یک کارشناس:

ادغام باعث افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها می‌شود

یک کارشناس بانکی ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را مناسب دانست و گفت: ادغام در نظام بانکی موجب می‌شود، بانکی قوی‌تر با سرمایه بیشتر تشکیل شود و با کاهش شعب، شاهد کاهش هزینه‌ها و بالارفتن نسبت کفایت سرمایه و بهبود وضع مالی خواهیم بود.

ادغام باعث افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها می‌شود

احمد مجتهد، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح ابعاد ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح پرداخت و اظهار کرد: مثبت‌ترین ویژگی ادغام این است که باعث افزایش نظارت و کنترل بانک مرکزی بر این بانک‌ها می‌شود و با توجه به اینکه تحت یک قانون و مقررات قرار می‌گیرند و بانک سپه در نظام بانکی، بانک منظمی محسوب می‌شود، می‌توانند به خوبی سر و سامان بگیرند.

وی افزود: برخی از این بانک‌ها وارد فعالیت‌های بنگاه‌داری شدند و ضررهایی داشته‌اند که با توجه به ماهیت متفاوت‌شان و با استناد به صورت‌های مالی آنها می‌توان گفت برخی سودآور و برخی زیان‌ده هستند و تشخیص اینکه از نظر سوددهی در چه جایگاهی قرار دارند، فرایندی زمان‌بر است.

مجتهد ضمن ضروری خواندن کمک دولت به بانک سپه عنوان کرد: این بانک از بانک‌های قدیمی و با سابقه است که در سیستم بانکی، بانک منظمی شناخته می‌شود اما در سال گذشته توجه کافی به آن نشده و نسبت کفایت سرمایه‌اش پایین است که در این راستا این بانک نیازمند کمک دولت است تا از فرآیند اصلاح و ادغام بتواند به صورت مثبت خارج شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه ضمن اشاره به نقش بانک مرکزی در شرایط ادغام، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید سیستم‌های مالی بانک‌های ادغامی را نظارت و مشکلات احتمالی را بررسی کند و اجازه ندهد در این اقدام خللی ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی یازدهم اسفند ماه امسال اعلام کرد که بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام می‌شوند.

البته قرار است تا زمان انجام فرایند ادغام، چهار بانک و یک مؤسسه مذکور برجا بمانند و خدمات بانکی را به سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان ارائه کنند. همچنین کلیه کارکنان شاغل در بانک‌ها و مؤسسه اعتباری موضوع این فرآیند همانند گذشته مشغول به فعالیت بوده و تمامی حقوق و مزایای آنان مطابق قراردادهای منعقده قبلی برقرار است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان