ممنوعیت استعمال قلیان در نیمروز افغانستان

سخنگوی پلیس نیمروز گفت: به دلیل افزایش ناامنی‌ها و خطر اعتیاد جوانان در این ولایت تمامی کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌هایی که در آنها قلیان استعمال می‌شد، از سوی پلیس تعطیل شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، ولی احمد صریح سخنگوی فرماندهی پلیس نیمروز با اشاره به افزایش معتادان و گسترش ناامنی‌ها در این ولایت و شکایت‌های شهروندان به پلیس گفت: پس از شکایات گسترده شهروندان و شورای علمای نیمروز مبنی بر افزایش معتادان و ناامنی‌ها در نیمروز فرماندهی پلیس در یک عملیات گسترده تمامی قهوه‌خانه‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و کافی‌شاپ‌ها را تعطیل کرد.

صریح افزود: در عملیات جمع‌آوری قلیان و مسدود کردن این مراکز تفریحی در نیمروز بیش از 250 قلیان از بین برده شده و 17 کافی‌شاپ و قهوه‌خانه که در آنها قلیان استعمال می‌شد، نیز تعطیل شده است.

وی تاکید کرد: اگر پس از این در نیمروز قهوه‌خانه و یا کافی‌شاپی باز شود، مسئولین آن نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت خواهند شد.

سخنگوی فرماندهی پلیس نیمروز تصریح کرد: 70 درصد از ناامنی‌ها، حملات تروریستی و سرقت‌های مسلحانه و مهم‌تر از همه عامل اصلی روی آوردن جوانان به مواد مخدر وجود کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها است که با تعطیلی این مراکز آمار جرائم نیز در نیمروز کاهش خواهد یافت.

از طرفی دیگر مولوی فقیر احمد رئیس شورای عالمان دینی در نیمروز گفت: استعمال قلیان از سوی جوانان در نیمروز افزایش یافته بود و در حال حاضر نیمی از جوانان در این ولایت از طریق همین قهوه‌خانه‌ها رو به مواد مخدر آورده‌اند.

وی تاکید کرد: استفاده از قلیان مانند دیگر مواد مخدر در اسلام حرام است و شورای علمای دینی در نیمروز خواهان مسدود کردن این مراکز هستند.

احمد شاه صابر فعال مدنی در نیمروز خاطرنشان کرد که به دلیل نبود اشتغال‌، فقر و مشکلات خانوادگی در افغانستان بخصوص در ولایت نیمروز سبب شده است تا نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برای سرگرمی خود به قهوه‌خانه‌ها روی آورده و روز و شب خود را بگذرانند.

وی تاکید کرد که از سوی دیگر این مراکز تفریحی به مرکز سازماندهی سرقت‌ها، حملات تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر تبدیل شده است که از جوانان در این مراکز استفاده کرده و جرائم را مرتکب می‌شوند.

شهروندان در نیمروز نیز می‌گویند که با ایجاد کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها در نیمروز، بیشتر جوانان آنها پس از رفت‌وآمد در این مراکز رفته رفته معتاد شده و دست به اعمال خلاف می‌زنند.

آنها نیز از حکومت و مسئولان امنیتی در نیمروز می‌خواهند تا برای جلوگیری از افزایش معتادین و اعمال خلاف شرع جلوگیری کنند. بیشتر خانواده‌ها در این ولایت به دلیل معتاد شدن نزدیکان و یا فرزندانشان به مراکز امنیتی مراجعه کرده و خواهان تعطیلی کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها شده‌اند.

شکایت‌های پی‌درپی شهروندان و شورای علمای دینی در نیمروز از افزایش ناامنی‌ها و معتادان در این ولایت به فرماندهی پلیس سبب شده است تا در یک عملیات گسترده تمامی قهوه‌خانه‌ها تعطیل شود و قلیان‌های آنها نیز جمع‌آوری شود.

مسئولان امنیتی در نیمروز تاکید دارند که در صورت مشاهده دوباره فعالیت کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها در نیمروز مسئولان آنها را بازداشت خواهند کرد.

/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان