خیلی از افراد تیونینگ را فقط به تغییرات ظاهری خودرو میشناسند؛ اینکه شیشهها را دودی کنند، ارتفاع ماشین را کاهش دهند و روی اگزوز آن تغییراتی بدهند. با این حال آن چیزی که طرفداران تیونینگ از یک خودروی اسپرت شده انتظار دارند بیشتر از این حرفها است. الفبای تیونینگ به نظر آنها یعنی اینکه چگونه یک خودرو را به بیشترین حد از قدرت آن برسانیم.
با وجود همه این حرفها ظاهر خودرو هم در اسپرت کردن آن بیاهمیت نیست. برای همین است که در خیابان ممکن است بارها 206 تیونینگشده ببینیم اما هیچگاه با L90 اسپرت شده برخورد نداشته باشیم.
قدرتنمایی همیشه یکی از اهداف خریداران 206 بوده. آنها با کشیدن دستی بر سر و روی این شیر فرانسوی، خودرویی بسیار متفاوت تحویل خیابان میدهند که با روز اول 180 درجه فرق دارد. تیونینگ به دودی کردن شیشهها ختم نمیشود بلکه با بهینهسازی پیشرانه میتوانیم مجموعه انتقال قدرت را دستکاری کنیم. برای همین هم رانندههای خودروهای 206 تیونینگ شده میگویند در سرعت، زانتیا و BMW را هم میتوانند مغلوب خود کنند. یکی از ویژگیهای مثبت خرید پژو 206 تیپ 5 کارکرده برای تیونینگ این است که همه لوازم یدکی آن در بازار وجود دارد. همچنین هندلینگ خوب و اتاق زیبای 206 هم به راننده این اجازه را می دهد که تغییراتی در خودرو بدهد.
قدم اول تیونینگ
برای قدم اول تیونینگ باید خودروی سالمی داشته باشید. پس اگر هم به فکر خرید خودروی کارکرده بودید باید سیستم تعلیق هیدرولیک سالمی پیدا کنید. بهترین تیپ 206 که به ما اجازه دستکاری بیشتری میدهد تیپ 5 است. به خاطر سیستم مالتیپلکس برق با خرید پژو 206 تیپ 5 کارکرده و موتور 1.6 لیتری آن، نیازهای تیونر را به خوبی میتوانیم فراهم کنیم.
یکی از نکاتی که قبل از خرید باید رعایت کنیم چک کردن شاسی خودرو است. برای تیونینگ کردن نباید شاسی پوسیدگی یا ترک داشته باشد. اگر خودرو فرورفتگی داشته باشد تیونینگ کمکی به افزایش شتاب آن نمیکند. خودرویی با دستگاه صوتی بزرگ یا لامپ با وات بالا برق زیادی مصرف میکند و فایدهای برای عاشقان سرعت ندارد. بنابراین اگر فروشنده قبلا این دستگاهها را نصب کرده آنها را از خودرو جدا کنید.
توربوشارژ کردن موتور 206
افراد با خرید پژو 206 تیپ 5 کارکرده هم میتوانند تغییراتی روی خودرو بدهند و از آن یک غول بسازند. برای مثال با توربو کردن موتور به راحتی میتوان قدرت آن را بیشتر کرد. در کنار آن حتما باید سیستم تعلیق و ترمز را هم بهبود داد. چراکه رانندگی با خودرویی که قدرت زیادی دارد اما از ترمز خوبی برخوردار نیست با جان سرنشینان بازی میکند.
پیشرانه RC به جای TU5
برخی از افراد هم به جای توربو کردن خودرو، پیشرانه TU5 را عوض و یک پیشرانه دو لیتری Rc روی خودرو نصب میکنند. این کار به خاطر سیستم برق تیپ پنج بر روی این تیپ بیشتر جواب میدهد. این پیشرانه میتواند قدرت خودرو را به 170 اسب بخار برساند. با این تغییر 206 که در 9 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت میرسید این مسیر را در 7.5 ثانیه طی میکند. البته فراموش نکنید که نمیشود موتور قویتری روی خودرو نصب کرد و سیستم خنککنندگی آن را تغییر نداد. بلکه باید فن رادیاتور را تعویض و یک نمونه قویتر روی آن نصب کرد.
تیونینگ بدون تعویض موتور
راههایی هم وجود دارد که بدون پیاده کردن موتور قدرت خودرو را افزایش دهیم. برای مثال با نصب فیلتر هوای اسپرت تنفس موتور بهتر شده و مصرف آن کاهش مییابد. همچنین سازگار کردن کامپیوتر 206 با شرایط آبوهوایی کشور به قدرت بیشتر موتور منجر میشود. تعویض رینگ و لاستیک هم یکی دیگر از راههای افزایش شتاب است که طرفداران 206 به آن اهمیت زیادی میدهند.