چین اعلام کرد تعرفه خودروهای وارداتی از آمریکا را به ٪15 کاهش داده است. این کار ممکن است عدم تعادل تجاری بین این دو کشور را اصلاح کند، مسئلهای که یکی از مشکلات اصلی سیاستهای روابط بینالملل ریاست جمهوری آمریکاست.
این کاهش تعرفه موقتی است و سه ماه ادامه خواهد داشت و از اول ژانویه 2019 اجرایی خواهد شد. چین در ماه می 2018 اعلام کرد قصد دارد تعرفه خودروهای وارداتی را از ماه ژوئیه به 15٪ کاهش دهد؛ اما وقتی ترامپ تعرفه ی 25٪ را برای کالاهای وارداتی چینی به ارزش 50 میلیارد دلار منظور کرد آنها از این تصمیم خود صرف نظر کردند. به جای آن، چین تعرفه ی خودروهای آمریکایی را به 40٪ افزایش داد.
اما تعرفههای ترامپ شامل خودروهای آمریکایی ساخته شده در چین مثل بیوک Envision و کادیلاک CT6 هیبریدی هم میشد. پس از این اطلاعیه، فورد اعلام کرد از عرضهی Focus نسل بعدی یعنی Focus Active در آمریکا که قرار بود از چین به سراسر دنیا صادر شود منصرف شده است. همچنین در ماه ژوئن، آمریکا تعرفه ی 10٪ برای کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار منظور کرد. در حالی که ترامپ قبول کرده فعلا تعرفه ی 15٪ اضافه را به کالاهای چینی منظور نکند (یعنی در کل تعرفه 25٪)، اما دولت آمریکا برنامهای برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی چینی به آمریکا ندارد.
دیگر خودروسازان مثل BMW که خودروهایشان را از آمریکا صادر می کنند، با این توافق می توانند صدها میلیون دلار در هزینه هایشان صرفه جویی کنند.
جالب است بدانید که ب ام و بزرگترین صادرکننده خودرو از خاک ایالت متحده به حساب می آید و حجم صادرات این کمپانی از آمریکا حتی از شرکت هایی مانند فورد و جنرال موتورز نیز بیشتر است.
تعرفههای چین و 17٪ مالیات بر ارزش افزوده دلایل اصلی گران بودن خودروهای خارجی در چین هستند. به همین دلیل در بازاری که میتواند سالانه 25 میلیون خودرو جذب کند، چین مقدار خیلی کمی از خودروهای خارجی را وارد میکند. چین در سال 2017 فقط 280 هزار خودروی تولید آمریکا را وارد کرده بود.