اگر در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی کشور چین، عبارت لایکا (Leica) را سرچ کنید با یک صفحه خالی مواجه میشوید چرا که در حال حاضر دولت چین، این کلمه را فیلتر کرده و هر محتوایی که چنین عبارتی با خود داشته باشد از این شبکه حذف میشود. حال سوال اینجاست که فیلتر شدن لایکا به چه علتی رخ داده است؟
چندی پیش ویدیویی توسط یک آژانس تبلیغاتی برزیلی منتشر شده بود که سعی داشت تلاش و کار سخت خبرنگاران و عکاسان بین المللی را به نمایش بگذارد. البته این عکاسان یک وجه مشترک میانشان وجود داشت و آنها همگی از دوربینهای برند لایکا برای ثبت تصاویر بهره میبردند.
با این وجود کاربران و دولت چین آنچنان که تصور میشد به ویدیوی تبلیغاتی برند Leica علاقه نشان ندادند چرا که در آن، لحظهای از تظاهرات میدان تیانآنمن سال 1989 نمایش داده میشود. همین اتفاق، مقدمات فیلتر شدن لایکا در چین را فراهم کرده است.
15 آپریل سال 1989 میلادی، عدهای از دانشحویان در میدان تیانآنمن شهر پکن کنار هم جمع شدند و تا 4 ژوئن به ناپایداری اقتصادی چین و سرکوبهای حزب کمونیست یل فساد دولتی اعتراض کردند. این اعتراضات با حضور بیش از صدهزار نفر برگزار شد اما طبق گزارشات بریتانیا، حداقل ده هزار معترض چینی در تابستان سال 1989 میلادی قتل عام شدند. به همین دلیل این تظاهرات در رسانههای چینی به یک تابو بدل شده و سعی شده این واقعه به طور کلی فراموش شود.
البته طی ویدیوی تبلیغاتی لایکا مستقیماً به این اعتراضات اشاره نشده اما لحظهای از این واقعه طی تصاویر مونتاژ شده تاریخی نمایان میشود. قسمت دیگری از این ویدیو هم عکاسی را نشان میدهد که در حال فرار از دست سربازان چینی است.
عکس مشهور مرد تانکی یا Tank man که توسط جف ویدنر به ثبت رسیده است
همین خبرنگار پس از این اتفاق، تصویری از پنجره هتلش ثبت میکند که به عکس مشهور تاریخی جف ویدنر یعنی مرد تانکی یا Tank Man اشاره دارد. پس از این اتفاق، لایکا مدعی شده که با اینکه لوگوی این شرکت در پایان این ویدیوی تبلیغاتی به نمایش گذاشته میشود اما کمپانی آلمانی، محتوای داخل آن را تایید نکرده است. به عبارت دیگر لایکا هر گونه ارتباط رسمی خود با این ویدیو را رد کرده. جالب اینجاست یوتیوب هم جدیداً این ویدیو را از پلتفرمش حذف کرده است.