به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا به نقل از تارنمای خبرگزاری آسوشیتدپرس، در جریان این پژوهش که در آن قابلیت دانش آموزان در استفاده از اصول فناوری و مهندسی در برخورد با سناریوهای دنیای واقعی از جمله ایجاد یک مسیر دوچرخه رو یا تدارک یک نمایشگاه موزه ارزیابی شد، دانش آموزان دختر به طور خاص در حوزه های ارتباطات و همکاری عملکرد بهتری را از خود نشان دادند.
یافته های جدید نشان داد که تلاش های انجام شده در دهه های گذشته برای ایجاد فرصت های بیشتر برای زنان و دختران در حوزه های علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات، به ثمر نشسته است. کمپین پرورش علاقه این دختران برای پاسخگویی به نیاز سیری ناپذیر دنیای تجارت برای نیروی کار ماهر، سرمایه و توجه طیف وسیعی از افراد بانفوذ و صاحب موقعیت را به خود جلب کرده است.
یافته های این مطالعه اخیر که روز سه شنبه تحت عنوان «کارنامه ملی» (Nation’s Report Card) در آمریکا منتشر شد، همچنین از افزایش شکاف میان توانایی های دانش آموزان دختر و پسر در زمینه مهارت در حوزه فناوری و مهندسی، پرده برداشت.
در نخستین دور از این ارزیابی ها که در سال 2014 انجام شد، فاصله امتیاز دانش آموزان دختر از همکلاسی های پسر خود ناچیز بود. در سال 2018 اما دخترها به طور متوسط در یک مقیاس 300 امتیازی، 5 امتیاز بیشتر از پسرها کسب کردند.
آن طور که پگی کار (Peggy carr) دستیار سرپرست مرکز ملی آمار آموزشی که این یافته ها را ارائه داده است، می گوید، «اگرچه دانش آموزان دختر عملکرد بهتری نسبت به پسرها دارند اما شرکت در کلاس های مهندسی در میان دانش آموزان پسر به مراتب بیشتر از دختران است.»
بنابر آمار موجود، در سال 2018 حدود 61 درصد از دانش آموزان پسر دستکم در کلاس های آموزشی مرتبط با فناوری یا مهندسی از جمله برنامه نویسی یا رباتیک، شرکت کرده اند در حالی که این نسبت در دختران به 53 درصد محدود می شود.
در سال های اخیر مسئله برخورد با کانالیزه کردن جنسیتی دانش آموزان در رشته ها و مشاغل مختلف، به یکی از دغدغه های روز در کشورهای پیشرفته بدل شده است.
شرکت مایکروسافت سال گذشته مطالعاتی را بر روی دختران و زنان بین 10 تا 30 سال انجام داد تا به دلیل اینکه چرا دختران با گذشت زمان علاقه خود را نسبت به رشته های مرتبط با فناوری و مهندسی از دست می دهند، پی ببرد. نتایج این مطالعه نشان داد که دختران برای آن که در دنیای صنعتی مردانه انگیزه خود را حفظ کنند، به تجربه عملی، تشویق و الگوهای بیشتری نیاز دارند.
علمی**9418**1485