گزارش جیدی پاور نشان میدهد کیفیت ماشینها نسبت به سال گذشته 4 درصد بهتر شده است
لکسوس در صدر
در گزارشی که موسسه تحقیقاتی جیدی پاور از کیفیت ماشینها در بازار آمریکا منتشر کرده، لکسوس، برای هشتمین سال پیاپی به عنوان باکیفیتترین خودروساز معرفی شده است. نظرسنجی سالانه جیدی پاور از منابع معتبری است که برای سنجش کیفیت ماشینها به آن رجوع میشود.
گزارش امسال با پرسش از نزدیک به 33 هزار مالک ماشینهای سال 2016 تهیه شده و با توجه به ایرادهای ماشینها به خودروسازان امتیاز داده شده است. در این بررسی امتیاز کمتر به معنی کیفیت بهتر محصولات خودروساز است.
لکسوس در ردهبندی امسال 106 امتیاز گرفت و پورشه و تویوتا با امتیاز 108 در رده دوم قرار گرفتند. بعد از این دو، شورلت با امتیاز 115 و بیوک با امتیاز 118 چهارم و پنجم شدند.
بررسی جیدی پاور نشان میدهد که در کل، کیفیت خودروها نسبت به سال گذشته چهار درصد بهتر شده است. میانگین تعداد ایراد به ازای هر صد ماشین در گزارش امسال 136 بوده است.
جیدی پاور میگوید مشکلاتی نظیر سیستمهای تشخیص فرمانهای صوتی راننده، اشکال در گیربکس و خراب شدن باتری از جمله مشکلات عمدهای است که خودروسازان هنوز با آن دست و پنجه نرم میکنند.
ردهبندی امسال برای فیات-کرایسلر نتیجه تلخ و شیرینی داشت. کرایسلر سال گذشته در قعر جدول 31 خودروسازی بود که در این بررسی شرکت کرده بودند، اما امسال با جهشی زیاد به رتبه شانزدهم صعود کرده. در عوض فیات با 249 امتیاز به عنوان بیکیفیتترین خودروساز معرفی شد.
ریویان به جز وانت، میخواهد تا سال 2025 یک شاسیبلند و چهار مدل دیگر بسازد
ورود آمازون به خودروسازی
آمازون، بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان، هفته گذشته اعلام کرد 700 میلیون دلار در خودروسازی ریویان سرمایهگذاری میکند. ریویان یک تازه وارد به صنعت خودرو و از اولین شرکتهایی است که قصد دارد وانتهای الکتریکی تولید کند. این کارخانه آمریکایی پاییز گذشته اولین محصول خود، R1T را رونمایی کرد و قرار است آن را از اواخر سال 2020 تولید کند.
پس از وانت R1T، ریویان یک مدل شاسیبلند و چهار محصول دیگر را تا سال 2025 به بازار عرضه خواهد کرد.
وانت الکتریکی ریویان قرار است از اواخر سال 2020 به بازار عرضه شود
از ریویان به عنوان یکی از مهمترین رقیبان تسلا، مهمترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی جهان، نام برده میشود. تاکنون تنها سرمایهگذار ریویان یک شبکه فروش ماشین در عربستان به نام عبدالطیف جمیل بوده است. آمازون امیدوار است بتواند با این سرمایهگذاری ماشینهایی برای تحویل بار بسازد و از این طریق شبکه لجستیک خود را تقویت کند.
پیش از اعلام سرمایهگذاری آمازون، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که جنرال موتورز هم در حال مذاکره برای سرمایهگذاری در ریویان است. گفته میشود این گفتگوها همچنان ادامه دارد و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.
ماشینهای خودران ویمو در سال 2018 دو میلیون کیلومتر در کالیفرنیا حرکت کردند
خودروهای نه چندان خودران اپل
ایالت کالیفرنیا گزارشی از آزمایش ماشینهای خودران در جادههای این ایالت منتشر کرده که نشان میدهد فنآوری که گوگل برای ماشینهای خودران آزمایش میکند بهترین نتیجه را داشته است و فنآوری شرکت اپل در بین 48 شرکت از همه بدتر بوده است.
