به گزارش ایسنا، محسن هاشمی رفسنجانی در دیدار با نمایندگان صنف تاکسیرانی، گفت: امروزه در تهران چیزی حدود 18میلیون سفر صورت میگیرد که از این بین کمتر از دو میلیون سهم مترو و 2 الی سه میلیون هم سهم اتوبوسرانی است. بر این اساس، با حمل و نقل عمومی واقعی چیزی در حدود 5میلیون سفر شکل میگیرد. در نتیجه امروز چیزی حدود 13میلیون سفر سازماندهی نشده در تهران وجود دارد که عدد بسیار بالایی محسوب میشود.
وی در ادامه به تعداد تاکسیهای شهر تهران و گلایه رانندگان از کمبود مسافر اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی تاکسیرانی عدم سازماندهی مناسب است و زمانبندی مشخصی برای فعالیت تاکسیها وجود ندارد. به طور مثال در ساعت شلوغ تهران، مسافر زیاد و در بعضی از ساعات، مسافر کم است و باید فعالیت تاکسیها در این زمانها ساماندهی شود.
کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته دنیا برای شهری که 10هزار جمعیت دارد، اجازه نمیدهند بیش از 10 تاکسی وجود داشته باشد زیرا از این 10هزار نفر تعداد زیادی از مترو و اتوبوس استفاده میکنند و قانونگذاران اجازه نمیدهند تعداد تاکسیها افزایش پیدا کند. در تهران نیز باید متناسب با جمعیت چنین قانونی اجرا شود.
هاشمی افزود: در کشورهای پیشرفته از بهترین خودروها برای تاکسی استفاده میکنند که متأسفانه در ایران بدترین ماشین را به عنوان تاکسی انتخاب میکنیم که این از نظر اقتصادی و مصرف سوخت و راحتی راننده و مسافر ایرادهای بسیاری دارد.
وی به فرسودگی تاکسیها در تهران اشاره کرد و با بیان این جمله که «تاکسیرانان با کمترین امکانات بار سنگینی را در تهران به دوش میکشند»، گفت: این مشکلات باید در سیستم مدیریتی شهر تهران حس شود. باید با استفاده از اعتبارات، سیستم تاکسیرانی مدرن شود.
فرزند آیتالله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: میتوان با یک برنامه مدون کاری کرد که هم رانندگان و هم مسافران در شرایط ایدهآل قرار گیرند.
هاشمی در پایان به ضرورت تشکیل سازمانهای مردمنهاد توسط خود تاکسیرانان برای حل مشکلات معیشتی تأکید کرد و گفت: رانندگان تاکسی مانند مبارزان قبل از پیروزی انقلاب که در سختیها کنار یکدیگر بودند، باید بیشتر هوای یکدیگر را داشته باشند و اگر قرار است کمکی از سوی دولت به تاکسیرانان شود از طریق سازمانهای مردمنهاد که توسط خود رانندگان تشکیل شده است، باشد.