جزئیات بررسی آماری
بنابر گزارش جدید مرکز سنجش میزان مشارکت «یواسسی» 14درصد از کارگردانان 100 فیلم پرفروش سال گذشته را سیاهپوستان تشکیل میدهند که این آمار افزایش 270 درصدی نسبت به سال 2017 و افزایش 200 درصدی در مقایسه با سال 2007 نشان میدهد که به دنبال کمپینهای اعتراضی نظیر «#OscarsSoWhite»(هشتگ اسکار خیلی سفید) باعث افزایش آگاهی عموم از فقدان حضور دیگر رنگها و نژادهای غیر سفیدپوست در هالیوود شده است. دکتر «استِیسی ال اسمیت» یکی از نویسندگان این گزارش میگوید: «تمام فعالیتها و توجه به مساله تنوع، مشارکت و تعلق نشان داده که دیگر زمان تغییر فرا رسیده است. برای اولین بار است که داریم گزارشی از تغییری عمده در حضور متنوع نژادی در پشت دوربین ارائه میکنیم.» «پلنگ سیاه» به کارگردانی «رایان کوگلر»، «بلککلنزمن» به کارگردانی «اسپایک لی» و «کرید2» از استیون کَپِل نمونههای مهم و موفق این تغییر و تنوع نژادی در کارگردانان هالیوودی است.
فیلم «چروکی در زمان» به کارگردانی «آوا دووِرنی» زن سیاهپوست با اینکه در گیشه موفقیت چندانی نیافت اما با حادثهای فانتزی بهعنوان یک تولید مهم توسط یک کارگردان زن سیاهپوست توانست 100 میلیون دلار کسب کند. البته خبر خوب میزان مشارکت مردان رنگینپوست در هالیوود، با خبر میزان مشارکت ضعیف بانوان رنگینپوست همراه میشود. از 100 فیلم پرفروش سال 2018 تنها 4 فیلم توسط کارگردان زن ساخته شده است که شامل «کِی کانون» (مسدودکنندهها)، «اَبی کان» (احساس میکنم زیبا هستم) ، «سوزان فوگل» (جاسوسی که مرا تخلیه اطلاعاتی کرد) و «آوا دوورنی» (چروکی در زمان) میشوند. از سال 2007 تا 2018 در میان 1200 فیلم موفق و پرفروش تنها 3/ 4 درصد متعلق به کارگردانان زن بوده که بر مبنای این آمار در مقابل هر 22 کارگردان مرد، یک کارگردان زن قرار دارد.
ضمن اینکه از بین 1200 فیلم طی 12 سال گذشته تنها 5 زن سیاهپوست، 3 زن آسیایی و یک زن لاتینتبار موفق به کارگردانی شدهاند که آماری بسیار اندک و ناامیدکننده است. «یواسسی» دومین تحقیقی است که طی این هفته منتشر میشود. تحقیقی مشابه از دانشگاه ایالتی سندیِگو هم منتشر شد که در آن نوشته در 92 درصد از 250 فیلم برتر و پرفروش هیچ کارگردان زنی وجود ندارد و 73 درصد از آنها هیچ زن نویسندهای ندارند و در 27 درصد از آنها هیچ زن تهیهکنندهای حضور ندارد. با وجودیکه هالیوود بیشترین مجال را به سفیدپوستان و اهالی آمریکایی خود میدهد، در سال 2018 فیلم «آسیاییهای ثروتمند دیوانه» با کارگردان و عوامل آسیایی به یکی از موفقترین و پرفروشترین فیلمهای سال تبدیل شد. این فیلم به کارگردانی «جان ام چو» فیلمساز آسیایی است که تنها یکی از معدود کارگردانهای غیرآمریکایی است که به چنین موفقیتی دست یافته است حال آنکه سهم فیلمسازان آسیایی از بین 1335 کارگردان طی 12 سال گذشته تنها 1/ 3درصد بوده است.
تبعیض نژادی و جنسیتی همچنان در هالیوود در جریان است که از سیستم حاکم بر ایالات متحده نشات میگیرد. در اخبار هر روز خبرهایی مبنی بر تجاوزها و تعرضهای جنسی دیده میشود و صدها کمپین و جنبش علیه تبعیض نژادی و جنسیتی به راه افتاده و همه این موارد حاکی از لایهای وخیم و بحرانی در زیر لایه سطحی و رویی آمیخته به تبلیغات و پروپاگاندای بسیار وسیع و قدرتمند آمریکایی است.