ماهان شبکه ایرانیان

برخورد با خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی (۲)

بخش دوم- DUB اصطلاحی است که به طور رایج استفاده می‌شود ولی به خوبی تعریف نشده است. بعضی پزشکان آن را برای تعریف یک نشانه به کار می‌برند.

برخورد با خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی (2)

درمان هورمونی

قرص‌های ترکیبی

قرص‌های ترکیبی جلوگیری از حاملگی به صورت گسترده برای تنظیم سیکل‌های قاعدگی و کاهش از دست رفتن خون قاعدگی و بهبود دیسمنوره به کار رفته‌اند. این قرص‌ها برای افرادی که در سنین حاملگی هستند، جهت جلوگیری از حاملگی و کاهش و تنظیم خونریزی‌ها بسیار مناسب است.

دو مطالعه نشان داده است که مصرف قرص‌های ترکیبی به صورت دوره‌ای باعث بهبود دیسمنوره (قاعدگی دردناک) می‌شود. تحقیقات مذکور نشان می‌دهد علائم قاعدگی و درد آندومتریوز با دریافت قرص‌های جلوگیری بهبود می‌یابد. تجویز قرص‌های جلوگیری اغلب اولین قدم درمانی در خانم‌های جوان است.

تاکنون فقط یک مطالعه تصادفی کوچک برای بررسی اثر درمانی قرص‌های ترکیبی جلوگیری از حاملگی در خانم‌های با خونریزی شدید قاعدگی انجام شده است.

 45 درصد خانم‌هایی که سیکل‌های همراه با تخمک‌گذاری داشتند و دچار منوراژی بودند به صورت تصادفی تحت درمان با مفنامیک اسید برای دو سیکل، گروه‌های دیگر ناپروکسن یا LD یا دانازول با دوز کم برای دو سیکل قرار گرفتند. مفنامیک اسید (از گروه NSAIDS) میزان اندازه‌گیری شده خون قاعدگی را 33 درصد، ناپروکسن (از گروه NSAIDS) 12 درصد، قرص‌های ترکیبی جلوگیری کم‌دوز LD 43 درصد و دانازول به میزان 49 درصد کاهش داد.

سیستم داخل رحمی آزادکننده لوونورژسترل MIRENA (LNG-IUS)

سیستم آزادکننده لوونورژسترل داخل رحمی (LNG-IUS)، به طور بسیار بارز در کاهش خونریزی موثر است. این سیستم علاوه بر کاهش خونریزی باعث بهبود دیسمنوره و همین‌طور جلوگیری از حاملگی می‌شود. به دنبال استفاده از این سیستم، LNG-IUS به‌تدریج باعث کاهش ضخامت آندومتر و همچنین کاهش واسکولاریته آندومتر می‌شود.

آتروفی آندومتر حاصل‌شده بر تولید پروستاگلاندین موضعی اثر می‌کند و باعث کاهش دردهای قاعدگی می‌شود. اولین مطالعه در سال 1995 انجام گرفت که شامل 20 خانم با منوراژی بود. بعد از گذاشتن LNG-IUS میزان از دست رفتن خون به 86 درصد در طول سه ماه و 97 درصد در طول یک سال کاهش یافت.

شواهد اخیر نشان می‌دهد که LNG-IUS باعث طبیعی کردن جریان خون در بیمارانی می‌شود که خونریزی‌های سنگین دارند (با 35 دصد آمنوره در طول 24 ماه). همچنین LNG-IUS به طور موفقیت‌آمیز باعث کاهش خونریزی در بیمارانی که دچار اختلالات خونریزی‌دهنده اثری هستند می‌گردد.

به نظر می‌رسد LNG-IUS در مقایسه با سایر درمان‌های طبی موثرترین و قابل‌قبول‌ترین درمان خونریزی‌های شدید قاعدگی باشد. خانم‌هایی که منوراژی داشته و از LNG-IUS استفاده نموده‌اند، در مقایسه با 4/44 درصد بیمارانی که ترانزآمیک اسید دریافت کرده‌اند، در مدت سه ماه 6/81 درصد کاهش خونریزی قاعدگی داشته‌اند.

در صورت عدم وجود هرگونه کنترااندیکاسیون NICE (National Institute for Health and Clinical Excellence) به عنوان اولین درمان خونریزی‌های سنگین قاعدگی LNG-IUS، پیشنهاد می‌شود. شواهد موجود بیانگر این است که LNG-IUS باعث کاهش خونریزی‌های شدید قاعدگی (که اغلب همراه دیسمنوره می‌باشد) در اکثر خانم‌ها می‌شود، مهم نیست که پاتولوژی زمینه‌ای چیست خواه فیبروم، آدنومیوزیس، DUB بدون تخمک‌گذاری یا هیپرپلازی آندومتر.

بعضی از خانم‌ها در شروع درمان دچار لکه‌بینی یا خونریزی‌های نامرتب ولی خفیف هستند که گاهی ادامه می‌یابد. اگر قبل از گذاشتن دستگاه این عوارض به بیمار توضیح داده شود، آمادگی پذیرش بیماران بیشتر می‌شود.

ایمپلانت‌های پروژسترون به تنهایی، تزریقی و قرص‌ها

بسیاری از خانم‌هایی که از قرص‌های جلوگیری از حاملگی پروژسترون به تنهایی استفاده می‌کنند کاهش خونریزی قاعدگی دارند.  حداقل دوسوم خانم‌ها با تزریق آمپول DMPA آمنوره را تجربه می‌کنند. مصرف‌کنندگان ایمپلانت‌های پروژسترونی به تنهایی یا قرص‌های جلوگیری ترکیبی کمتر آمنوره پیدا می‌کنند.

در یک مطالعه دو ماهه جدید که در زمینه تایید DMPA در خانم‌های با فیبروم رحمی بر روی کنترل خونریزی شدید قاعدگی انجام شد، حجم متوسط رحم و فیبروم به ترتیب 48 درصد و 33 درصد کاهش یافت. محققان نتیجه گرفتند که این درمان طبی باعث بهبود چشمگیر الگوی خونریزی رحمی و همچنین حجم فیبروم می‌شود. همانند LNG-IUS روش پروژسترون به تنهایی همراه خونریزی‌های خفیف و لکه‌بینی است.

به خصوص باید به خانم‌ها گفته شود بعد از مصرف DMPA ممکن است چند ماه طول بکشد که الگوی خونریزی طبیعی شود.

برای خواندن بخش اول- برخورد با خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- برخورد با خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان