Bohemian Rhapsody:بازی تماشایی رامی مالک در نقش فردی مرکوری

هیچ فیلم زندگی‌نامه‌ای در مورد مشاهیر صنعت موسیقی راک، به‌پای «حماسه کولی» Bohemian Rhapsody که داستان زندگی خواننده تکرار نشدنی گروه کویین Queen، فردی مرکوری Freddie Mercury را روایت می‌کند، نمی‌رسد

هیچ فیلم زندگی‌نامه‌ای در مورد مشاهیر صنعت موسیقی راک، به‌پای «حماسه کولی» Bohemian Rhapsody که داستان زندگی خواننده تکرار نشدنی گروه کویین Queen، فردی مرکوری Freddie Mercury را روایت می‌کند، نمی‌رسد. می‌توان گفت که فیلم زندگی‌نامه ری چارلز Ray Charles، با بازی جیمی فاکس Jamie Foxx رقیب سرسختی پیدا کرده است.
رامی مالک Rami Malek، بازیگر مجموعه تلویزیونی «آقای ربات» Mr. Robot، در نقش فردی مرکوری فوق‌العاده ظاهر شده است. حتی کسانی که اجراهای مرکوری را دیده‌اند، نمی‌توانند شباهت اجرای مالک به مرکوری را باور کنند. مشخص است که مالک برای بازی بهتر در این نقش، بارها ویدیو‌های اجراهای کویین را تماشا کرده است.

همچنین بخوانید:
بررسی فیلم First Man: رایان گاسلینگ در نقش نیل آرمسترانگ همچون ستاره‌ای می‌درخشد

پس از تماشای بازی عالی مالک باورش سخت است که قرار بود به‌جای او ساشا بارون کوهن Sacha Baron Cohen در این نقش بازی کند. بازی فوق‌العاده او در این نقش، حتی باعث بهتر شدن قسمت‌های ضعیف فیلم شده است. به‌خصوص در صحنه کنسرت فراموش‌نشدنی سال 1985 که مرکوری با اجرای تأثیرگذار و زیبای خود، نزدیک به 40 درصد از جمعیت دنیا را تحت تأثیر قرار داد.
مایک مایرز Mike Myers در نقش مدیر کمپانی ضبط آهنگ در این فیلم بازی می‌کند. او از دیدن این گروه چهارنفره بااستعداد در دفتر خود که یکی از آن‌ها فیزیکدان نجومی و گیتاریست قهاری است (برایان می Brian May)، بسیار هیجان‌زده است.

ساخت فیلم زندگی‌نامه‌ای در مورد این گروه با مشورت گرفتن از دو تن از اعضای آن، برایان می و راجر تیلور Roger Taylor، نکات مثبت زیادی دارد. بااین‌حال به نظر می‌رسد رابطه مایرز با گروه کویین و مخصوصاً با آهنگ «حماسه کولی»، می‌توانست بهتر در فیلم نمایش داده شود.

گیلیم لی Gwilym Lee در نقش گیتاریست گروه، می و جوزف مازلو Joseph Mazzello در نقش گیتاریست بیس گروه، جان دیکن John Deacon بازی می‌کنند.
صحنه‌های تمرین‌های گروه، نوشتن آهنگ‌ها و ضبط آن، بسیار دیدنی است. در صحنه‌ای می صدای دست‌ها و صداهای اول ترانه معروف این گروه «ما تو را به جنب‌وجوش می‌اندازیم» We Will Rock You را ضبط می‌کند و یا در صحنه‌ای دیگر که مرکوری بارها از تیلور می‌خواهد تا صدای تیزی که اول ترانه «حماسه کولی» است را، از خودش دربیاورد تا بتوانند بهترینش را ضبط کنند.
صحنه‌های اجرای گروه، مخصوصاً اجرای به‌یادماندنی در کنسرت Live Aid، هیجان و حال‌وهوای طرفداران حاضر در ورزشگاه ومبلی Wembley را به‌خوبی منتقل می‌کند. ملک در مصاحبه‌ای گفت که در هنگام ضبط این صحنه، اعضای سابق کویین در آنجا حضور داشتند و اجرای او را تماشا می‌کردند.

صحنه نشست خبری که خبرنگارها در مورد همه‌چیز، به‌جز موسیقی جدیدی که گروه در آینده تولید خواهد کرد، مرکوری را سؤال‌پیچ می‌کنند، نیز از صحنه‌های دیدنی فیلم است. این صحنه نمونه‌ای از واکنش‌هایی است که مرکوری پس از این‌که روزنامه‌های بریتانیا خبر بیماری او را منتشر کردند، با آن روبه‌رو می‌شود.

به لحظه‌های سخت زندگی مرکوری، بیماری‌ای که تا اواخر عمرش آن را مخفی نگه داشته بود، در «حماسه کولی» مستقیماً پرداخته نشده است، اما نمی‌توان گفت که گروه کویین عمداً نخواسته‌اند در مورد بیماری مرکوری در فیلم صحبتی شود. نمی‌توان مطمئن شد که درواقعیت نیز مرکوری مانند فیلم خبر بیماری‌اش را به هم‌گروهی‌هایش داده است یا نه اما نمی‌توان از می و یا تیلور ایرادی گرفت که سعی در نشان دادن نقاط مثبت زندگی فوق‌العاده مرکوری داشته‌اند. همه ما از پایان غم‌انگیز داستان باخبریم.
لوسی بوینتون Lucy Boynton در نقش مری آستین Mary Austin، نامزد سابق و دوست‌ صمیمی مرکوری که در تمام لحظات زندگی او نقش پررنگی دارد، بازی می‌کند. علاقه مرکوری به آستین، نوشتن ترانه‌ در مورد او و به ارث گذاشتن املاکش برای او، نشان از آن مهربانی و صمیمیتی دارد که همیشه نزدیکان مرکوری در مورد او گفته‌اند.درواقع همین روحیه انسان دوستانه و مهربانی مرکوری است که در کنار استعداد فوق‌العاده موسیقی او، موضوع اصلی فیلم «حماسه کولی» است. مهربانی‌ و روحیه مثبتی که حتی تا هنگام مرگش نیز همراه با او بود.
«حماسه کولی» ساخته برایان سینگر Bryan Singer و با نقش‌آفرینی رامی مالک، لوسی بوینتون، گیلیم لی، بن هاردی Ben Hardy، جوزف مازلو، آدیان گیلن Adian Gillen، تام هالندر Tom Hollander و مایک مایرز از دوم نوامبر به پرده سینما آمده است.
نظر سایر منتقدین در مورد این فیلم:
میک لا‌ساله Mick LaSalle، منتقد San Francisco Chronicle در مورد این فیلم گفت: «فیلم «حماسه کولی» همان چیزی است که فردی مرکوری در زندگی حرفه‌ای‌اش به دنبال رسیدن به آن بود. نمایشی بزرگ و پررنگ و لعاب و با نمایش نیمی از حقیقت و به سبک هالیوود. داستان در بعضی قسمت‌ها ضعیف است اما در کل فیلمی سرگرم‌کننده و الهام‌بخش است.»
جیم وجودا Jim Vejvoda منتقد IGN نظر متفاوتی دارد، ازنظر او «حماسه کولی» با این‌که سرگرم‌کننده است، اما به موضوع آن به‌صورت سطحی پرداخته است، موضوعی که پتانسیل‌ بسیار بیشتری از این داشته است. ازنظر او نقطه قوت اصلی فیلم بازی فوق‌العاده رامی ملک در نقش این ستاره راک است. فیلم آن‌طور که باید به‌طور عمیقی به زندگی مرکوری نمی‌پردازد و بیشتر به زندگی حرفه‌ای و ساخت آهنگ‌هایش تمرکز دارد تا رابطه‌ها و اتفاقات زندگی شخصی‌اش.شری لیندن Sheri Linden منتقد مجله هالیوود ریپورتر The Hollywood Reporter در مورد همکاری دو اعضای قدیمی گروه کویین با سازنده این فیلم گفت: «حضور برایان می و راجر تیلور به‌عنوان مشاور و تهیه‌کننده‌های موسیقی فیلم تا حدی باعث نرم‌تر شدن روایت داستان شده است. بااین‌حال حضور آن‌ها روی وقایع موسیقی فیلم صحت می‌گذارد. با این‌که آن‌ها از گفتن تمام حقایق خودداری نکرده‌اند، اما «حماسه کولی» داستان زندگی‌نامه‌ای است که تجربه‌های سانسور شده را به شرح و تفضیل آن ترجیح می‌دهد. «حماسه کولی» فهمیده است که برای داشتن فیلمی سرگرم‌کننده در مورد موسیقی راک، بهتر است چه چیزهایی را نمایش داد.»
دیوید ادلستین David Edelstein منتقد مجله نیویورک New York، بازی رامی ملک را تحسین کرد و گفت: «درست است که او به خوش‌تیپی مرکوری نیست و واقعاً در فیلم نمی‌خواند، اما بازی او به‌قدری قوی و تأثیرگذار است که برای لحظه‌ای باور می‌کنید این ملک است که آهنگ‌ها را می‌خواند. انتخاب او برای این نقش انتخاب هوشمندانه‌ای بود.»

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان