شما هم کمبود ویتامین D۳ دارید؟

اگر به اندازه کافی در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرید، نیاز بدنتان به ویتامین D۳ بدون مصرف مکمل‌های دارویی تامین خواهد شد. اما از آنجا که قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید، خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد، اغلب ما بخاطر پرهیز از این اشعه‌های سرطان‌زا، به کمبود ویتامین D۳ دچار می‌شویم.

اگر به اندازه کافی در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرید، نیاز بدنتان به ویتامین D3 بدون مصرف مکمل‌های دارویی تامین خواهد شد. اما از آنجا که قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید، خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد، اغلب ما بخاطر پرهیز از این اشعه‌های سرطان‌زا، به کمبود ویتامین D3 دچار می‌شویم.

ویتامین D3 که عملکردی شبیه هورمون‌های استروئیدی در بدن دارد، یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌های محلول در چربی است. در ادامه این مطلب، دلایل توجه بیشتر به تامین نیاز بدنتان به ویتامین D3 را با شما در میان خواهیم گذاشت و راه‌های پیشگیری از کمبود این ویتامین را معرفی خواهیم کرد.

چرا به ویتامین D3 نیاز دارید؟

برای تنظیم سطح کلسیم در بدنتان، چاره‌ای جز مصرف کافی ویتامین D3 ندارید. این ویتامین نه تنها به سلامت استخوان‌های شما کمک می‌کند، بلکه بر سلامت دندان‌ها هم تاثیر می‌گذارد.

از آنجا که این ویتامین بر تقسیم سلولی در بدن هم تاثیر می‌گذارد، کمبود آن خطر ایجاد توده‌های سرطانی را چند برابر می‌کند. گذشته از این، تکامل سیستم عصبی جنین در ماه‌های بارداری، تا حدی به تامین نیاز او به ویتامین D3 وابسته است. محققان می‌گویند مادران باردار، بیشتر از قبل باید به دنبال تامین این نیاز بدنشان باشند.

از طرف دیگر، بد نیست بدانید که ویتامین D3 نه تنها عملکرد مغز و سیستم عصبی در جوانی را بهبود می‌بخشد، بلکه بر قدرت حافظه و توانایی‌های شناختی افراد در پیری هم تاثیر می‌گذارد. به گفته متخصصان، کمبود ویتامین D3 خطر ابتلا به آلزایمر را بالا می‌برد و حافظه افراد را در میانسالی و پیری ضعیف می‌کند.

کمبود ویتامین D3

کدام خوراکی‌ها ویتامین D3 دارند؟

از آنجا که ویتامین D3 بیشتر در منابع حیوانی وجود دارد، گیاه‌خواران اغلب از کمبود این ویتامین ضروری رنج می‌برند. شیر و دیگر فراورده‌های لبنی، از غنی‌ترین منابع غذایی حاوی این ویتامین هستند و D3 را در تخم‌مرغ، گوشت قرمز و گوشت ماهی هم می‌توان پیدا کرد.

اگر نگران تامین نشدن نیاز بدن‌تان به ویتامین D3 با مصرف مواد غذایی گفته شده هستید، می‌توانید از محصولات غنی شده با این ویتامین کمک بگیرید. گرچه فراورده‌های لبنی سرشار از ویتامین‌های گروه D و کلسیم هستند، اما با مصرف محصولاتی مثل ماست کلسیویتا، می‌توانید به تامین ویتامین D3 مورد نیاز بدنتان کمک بیشتری بکنید.

روان شما هم در خطر است؟

تنها سلامت جسم نیست که تحت تاثیر کمبود ویتامین D3 قرار می‌گیرد. محققان تردیدی ندارند که سطح این ویتامین در بدن، بر سلامت روان هم تاثیر مستقیمی می‌گذارد.به گفته آنها، افسردگی، اضطراب و اختلالات خلقی، در میان کسانی که کمبود این ویتامین را دارند، شایع‌تر است.

چرا زیاد سرما می‌خورید؟

کمبود ویتامین D3 در بدن، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلفی را بالا می‌برد. ضعف سیستم ایمنی بدن، یکی از مشکلات جدی است که افراد مبتلا به کمبود ویتامین D3 از آن شکایت می‌کنند.

آمار ابتلا به بیماری‌های خودایمنی، در سالهای اخیر بالا رفته است و گروهی از متخصصان، کمبود ویتامین D3 در میان افراد را دلیل شیوع هراس‌آور این بیماری‌ها می‌دانند. به گفته آنها، ضعف سیستم ایمنی بدن در صورت کمبود این ویتامین، تنها زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های سخت خودایمنی فراهم نمی‌کند، بلکه بیماری‌های فصلی واگیرداری مثل آنفلوآنزا را هم بیشتر به جان افراد مبتلا به چنین کمبود می‌اندازد.

با کمبود ویتامین D3 چه باید کرد؟

مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین D3 یکی از توصیه‌های همیشگی محققان است. آنها تردیدی ندارند که در صورت تامین نشدن نیاز بدن با مواد خوراکی، باید با مصرف مکمل‌های دارویی این نیاز را برطرف کرد. ولی نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که وارد کردن بیش از اندازه ویتامین D3 به بدن، به اندازه کمبود آن خطرساز است.

مصرف خودسرانه و بیش از اندازه ویتامین D3 احتمال مسمومیت با این ترکیب را بالا برده و ممکن است به نارسایی حاد کلیه در افراد منجر شود و جان آنها را به خطر بیندازد. اگر در طول روز، از قرار گرفتن زیر نور خورشید بی‌بهره هستید و نگران کمبود ویتامین D3 در بدنتانید، به جای استفاده خودسرانه از ترکیبات دارویی، سهم بیشتری از مواد غذایی حاوی این ویتامین را به رژیم روزانه‌تان وارد کنید.

انجام یک آزمایش ساده خون، به شما برای آگاه شدن از وضعیت این ویتامین در بدنتان کمک خواد کرد. اگر آزمایش‌ها از کمبود این ویتامین در بدنتان خبر دادند، در عین مصرف مواد غذایی ضروری، زیر نظر پزشک دوز مناسبی از مکمل حاوی این ویتامین را هم مصرف کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان