ماهان شبکه ایرانیان

تحویل خودروهای بدون شیشه برقی و ایربگ؛ پیشنهادات عجیب خودروسازان به ثبت‌نام کنندگان

بسیاری معتقد اند که ثبت نام برای پیش خرید خودروهایی که گاها حتی زمان تحویل آن ها به ۲ سال آینده نیز موکول شده به هیچ عنوان امری عاقلانه نبوده و به خریداران هشدار می دهند که خودروسازان هم اکنون نیز برای تحویل خودرو به مشتریان خود دچار مشکل اند

بسیاری معتقد اند که ثبت نام برای پیش خرید خودروهایی که گاها حتی زمان تحویل آن ها به 2 سال آینده نیز موکول شده به هیچ عنوان امری عاقلانه نبوده و به خریداران هشدار می دهند که خودروسازان هم اکنون نیز برای تحویل خودرو به مشتریان خود دچار مشکل اند.
البته در بازار انحصاری ای که ایران خودرو و سایپا برای خود به پا کرده اند چاره ای به جز اعتماد به این دو خودروساز نیست اما باید توجه کرد که خودروسازان مذکور بارها ثابت کرده اند که وقتی پای عمل به وعده هایشان می رسد بدعهدی می کنند. باید از تجربه افرادی که به امید دریافت خودرو با نرخ های نظارت شده در طرح های ثبت نامی رنگارنگ خودروسازان شرکت کرده اند، و اکنون با فرا رسیدن موعد تحویل خودروهایشان، دستشان به جایی بند نیست و باید فرمانبردار خودروسازان باشند درس عبرت گرفت. شرکت های خودروسازی با ترفندهای حقوقی عموما مفاد قراردادهای پیش خرید را به صورت یکسویه به نحوی تنظیم می کنند که جایی برای شکایت و یا احقاق حق خریدار باقی نماند.
به نقل از مهر، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز در این میان نقشی را به عهده نگرفته و مشخص نیست که چه سازمان و یا ارگانی باید به این آشفته بازار صنعت خودروسازی کشور رسیدگی کند.
گزارش هایی دریافت شده که ثبت نام کنندگان پیش خرید های اخیر با رسیدن موعد تحویل خودروهایشان و مراجعه به نمایندگی های خودروسازان بعضا پیشنهادات عجیب و غریبی مواجه شده و حتی با تهدید از سوی برخی مدیران صنعت خودرو و یا برخوردهای شدید حراستی از دفتر آنها بیرون رانده شده اند.
یکی از ثبت نام کنندگان در پیش خریدهای اخیر که موعد تحویل خودروی او مهرماه سال جاری بوده است در گفتگو با خبرگزاری مهر توضیح داده است که در مراجعات مکرر به نمایندگی فروش با این جمله مواجه شدم که اگر خودرو را نیاز دارم، می توانم آن را بدون قطعاتی مثل ایربگ یا بالابر برقی تحویل بگیرم و در قبال آن رضایت خود را از خودروساز اعلام نمایم، این در شرایطی است که در مفاد قرارداد چنین برخورد یک طرفه ای دیده نشده است.
هنوز مشخص نیست که خودروسازان با چه مجوزهایی چنین پیشنهاداتی را مطرح می کنند و آیا سازمان ملی استاندارد در جریان چنین برخوردهایی می باشد یا خیر.
گفته می شود گاها تعدادی از ثبت نام کنندگان که خودروهای ثبت نامی وسیله امرار و معاش آن هاست با اخذ رضایتنامه خودروی بدون ایربگ خود را نیز تحویل گرفته اند چرا که فرد برای گذران زندگی ناچار به تحویل گرفتن چنین خودرویی است؛ اما مشخص نیست سازمان ناظر بر عملکرد خودروسازان چه نظارتی بر این فرآیند دارد.
یکی دیگر از مشتریان صنعت خودرو با بیان اینکه خودروی خود را باید ماه ها پیش از خودروساز تحویل می گرفته است، در گفتگو با مهر گفت: مراجعات مکرر مردم به نمایندگی های خودروسازان عمدتا بدون پاسخ باقی می ماند، به خصوص اینکه مفاد قرارداد آنقدر یک سویه است. معاونت های بازاریابی و فروش خودروسازان هیچ پاسخی در خصوص زمان تحویل خودرو ارائه نمی دهند و نمایندگی های فروش در صورت اصرار مکرر مشتریان در خصوص انجام تعهدات خود در نهایت پیشنهاد انصراف و دریافت سود 10 درصدی را مطرح می کنند. جالب آنجاست که سود ناشی از دیرکرد خودروساز بسیار بالاتر از این ارقام است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان