ماهان شبکه ایرانیان

معجزه دکوراسیون در خانه های کوچک [ قسمت اول]

در روزگاری نه‌چندان دور که زندگی شهرنشینی تا این حد با اقبال عمومی روبه‌رو نگشته بود، مردم به طور عموم در خانه‌هایی وسیع با چندین اتاق، حیاط، انبار و

در روزگاری نه‌چندان دور که زندگی شهرنشینی تا این حد با اقبال عمومی روبه‌رو نگشته بود، مردم به طور عموم در خانه‌هایی وسیع با چندین اتاق، حیاط، انبار و ... زندگی می‌کردند؛ ولی این کوچ‌نشینی به سمت شهرهای بزرگ‌تر، در جستجوی کار و زندگی بهتر، در نهایت موجب رشد روز افزون جمعیت شهرهای بزرگ و در نتیجه افزایش تقاضا برای مسکن شد و نتیجه‌ی تمام این افزایش‌ها چیزی جز ظهور آپارتمان‌هایی که گاهی حتی از اتاق‌های خانه‌های قدیمی‌مان نیز کوچک‌ترند نبود. شاید در ابتدا زندگی در این خانه‌ها برای خیلی از ما اندکی عجیب و نامانوس بود، ولی می‌بینیم که امروزه به صورت یک امر عادی و پذیرفته شده در بین اکثریت افراد درآمده است. با این وجود، مشکلی که شاید بین همه‌ی کسانی که زندگی در این خانه‌ها را برگزیدند مشترک باشد، کمبود فضای کافی برای یک زندگی روزمره است که اگر به صورت صحیح مدیریت نشود، چه از لحاظ عملی و چه از لحاظ بصری، می‌تواند آزار دهنده و دردسرساز گردد. شاید در این مواقع بهترین کار این باشد که به سراغ راهکارهای دکوراسیون داخلی برویم و ببینیم که در چنین شرایطی برای ما چه پیشنهاداتی دارد.

نشیمن

تاثیر سایز مبلمان

اولین نکته‌ای که باید در هنگام خرید مبلمان و اثاثیه برای یک آپارتمان کوچک در نظر داشته باشید، اندازه‌ی آن‌هاست. شاید شما مبل‌ها و یا میزهایی را بپسندید که بزرگ و در عین حال خیلی شیک و زیبا باشند. ولی باید بدانید که مبلمانی با سایز متوسط یا نسبتا کوچک‌تر فضای شما را وسیع‌تر نشان میدهد. همچنین باید به ارتفاع وسایلی که می‌خواهید بخرید توجه کنید، زیرا مبلمانی که ارتفاع کمتری دارند فضا را بازتر و بزرگتر نشان خواهند داد.

دکوراسیون

دکوراسیون

 

نقش مهم رنگ‌ها

رنگ‌های روشن فضا را روشن‌تر، پرنورتر و در نتیجه دلبازتر و بزرگ‌تر نشان خواهند داد. بنابراین اگر در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید برای انتخاب اثاثیه خود به جای رنگ‌های تیره از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

دکوراسیون

دکوراسیون

 

شفافیت عناصر

 شفافیت، عنصری است که باعث خواهد شد وسایل به لحاظ بصری فضای زیادی را اشغال نکنند و فضا بزرگ‌تر و دلبازتر نشان داده شود. به این منظور می‌توانید به‌جای میزهای چوبی از میزهای شیشه‌ای و حتی صندلی‌های شفاف در قسمت‌های مناسب خانه استفاده کنید.

 

میز شیشه‌ای

صندلی شیشه ای

 

معجزه آینه‌ها 

احتمالا شما نیز درباره‌ی معجزه آینه‌ها شنیده‌اید، زیرا استفاده از آینه، یکی از آسان‌ترین و در عین حال بهترین راه حل‌های بزرگتر نشان دادن فضا در دنیای دکوراسیون داخلی است. نصب آینه‌های بزرگ بر روی دیوار و انعکاس نورها و ایجاد بعد در بزرگتر به نظر رسیدن فضا بسیار موثر است. اگر بتوانید آینه را روبه‌روی پنجره نصب کنید این تاثیر دوچندان خواهد شد؛ ولی در هرحال صرف‌نظر از محل نصب آینه، تاثیر قابل توجهی که از لحاظ بصری بر ابعاد فضایی خواهد داشت شگفت‌آور است.

 

دکوراسیون

دکوراسیون

 

انتخاب مبلمان ال شکل

اگر فضای نشیمن شما کوچک و مخصوصا مستطیلی شکل است، حتما به مبلمان ال شکل به عنوان یک انتخاب بسیار کارآمد و مناسب فکر کنید. با مبل‌هایی به این شکل، نه تنها فضای کافی برای نشستن در اختیار شما قرار می‌گیرد، بلکه حداکثر استفاده را از فضا خواهید کرد و دیگر به خالی گذاشتن فضاهایی که بین مبلمان عادی وجود دارد نیازی نخواهید داشت. 

مبل ال

 

مبل ال

 

فضاهای پنهان میزها

مسلما به جز انتخاب مبلمانی که باید به لحاظ اندازه برای یک فضای کوچک مناسب باشد، کمبود فضای کافی برای نگهداری وسایلی که معمولا استفاده‌ی روزمره دارند، از مشکلات زندگی در یک آپارتمان نه چندان بزرگ است. از این رو بهتر است هنگام انتخاب مبلمان چند منظوره فکر کنیم. میزها یکی از اصلی‌ترین عناصر دکوراسیون داخلی هستند که از سطح آن‌ها برای قرار دادن وسایلی مانند تلویزیون یا اشیای تزئینی و غذاخوردن استفاده می‌کنیم، ولی اگر در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید، حتما بیشتر از یک کاربرد برای میزهایتان در نظر بگیرید. به این منظور می‌توانید میزهای کشو یا کمددار را جایگزین میزهای ساده‌ی خود کنید. با این کار می‌توانید DVD هایتان را زیر میز تلویزیون نگهداری کنید و ظرف‌های پرکاربرد، مجلات یا دیگر وسایل را زیر میز جلوی مبل قرار دهید. به این شکل خود به خود فضای اضافه‌ی زیادی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

 

میز باکس دار

میز تلویزیون

 

میزها و صندلی‌های تاشو 

یکی از وسایلی که داشتنش در منزل برای اکثر افراد ضروری به نظر می‌رسد، میز ناهارخوریست؛ ولی عملا در یک فضای کوچک، داشتن آن خیلی سخت و حتی گاهی غیر ممکن خواهد بود، مخصوصا اگر بخواهید از تعداد افراد بیشتری پشت میز ناهارخوری خود پذیرایی کنید. یکی از کارهایی که می‌توانید برای حل این مشکل انجام دهید استفاده از میزهایی است که امکان تغییر سایز دارند و همچنین استفاده از صندلی‌های تاشو. اگر رفت‌وآمد و میهمان زیادی ندارید می‌توانید از مدلی از میزهای جلوی مبل استفاده کنید که این امکان را به شما می‌دهد که به هنگام صرف غذا از آن به عنوان یک میز ناهارخوری استفاده کنید.

 

میز ناهار خوری کم جا

میز عسلی

 

مبل‌هایی با چند کاربرد

یکی از کارهایی که می‌توانید برای استفاده‌ی بهتر از فضاهای کوچک بکنید انتخاب مبل‌هایی است که امکان تبدیل شدن به تخت را دارا هستند. مسلما از مزایای داشتن این مبل‌ها، می‌تواند این باشد که دیگر نگران جای خواب میهمان خود نیستید و نیازی به نگهداری رختخواب‌های زیاد ندارید. همچنین اگر مبل‌ها به شکلی طراحی شده باشند که بتوانید از فضای درون آن‌ها  برای نگهداری وسایل غیرضروری خود استفاده کنید، می‌توانید از بهم ریختگی‌هایی که به آسانی در فضاهای کوچک به وجود می‌آیند جلوگیری کنید.

مبل تخت خواب شومبل تخت خواب شو

 

تابلوها

تابلوها یکی از عناصر تزئیناتی هستند که اکثر افراد دوست دارند برای زیباتر ساختن خانه‌هایشان از آنها استفاده کنند. اگر شما نیز جزو طرفداران تزئین دیوارها با تابلوها هستید باید به این نکته توجه کنید که استفاده از تابلوهای کوچک و متعدد بر روی دیوار یک فضای کوچک باعث آشفته و بهم ریخته به نظر رسیدن آنجا می‌گردد، بنابراین بهتر است به جای استفاده از تعداد زیادی تابلو بر روی دیوار، از یک تابلوی بزرگ استفاده کنید. 

 

تابلو

دکوراسیون

 

ارتفاع پرده‌ها

استفاده از پرده‌های بلند، باعث می‌شود که ارتفاع سقف بلندتر به نظر بیاید، بنابراین حتی اگر پنجره‌های خانه‌تان، پنجره‌های مرتفعی نیستند، از پرده‌هایی استفاده کنید که ارتفاعشان دقیقا از زیر سقف تا روی زمین باشد. به این منظور میل پرده را تنها چند سانتیمتر پایین‌تر از سقف نصب کنید و قد پرده را تا روی زمین در نظر بگیرید. استفاده از این پرده‌ها باعث می‌شود که نگاه به سمت بالا کشیده شود و حس بزرگ‌تر بودن فضا را القا کند.

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون منزل

اگر دوست داشته باشید می‌توانید سری هم به مطلب «چند دکوراسیون داخلی بسیار خلاقانه» بزنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان