فیلم The Favourite از نظر تاریخی چقدر صحت دارد؟

آیا ابیگل در واقعیت سارا را مسموم کرد؟ نه. هیچ مدرکی مبنی بر تایید این اتفاق وجود ندارد.

یورگوس لانتیموس Yorgos Lanthimos در مراسم اکران فیلمش «سوگلی» The Favourite، در جشنواره فیلم نیویورک، به مجله هالیوود ریپورتر The Hollywood Reporter گفت: “برخی از اتفاقات فیلم کاملا براساس واقعیت ساخته شده است، اما بسیاری از جزییات آن صحت تاریخی ندارند.”
با وجود اتفاقاتی که کاملا مشخص است فقط برای جالب‌تر شدن روایت داستان به آن اضافه شده است (مانند صحنه مسابقه رقص)، هسته اصلی فیلم، داستان ملکه‌ای که تحت تاثیر زیردست خود، دوشس سارا چرچیل Sarah Churchill (جد وینستون چرچیل) و دخترخاله او، ابیگل ماشام Abigail Masham، است، تماما براساس واقعیت است.
در زیر به برخی از سوالاتی که پس از دیدن این فیلم با هنرنمایی اولیویا کلمن Olivia Colman در نقش ملکه آن، ریچل وایس Rachel Weisz در نقش سارا و اما استون Emma Stone در نقش ابیگل، پیش می‌آید، پاسخ داده‌ایم.آیا ملکه آن واقعا از همجنسان خود خوشش می‌امده است؟
احتمال آن وجود دارد، اما با توجه به تاریخدان آن سامرست Anne Somerset، نویسنده کتاب «ملکه آن: سیاست‌های عشق» Queen Anne: The Politics of Passion، جواب این سوال خیر است. ملکه آن زنی مذهبی بود و ارتباطی قوی با کلیسای آنجلیکن Anglican داشت. همچنین او به وفادار بودن به همسرش، شاهزاده جورج از دانمارک، که لانتیموس اصلا این شخصیت را در فیلمش نیاورده است، معروف بود. براساس گفته آن سامرست، احتمال این‌که ابیگل و آن رابطه عاشقانه‌ای باهم داشته‌اند بسیار کم است، چرا که در زمان بیماری شاهزاده جورج، که سال‌های زیادی طول کشید، ملکه هیچ‌وقت همسرش را تنها نگذاشت.
همچنین به گفته این تاریخ‌دان، ملکه آن در هنگام فوت همسرش 43 سال داشت و به دلیل بالا رفتن سنش و هم‌چنین بیماری پوستی که از آن رنج می‌برد، اشتیاقی برای شروع رابطه جدیدی را نداشت. سامرست در کتاب خود نوشت: “بدن ملکه به خاطر زایمان‌های زیاد و بیماری که به آن مبتلا بود ضعیف شده بود و زجر می‌کشید، بنابراین تصور این‌که ابیگل توانسته باشد او را به داشتن رابطه‌ای عاشقانه متقاعد کند، سخت است. تفکرات سنتی ملکه و اعتقادات قوی مذهبیش فرضیه رابطه عاشقانه او با ابیگل را بیشتر رد می‌کند.”می‌توان ریشه شایعات رابطه ملکه با ابیگل را به سارا مرتبط دانست، چرا که او پس از بهم خوردن ارتباط نزدیکش با ملکه، بارها پشت سر ملکه از او بد گفته بود. او در شعری در مورد ابیگل نوشته بود: “او منشیش نبود/ چرا که نوشتن بلد نبود. اما محبت و توجه زیادی به او داشت/ و شاید هم کارهای دیگری …”
پخش کردن شایعه در مورد ارتباط‌ات جنسی رقیبان در آن زمان کاری مرسوم بوده است. همان‌طور که ریچل ویل Rachel Weil در کتاب «عشق‌های سیاسی: جنسیت، خانواده و اختلافات سیاسی در انگلستان» Political Passions: Gender, the Family and Political Argument in England گفت، شایعاتی که سارا در مورد سوگلی جدید ملکه پخش کرد “همه اشاره غیرمستقیمی به تمایل به همجنس در ابیگل داشته است.” با این‌وجود هیچ مدرکی مبنی بر تایید وجود رابطه‌ای بین ملکه و ابیگل وجود ندارد.
از طرفی، با توجه به رابطه نزدیک سارا و ملکه، قبل از آمدن ابیگل، احتمال این‌که ارتباط آن‌ها نیز چیزی بیشتر از یک رابطه دوستی عمیق بوده باشد، بسیار کم است.سامرست در کتاب خود نوشت که از نظر سارا “همجنس‌گرایی عملی منزجر‌کننده بود. از نظر سارا علاقه ملکه به او تنها به دلیل هوش و استعداد بالایش بود. از آن‌جایی که ابیگل این ویژگی‌ها را نداشت، به نظر منطقی می‌آمد که شاید ملکه جذب ویژگی‌های دیگر او شده است.”

آیا ابیگل در واقعیت سارا را مسموم کرد؟
نه. هیچ مدرکی مبنی بر تایید این اتفاق وجود ندارد.

آیا سارا چرچیل واقعا از ملکه باج می‌گرفت؟
بله، این بخش از فیلم کاملا بر‌اساس اتفاقات واقعی است. سارا به دلیل مسایل متعددی مثل شخصیت بدجنس و سماجتش و باج‌ گرفتن از ملکه، از چشم او افتاد. او با گفتن “چیزهایی از شما می‌دانم که اگر برملا کنم به قیمت سلطنتان تمام خواهد شد.” او را تحت کنترل داشت. او همچنین به نامه‌هایی که ملکه برای او نوشته بود اشاره کرد “نمی‌توانم از آن‌ها دل بکنم و نامه‌های این‌چنینی زیادی در هر خانه‌ای که زندگی کرده‌ام، دارم.”
این عمل سارا باعث شد جایگاهش را پیش ملکه از دست بدهد و با این‌که ابیگل نتوانست به قدرت و نفوذ او برسد اما او بود که از این پس محرم اسرار ملکه شد.پس از بهم خوردن رابطه سارا و ملکه، سارا در خاطراتش ملکه را به بدجنسی به تصویر کشیده است که باعث شد تا قرن‌ها ملکه آن به عنوان ملکه‌ای خشن و کودن شناخته شود. او در جایی گفته بود: “عشق آن به شاهزاده زیاد بود، اما اشتهایش بیشتر بود. هر روز پس از مرگ همسرش، ملکه سه وعده غذای سنگین می‌خورد.”

آیا ملکه آن واقعا یک دسته خرگوش داشت؟
با این‌که خرگوش‌ها صحنه‌های بامزه‌ای را در فیلم به وجود آورده‌اند، اما این صحنه‌ها صحت تاریخی ندارند. به گفته دکتر هانا گرگ Hannah Greig، مشاور تاریخی فیلم‌نامه «سوگلی» در آن زمان خرگوش به عنوان حیوان خانگی شناخته نمی‌شود و در اوایل قرن 18 از خرگوش برای گوشتش نگهداری می‌شد.
با وجود این‌که خرگوش‌های نشان داده شده در فیلم از نظر تاریخی واقعیت نداشته‌اند، اما استعاره‌ای از اتفاقی واقعی بود: ملکه آن 17 فرزند خود را از دست داد و 12 بارداری ناموفق داشت و 5 فرزندش نیز در نوزادی از بین رفتند.
این مطلب از نوشته دانا اشواتز Dana Schwartz در سایت Entertainment Weekly گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان