قیمت جک S۵ به ۲۳۵ میلیون تومان رسید؛ محاسبه قیمت برخی خودروها با ارز نیمایی

در چند ماه اخیر قطعه سازان و خودروسازان ناچار شده اند تا مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را با ارز نیمایی تأمین کنند

در چند ماه اخیر قطعه سازان و خودروسازان ناچار شده اند تا مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را با ارز نیمایی تأمین کنند. این امر در نهایت باعث دو برابر شدن قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی می شود.
نکته جالب توجه اینجاست که این شرایط باعث تسهیل دریافت ارز صنعت خودروسازی و قطعه سازی نشده است و علیرغم این بخشنامه متقاضیان واردات قطعات نیمه ساخته و مواد اولیه خودرو برای دریافت ارز به سیستم بانکی مراجعه اما با عدم نبود ارز روبه رو شده‌اند و در نهایت سیستم بانکی صرافی ها را برای پرداخت ارز به متقاضیان معرفی کرده است. از طرف دیگر صرافی ها که در دریافت ارز حاصل از صادرات محصولات فولادی و پتروشیمی با مشکلاتی روبه رو هستند متقاضیان را سرگردان کرده و در آخر ارز آنهم با زحمت بسیار در اختیار قطعه سازان یا خودروسازان قرار می‌گیرد.
در این زمینه مکاتبات خودروسازان برای چاره جویی نیز عملا بی نتیجه مانده است.
به عنوان نمونه با استعلام از منابع آگاه در شرکت کرمان موتور، با احتساب ارز نیمایی در تولید محصول یک خودروی جک S5 که پیش از این 123 میلیون تومان بود امروز با قیمت تمام شده 235 میلیون تومان، X 60 با قیمت 165 میلیون تومان ، S3 با قیمت 175 میلیون تومان و خودروی جدید جک جی 4 با قیمت 120 میلیون تومان روبه رو شده است.
البته کرمان موتور در این زمینه تنها نیست و مدیران خودرو نیز طی هفته های اخیر قیمت محصولات خود را به حدود دوبرابر نرخ های سال گذشته افزایش داده است. برای مثال حالا MVM X22 که زمانی قرار بود با قیمت 64 میلیون تومان راهی بازار شود، بیش از 120 میلیون تومان قیمت خورده است و قیمت چری تیگو 7 از حدود 130 میلیون سال گذشته به 277 میلیون تومان در شرایط فعلی افزایش یافته است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان