تحولات امنیتی- سیاسی در مصر؛ مخمصه آقای ژنرال!

مصر دوباره روزهای ناآرامی را می گذراند. با اینکه بیشتر حوادث تاریخی و سیاسی در این کشور آفریقایی در فوریه یا پیش از آن رخ داده است اما حال ماشین حوادث در ایستگاه آوریل روی اعصاب شهروندان مصری، «ویراژ» می دهد!

سرویس سیاسی فردا؛ روزنامه قانون نوشت: مصر دوباره روزهای ناآرامی را می گذراند. با اینکه بیشتر حوادث تاریخی و سیاسی در این کشور آفریقایی در فوریه یا پیش از آن رخ داده است اما حال ماشین حوادث در ایستگاه آوریل روی اعصاب شهروندان مصری، «ویراژ» می دهد!

چند روز پیش بود که یک رشته بمب گذاری، فضا را در سرزمین اهرام ثلاثه، امنیتی کرد. حال پس لرزه های آن انفجارها، پارلمان را به واکنشی جدی وا داشته است.

وضعیت فوق العاده در مصر

دیروز سه شنبه، پارلمان مصر کار خود را برای اعمال وضعیت فوق‌العاده استارت زد و رییس پارلمان اعلام کرد که قانون وضعیت فوق‌العاده بر رسانه‌ها و مطبوعات نیز اعمال خواهد شد.علی عبدالعال این گونه تکلیف رسانه‌ها را مشخص کرد: « قانون وضعیت فوق‌العاده شامل کنترل فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی و تنظیم مکانیسم‌های فعالیت پایگاه‌های اجتماعی مثل توییتر، فیسبوک و یوتیوب است». عبدالعال ادامه داد: «با استفاده نادرست از برخی شبکه‌های اجتماعی برخورد قانونی خواهد شد. تمامی کشورهای جهان این اقدامات را انجام می‌دهند. کسی که مخالف قانون رسانه‌ها باشد که عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور مصر آن را تدوین خواهد کرد علیه وطن عمل می‌کند».

فرمان پیشین ژنرال سیسی

در پی وقوع دو انفجار در طنطا و اسکندریه مصر که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شد، رییس‌جمهور مصر برای سه ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرد که کابینه با آن موافقت کرد.

قانون وضعیت فوق العاده به رییس‌جمهور این حق را خواهد داد که محدودیت‌هایی را درباره آزادی افراد در برگزاری نشست یا انتقال و اقامت و عبور و مرور اعمال کند.همچنین وی این حق را خواهد داشت که روزنامه‌ها و مطبوعات و تمامی رسانه‌های تبلیغاتی را قبل از نشر اخبارشان کنترل کرده و حتی آن‌ها را مصادره و تعطیل کند.

مصادره روزنامه خصوصی

مسئولان مصری پیشتر یکی از روزنامه‌های خصوصی را مصادره کردند. روزنامه البوابه در بیانیه‌ای نوشت: «ما با مصادره شماره روز دوشنبه این روزنامه که برای بار نخست رخ داده غافلگیر شدیم».

این روزنامه در ادامه این بیانیه نوشت: «موضع ما در قبال انفجارهای تروریستی در طنطا و اسکندریه با صراحت اعلام شده است. کوتاهی صورت گرفته که باید به موجب آن عاملان مجازات شوند و استراتژی امنیتی درباره مبارزه با تروریسم تغییر یابد».

توییت جنجالی در مصر

پیشتر، توییت یوسف القرضاوی درباره انفجارهای شهر طنطای مصر و اسکندریه خشم برخی از مصری‌ها را برانگیخت و جنجالی را در شبکه‌های اجتماعی به پا کرد. شاید به برای این جور مسائل است که پارلمان تصمیم گرفته فعلا شبکه‌های اجتماعی را فیلتر یا محدود کند!

یوسف قرضاوی، رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمین و پدر معنوی اخوان المسلمین روز یک‌شنبه در پی انفجارهای تروریستی در شهر طنطا و اسکندریه در توییتی نوشت: «مصر در طول تاریخ خود جز در دوره‌های استبداد که امنیت و آزادی وجود نداشت، چنین انفجارهایی را به خود ندیده بود».او در توییت دیگری نوشت: «ما حملات به شهروندان‌مان را محکوم و تاکید می‌کنیم که این جنایت‌ها با شریعت، اخلاق و عرف در تضاد است و کسی که چنین حملاتی انجام دهد در عذابی بزرگ قرار دارد».قرضاوی چند ساعت بعد توییت خود را حذف کرد.

واکنش سازمان ملل به وضعیت فوق العاده در مصر

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان درباره اعلام وضعیت فوق العاده در مصر گفت: «همه به خوبی می‌دانیم که جنگ علیه تروریسم نباید به ضرر حقوق بشر باشد».

وی افزود: «آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پیام تسلیتی را برای عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور مصر درباره حمله تروریستی اخیر در شهر طنطا فرستاد و به همین منظور نیز با عمرو ابوالعطا، نماینده مصر در سازمان ملل گفت‌وگوی تلفنی کرد».

قانون مبارزه با تروریسم در پارلمان

پارلمان مصرهمچنین در جلسه چند روز پیش، با پیش‌نویس قانون ارائه شده از سوی 61 نماینده درخصوص اصلاح برخی احکام و قوانین پرونده‌های جنایی و تهیه لیست گروه‌های تروریستی و تروریست‌ها و مبارزه با تروریسم، موافقت کرد.

علی عبدالعال، رییس پارلمان مصر پیش‌نویس قانون را به هیات عالی قضایی ارجاع داده تا در صورت موافقت این هیات، پارلمان به شکل نهایی درباره آن رأی‌گیری کند.پیش‌نویس این قانون شامل تسریع در روند محاکمه متهمان در پرونده‌های تروریستی و افزایش میزان مدت ماندن در لیست سازمان‌های تروریستی از سه سال به پنج سال است. عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور مصر فوریه 2015 اصلاحات قانون مبارزه با تروریسم را تدوین کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان