تومان)

موز: 3 لاری (حدود 4000 تومان)

پرتقال: 1٫75 لاری (حدود 2000 تومان)

رستوران و فست فود: طیف متنوعی از رستوران‌های لوکس، معمولی، فست فودها و کافه ها در شهر باتومی پیش روی شماست. در زیر متوسط هزینه برای هر مکان ذکر شده است.

رستوران های ارزان قیمت: حدود 8 تا 17 لاری (10 تا 20 هزار تومان)

صرف یک وعده کامل در یک رستوران متوسط و برای دو نفر : حدود 30 تا 45 لاری (حدود 40-55 هزار تومان) 

صرف غذا در رستورانی لوکس: از 30 لاری به بالا ؛ بالای 40 هزار تومان

فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد و یا فست فودهای مشابه : بین 9 تا 11 لاری (بین 12 تا 14 هزار تومان)

برای آشنایی با انواع رستوران های باتومی و غذاهای این شهر بخوانید:

بهترین رستوران های باتومی گرجستان

بهترین غذاهای گرجستان ؛ اصیل و خوشمزه

بهترین و خوشمزه ترین پیش غذاهای گرجستان

بهترین سوپ های گرجی ؛ طعمی متفاوت در سفر به گرجستان

غذاهای گرجی
شیشیلیک غذاهای گرجی
چیکن تاباکا

4- هزینه های تفریح در باتومی

از آن جا که باتومی شهری ساحلی است، تفریحات آبی این شهر بیش از دیگر تفریحاتش مورد توجه هستند. البته فستیوال ها، جشنواره ها و … از دیگر فعالیت های مورد توجه در باتومی می باشند.

در اینجا حدود هزینه تفریحات آبی و دیگر تفریحات شهر باتومی آورده شده اند:

1- نمایش دلفین ها در دلفیناریوم: 12-16 لاری (بین 14 تا 19 هزار تومان)

2- شنا با دلفین ها در دلفیناریوم: 100 تا 150 لاری (بین 125 تا 190 هزار تومان)

3- هزینه ورودی آکواریوم باتومی: 2 لاری (حدود 2500 تومان)

4- آکواپارک (پارک آبی باتومی): 30 لاری (حدود 40 هزار تومان)

5- تورهای رفتینگ باتومی: حدود 30 تا 50 لاری (حدود 37 تا 60 هزار تومان )

6- قایق سواری در باتومی: بسته به نوع قایق، تعداد نفرات و خصوصی یا عمومی بودن: بین 1 تا 250 لاری (1500 تا 300 هزار تومان)

7- پاراشوت در باتومی: هر 15 دقیقه 80 لاری، حدود 95 هزار تومان

8- قایق های موزی: 10 لاری (حدود 12 هزار تومان)

9- اسکوتر آبی یا جت اسکی: 15 دقیقه، 70 لاری گرجستان (حدود 85 هزار تومان)

10- فلای بورد: 50 تا 130 لاری (60 تا 160 هزار تومان) 

برای اطلاع دقیق تر از پارک ها، جاذبه ها و تفریحات آبی باتومی در زیر بخوانید:

جاذبه های باتومی گرجستان ؛ تفریحات آبی شهر

دیدنی های باتومی گرجستان ؛ فضاهای سبز شهری

جاذبه های باتومی
جاذبه های مدرن باتومی
جاذبه های باتومی
photo by Laimonas Ciūnys

5- هزینه‌های سوغاتی و پوشاک در باتومی

از جمله سوغاتی های محبوب گرجستان می توان به رومیزی های نقاشی شده، روسری های ابریشمین، جواهرات دست ساز، انواع ظروف سرامیکی، کانتاسی (جام نوشیدنی ساخته شده از شاخ) که به نقش و نگارهایی طلایی و نقره ای مزین است، چاقوهای دست ساز، پاپاکی: نوعی کلاه های پشمی بزرگ و منسوجات دست باف اشاره کرد. 

معمولا برای صنایع دستی نمی توان هزینه مشخصی را ارائه داد و تنها حرفه ای ها می توانند قیمت واقعی و یا منصفانه تر آن را تشخیص دهند. برای آن که بتوانید در خرید سوغاتی خود در بازارهای محلی موفق تر عمل کنید، پیشنهاد می شود این مقاله آموزشی را بخوانید:

روشهای چانه زنی برای خرید سوغاتی در سفر

پوشاک: قیمت پوشاکِ برند و غیر برند در باتومی حدود 20 تا 70% کم تر از موارد مشابه در تهران است. 

هزینه یک شلوار جین برند در باتومی حدود 70 لاری یا 90 هزار تومان

یک پیراهن زنانه با برند زارا یا اچ اند ام حدود 80 لاری یا 100 هزار تومان

یک جفت کفش نایک حدود 80 لاری یا 100 هزار تومان

یک جفت کفش چرم مردانه حدود 120 لاری یا 150 هزار تومان 

هزینه های سفر به باتومی
هزینه های سفر به باتومی

6- هزینه سرویس موبایل در گرجستان

هزینه تعرفه های موبایل در کشور گرجستان به نسبت ایران بسیار بالاست و هزینه هر یک دقیقه مکالمه با اپراتورهای تلفن همراه گرجستان در حدود 0٫2 لاری یا 200 تومان می باشد. 

از سویی دیگر هزینه های رومینگ همراه اول و ایرانسل نیز کم نیستند. در جدول زیر لیست هزینه های این دو اپراتور آمده است.

هزینه ها برای هر یک دقیقه و به تومان می باشند.

نوع ارتباط همراه اول ایرانسل
مکالمه داخلی 2,370 10,000
مکالمه با ایران 11,850 10,000
دریافت مکالمه 2000 4000
ارسال پیامک 790 2000

 هر چند هزینه مکالمه در گرجستان و با اپراتورهای این کشور به نسبت ایران بیش تر است، اما همان طور که می بینیند هزینه های رومینگ اپراتورهای ایرانی نیز بالا می باشند. بنابراین اگر مکالمه زیادی خواهید داشت، خرید سیمکارت گرجی توصیه می شود. 

در گرجستان سه اپراتور به نام های مگتی کام ( MagtiCom )، بی لاین ( Beeline ) و جئولاین ( Geocell ) خدمات تلفن همراه را ارائه می دهند. همان طور که ترتیب نام بردن نشان می دهد، اپراتور مگتی کام در اولویت قرار داشته، پوشش و آنتن دهی بسیار بهتری در سرتاسر کشور گرجستان دارد و می تواند انتخاب اول شما باشد. هزینه این سه اپراتور بسیار نزدیک به هم است و تفاوت چندانی ندارند.

سیم کارت های مگتی کام را با نام مگتی، بالی و یا بانی می توانید در فرودگاه و یا تمام شعب این اپراتور و با قیمت 5 لاری (حدود 6500 تومان) خریداری کنید. 

هزینه های سفر به باتومی

امنیت در طی سفر به باتومی

کشور گرجستان از لحاظ شاخص های جهانی امنیت در رده 85 دنیا قرار گرفته و می توان گفت امنیت بالایی دارد. همچنین جالب است بدانید که این کشور در این رده بندی بالاتر از کشورهایی چون سوئیس، اردن، آمریکا و ایران قرار دارد.

جالب آن که نرخ جرم هایی چون : دزدی، کیف قاپی، پخش مواد مخدر و … نیز در شهر باتومی بسیار پایین است. همچنین طبق آمار و ارقام، امنیت پیاده روی در روز و شب در این شهر بالا می باشد.

بنابراین می توانید با خیال راحت باتومی را برای سفر انتخاب کنید و سفر امنی را برای خود متصور شوید.

هزینه های سفر به باتومی
هزینه های سفر به باتومی

دانستنی هایی از شهر باتومی

1) زبان رسمی مردم گرجستان و باتومی گرجی است اما افراد زیادی را خواهید دید که انگلیسی بلدند. حتی اگر در موقعیتی قرار گرفتید که با مردم محلی رو به رو شدید و زبان هم بلد نبودید، اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و با استفاده از راه های بی شمار ارتباط برقرار کردن چون زبان بدن و یا نوشتن و یا برنامه های موبایلی مختلف، ارتباط برقرار کنید.

2) تفاوت ساعت گرجستان و ایران نیم ساعت است و گرجستان جلوتر می باشد.

3) امکانات بهداشتی و پزشکی در خارج از شهرهای باتومی و تفلیس با کمبود بسیاری رو به روست. همچنین خوب است بدانید در اغلب اوقات در شهر باتومی، بیمارستان و پزشک پیش از انجام و ارائه خدمات، پول خود را به نقد دریافت می کنند. 

4) باتومی در فصول مختلف میزبان فستیوال و جشنوارهای مختلفی است. پیش از سفر خود زمان و مکان برگزاری جشنواره ها را کنترل کنید.

در نهایت اگر می خواهید اطلاعات کاملی از این شهر داشته باشید، پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را بخوانید:

معرفی شهر باتومی گرجستان ؛ دانستنی های قبل از سفر

هزینه های سفر به باتومی

بهترین فصل سفر به باتومی

آب و هوای شهر باتومی شرجی و نیمه گرمسیری است که به شدت تحت تأثیر جریان های دریایی قرار می برد، به همین سبب بارش باران در این منطقه بسیار قابل توجه است و می توان گفت باتومی پر باران ترین شهر در کل کشور گرجستان و منطقه قفقاز می باشد. دمای متوسط سالانه باتومی در حدود 14 درجه سانتیگراد است.

بهار: دمای هوای باتومی در این فصل بسیار دلپذیر است و متوسط دما بین 16 تا 20 جا به جا می شود. 

تابستان: در این فصل نیز متوسط دمای هوای باتومی نه تنها بالا نیست، بلکه دلپذیر و دوست داشتنی است. همچنین تفاوت دمای تابستان با بهار بسیار زیاد نیست.

پاییز: دمای هوای باتومی در طی فصل پاییز ملایم است و متوسط دما در حدود 10 تا 16 درجه سانتیگراد است.

زمستان: در زمستان، باتومی آب و هوایی سرد و برفی را تجربه می کند و میزان بارش باران در طی این فصل به طرز چشمگیری افزایش می یابد. 

بنابراین بهترین فصل سفر به باتومی بسته به روحیه و علایق شما و برای هر شخصی متفاوت است. با این حال تابستان ها، باتومی بیش تر مقصدی برای تفریحات دریایی در نظر گرفته می شود و به هنگام فصل سرما نیز مسافران زیادی به باتومی می روند تا طیف متنوعی از تفریحات زمستانی را تجربه کنند. 

جاذبه های باتومی
هزینه های سفر به باتومی

دغدغه زبان نداشته باشید!

یکی از متداول ترین سوال های اخیر کاربران کارناوالی در کامنت ها، مسئله زبان و چگونگی برقرار کردن ارتباط در کشوری خارجی بوده است. از همین رو مقاله ای کامل درباره انواع و اقسام راه های برقراری ارتباط را برای شما تهیه کردیم و نشان دادیم چگونه می توان زبان کشوری را بلد نبود، به آن کشور سفر کرد و  از سفر خود هم لذت برد.

همان طور که گفته شد، زبان رسمی مردم گرجستان و باتومی، گرجی است و آدم های زیادی پیدا می شوند که به انگلیسی مکالمه کنند.

در هر حال اگر به غیر از فارسی، به زبان دیگری تسلط ندارید و یا نگران چگونگی مکالمه هستید، خواندن این مقاله کاربردی را از دست ندهید:

راه های برقراری ارتباط در کشورهای خارجی

راه های برقراری ارتباط

سخن آخر

همان طور که گفتیم تمام هزینه های ذکر شده در این مقاله، جدید و به روز بوده و از منابع معتبر استخراج شده اند، با این حال تفاوت جزئی در اعداد و ارقام در گذر زمان طبیعی است. کارناوال در زمان های معین و در آینده نسبت به بروز رسانی هزینه ها اقدام خواهد کرد. 

برای آشنایی با دیگر مقالات هزینه سفر بخوانید:

هزینه های سفر به استانبول

هزینه های سفر به دبی

هزینه های سفر به ارمنستان

هزینه های سفر به باکو و آذربایجان

این مقاله را چگونه ارزیابی می کنید؟

خواندن این مقاله آموزشی برای تصمیم گیری شما در سفر به باتومی موثر بود؟

شما تجربه ای از سفر به شهر باتومی دارید؟ هزینه های سفر شما به چه شکل بود؟

کارناوال مشتاقانه از خواندن تجربیات سفر شما استقبال می کند.

دیدگاه ها، خاطرات و عکس های خود را با ما و دیگر دوستان تان در کارناوال در میان بگذارید و به ما بگویید این بار مقاله هزینه سفر به چه شهر و کشوری را برای شما تدارک ببینیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان