خبرگزاری ایسنا: فرماندار فردیس گفت: هواپیمایی که امروز صبح در زیبادشت سقوط کرد متعلق به قرقیرستان بوده است.
ابوالفضل اینانلوافزود: هواپیمایی که صبح امروز در زیبادشت و در حوزه شهرستان فردیس سقوط کرد متعلق به کشور قرقیزستان بوده که به سمت فرودگاه پیام در حال پرواز بوده و در شهرک مسکونی زیبادشت سقوط کرده است.
این هواپیمای باری شامل 10 مسافر بوده که به هنگام فرود از فرودگاه فتح دچار سانحه شده و سقوط کرده است. تیم فنی به محل حادثه اعزام شده است. با بررسی تیم فنی بزودی جزییات بیشتری از حادثه منتشر میشود
بوئینگ 707 یک هواپیمای جت تجاری باریکپیکر دوربرد با اندازهٔ متوسط است که دارای چهار موتور جت است
بوئینگ 707 یک هواپیمای جت تجاری باریکپیکر دوربرد با اندازهٔ متوسط است که دارای چهار موتور جت است و توسط شرکت بوئینگ طراحی و ساخته شده. از این هواپیما در فاصلهٔ بین سالهای 1958 تا 1979 به تعداد 1010 فروند ساخته و تحویل شدهاست. این پرنده در نزد عموم به صورت هفت صفر هفت (به انگلیسی: Seven oh Seven) تلفظ میشدهاست. این هواپیما در میان گونههای مختلف خود بین 140 تا 219 مسافر ظرفیت داشته و بُرد آن بین 4630 تا 10650 کیلومتر است. [1][2]707 لقب اولین هواپیمای جت ساخت بوئینگ را دارد و بالهای آن متمایل و مجهز به غلاف موتور طراحی شدهاست. 707 اولین هواپیمای مسافربری جت طراحی شده نبود، اما اولین نمونهای بود که به موفقیت تجاری دست یافت. تسلط کامل بر حمل و نقل هوائی مسافری در دههٔ 60 میلادی و همچنین حضور مستمر در دههٔ 70 به بوئینگ 707 اعتبار پیشتاز بودن در عصر جت را بخشید. [3][4]این هواپیما بوئینگ را به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان هواپیمای مسافربری در دنیا مطرح کرد و منجر به تولید مجموعهٔ جتهای تجاری با اسم 7X7 شد. هواپیماهای 720، 727، 737 و 757 که بعدها ساخته شدند عناصر طراحی مشترک زیادی در بدنه با بوئینگ 707 دارند.
707 از هواپیمای بوئینگ 80–367 توسعه یافت و پیش نمونهٔ آن در سال 1954 پرواز کرد. بزرگتر کردن ابعاد کابین و برخی دیگر از بهبودها منجر به تولید اولیهٔ بوئینگ 120–707 شد که از موتور توربوجت JT3C شرکت پرت اند ویتنی نیرو میگرفت و در تاریخ 20 دسامبر 1957 پرواز کرد. شرکت پان آمریکن در 26 اکتبر سال 1958 از این هواپیما در خطوط هوائی خود استفاده نمود. در سال 1959 گونههای کوچک و برد بلند 138–707 و همچنین کشیدهٔ 320–707 به خدمت درآمدند. یک گونهٔ کوچکتر با برد کم نیز در سال 1960 با نام 720 به پرواز درآمد. 420–707 یک گونه با طول بیشتر از 707 بود که با موتورهای توربوفن کانوی رولزرویز پرواز میکرد و در 1960 معرفی شد. همچنین گونههای 707-120B و 320B-707 نیز در سالهای 1961 و 1962 با موتور توربوفن JT3D به تولید رسیدند.
707 برای پروازهای داخلی، بین قارهای و بین اقیانوسی و همچنین حمل بار و کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار گرفتهاست. یک گونهٔ قابل تبدیل مسافری-باری با نام 707-320C نیز در سال 1963 وارد خدمت شده و گونههای مسافری نیز به نموهٔ باری تبدیل شدهاند. نمونههای نظامی شامل هواپیمای آواکس ای-3 سنتری و هواپیمای وی آی پی سی-137 استراتولاینر میباشد. بوئینگ 1011 فروند از این هواپیما که شامل گونهٔ 720 هم میباشد را تولید کردهاست که در کنار آن بالغ بر 800 نسخه از گونهٔ نظامی هم در اختیار مشتریان قرار گرفتهاست. تا ژولای 2013 ده فروند بوئینگ 707 تجاری هنوز در خدمت بودهاند.