در این گزارش که هر سال منتشر میشود، تعداد دفعاتی که راننده مجبور میشود سیستم خودران را متوقف کند و کنترل ماشین را در دست بگیرد ثبت شده است. این آمار نشان میدهد ماشینهای ویمو (Waymo)، که بخشی از شرکت آلفابت، مالک گوگل است در هر 17730 کیلومتر نیاز به دخالت راننده داشتند، در حالی که این عدد برای ماشینهای اپل 1.7 کیلومتر است.
بعد از ویمو، کروز، فنآوری خودران کارخانه جنرال موتورز با فاصله زیاد در رده دوم قرار دارد. این فنآوری در هر 8376 کیلومتر به دخالت راننده نیاز داشت.
اپل پیش از این به انتشار این آمار اعتراض کرده و میگوید با توجه به استانداردهای متفاوت شرکتها در آزمایش و شرایط متفاوت جادههایی که ماشینها در آن آزمایش میشوند، این سنجش نشانه درستی برای ارزیابی کارآیی فنآوری خودران نیست.
اپل آزمایش در جادههای عمومی را از بهار سال 2017 آغاز کرد. پروژهای به نام تایتان در این شرکت که پنج سال پیش آغاز شد قرار بود به ساخت یک ماشین منجر شود، اما در میانه راه اپل تغییر عقیده داد و تصمیم گرفت بر ساخت فنآوری خودران تمرکز کند.
نتایج آزمایش ماشینهای خودران در ایالت کالیفرنیا نشان میدهد این فنآوری با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. در سال گذشته میلادی 48 شرکت این فنآوری را در جادههای ایالت کالیفرنیا آزمایش کردهاند و ماشینهایشان در مجموع بیش از سه میلیون و 200 هزار کیلومتر بدون راننده حرکت کرده است.
سهم ماشینهای ویمو از بقیه بیشتر بوده و ماشینهای این شرکت سال گذشته دو میلیون کیلومتر به صورت خودران حرکت کردند. ویمو میگوید دخالت راننده نسبت به سال 2017 نصف شده و فاصلهای که ماشین بین هربار دخالت راننده حرکت کرده 96 درصد بیشتر شده است.
بازگشت به اروپا با دوچرخه
جنرال موتور که پس از سالها زیاندهی با فروش شرکت اپل از بازار خودروی اروپا خارج شده بود، قصد دارد بار دیگر با یک دوچرخه بخت خود را در اروپا بیازماید.
این شرکت هفته گذشته اعلام کرد دوچرخههای الکتریکیاش از تابستان آینده به بازار میآید. باتری این دوچرخهها که با نام آریو (Ariv) فروخته میشود حدود سه ساعت و نیم برای شارژ زمان نیاز دارد و دوچرخه با هر بار شارژ تا 64 کیلومتر حرکت میکند.
دو نوع دوچرخه ابتدا در بازارهای بلژیک و هلند عرضه خواهد شد. قیمت دوچرخه معمولی 2800 یورو (حدود 3200 دلار) و قیمت مدل تاشو 3350 یورو (حدود 3800 دلار) است. خودروسازان پیشبینی میکنند با شلوغتر شدن شهرها و تغییر سلیقه مردم، فروش ماشینهای سواری در آینده کاهش خواهد یافت و به همین دلیل به دنبال راههای متفاوتی برای کسب درآمد هستند.
راهاندازی شبکههای تاکسیرانی و کرایه ساعتی ماشین و عرضه وسایل حمل و نقل به غیر از ماشین از جمله این راهها است. فورد، مهمترین رقیب آمریکایی جنرال موتورز به تازگی دویست میلیون دلار در یک شرکت کرایه موتورسیکلت الکتریکی در شهر سانفرانسیسکو در آمریکا سرمایهگذاری کرده است.
منبع: بی بی سی