مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه نگران سه شیفته شدن مدارس در برخی مناطق شهرستانهای تهران هستیم، گفت: متوسط تراکم در تهران 32 نفر است و هشت نفر بیشتر از سرانه متوسط کشوری است. کلاسهایی داریم که تا لب سکو و تخته دانشآموز نشسته و حتی امکان حرکت معلم در بین دانشآموزان مشکل است.
به گزارش سلام نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ،علی شهری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد مرحوم محمدرضا حافظی، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسهساز اظهار کرد: در دو سه سال اخیر که منابع دولت با محدودیت روبهرو شد شاهد نقش پررنگتر خیرین مدرسهساز در امر مدرسهسازی بودیم و امروز حدود نیمی از مدارس کشور خیرساز هستند.
وی افزود: در استان تهران و در مهرماه جاری دو سوم مدارس تحویلی با کمک خیرین مدرسهساز ساخته شد. مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه تلاش خیرین مدرسهساز به الگویی تمام عیار برای سایر خیرین کشور تبدیل شده است، گفت: امروز خیرین مدرسهساز از حیث تلاشها و اقدامات صورت گرفته در رتبه اول در کشورند. مجامع خیرین مدرسهساز برای اشاعه فرهنگ مدرسهسازی شب و روز در تکاپو و فعالیت هستند.
شهری ادامه داد: میزان تعهدات خیرین ما در سال گذشته از 64 میلیارد تومان در استان تهران فراتر رفته و به 192 میلیارد تومان رسیده است و یکی از دلایل افزایش مشارکت خیرین در شرایط اقتصادی اخیر، مرهون اطلاعرسانی و تبیین مشکلات آموزش و پرورش است که باید از رسانهها نیز در این راستا قدردانی کرد. وی از برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسهساز تهران در دوشنبه آینده، سوم تیرماه در پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و درباره مشکلات مدارس در تهران گفت:
در مقایسه با سیستان و بلوچستان، اگرچه آنجا فضای آموزشی سرانه پایینی دارد، اما مشکل مضاعف ما نسبت به سیستان و بلوچستان، تراکم بالای کلاسی است و باوجود آنکه تراکم میانگین دانشآموزی در سطح کشور 24 نفر در کلاس است، بعضا شاهد دو برابر این میزان در کلاسها هستیم و شهر قدس بالاترین تراکم را در سطح کشور دارد. وی افزود: متوسط تراکم در تهران 32 نفر است و هشت نفر بیشتر از سرانه متوسط کشوری است. کلاسهایی داریم که تا لب سکو و تخته دانشآموز نشسته و حتی امکان حرکت معلم بین دانشآموزان مشکل است.
وی با اشاره به ضرورت ساخت 12 هزار کلاس درس در سطح تهران و انجام مکاتباتی از سال گذشته با استانداری در این زمینه از محل کمکهای خیرین، اعتبارات دولتی و تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش گفت: این طرح به تایید استاندار تهران رسید و به فرمانداران نیز ابلاغ شد. دو بخش منابع مالی خیرین و دولت محقق شده است اما در بخش تبدیل به احسن املاک هنوز انتظارات محقق نشده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه سال گذشته تعدادی املاک بلااستفاده که قابل تبدیل به احسن هستند شناسایی شدند که باید زمینه تغییر کاربری در کمیسیون ماده 5 شهرداری فراهم شود گفت: در این راستا اقداماتی انجام شده ولی آموزش و پرورش شهر تهران متولی است و درخواست کردهایم که کمک بیشتری کنند تا بتوانیم این کار را انجام دهیم؛ اگر این بخش از کار نیز پیش برود، امیدواریم بخش عمدهای از مشکلات ما در مناطق پرتراکم و دارای بافت فرسوده حل شود.
شهری به رایزنی با نمایندگان مجلس برای درنظر گرفتن ردیف اعتباری ویژه برای مدرسهسازی استان تهران نیز اشاره کرد و گفت: 12 هزار کلاس درس نیاز است که با در نظر گرفتن جمعیت فعلی دانشآموزی برآورد شده است و اگر رشد جمعیت را لحاظ کنیم به 18 هزار کلاس در چندسال آینده نیاز خواهیم داشت. وی ادامه داد: برای ایجاد هرکلاس متوسط 300 میلیون تومان نیاز است.
با اعتبارات و شرایط فعلی ساخت مدارس مورد نیاز بیش از 30 سال طول میکشد و باید ردیف ویژه اعتباری دیده و یا تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش برای تامین منابع انجام شود. شهری با بیان اینکه نگران سه شیفته شدن مدارس در برخی مناطق شهرستانهای تهران هستیم گفت: از خیران میخواهیم کمک بیشتری به ما داشته باشند.
شهری در ادامه درباره مشکل کمبود مدارس در مناطق و محلههای انبوهساز گفت: به ازای هر 200 واحد مسکونی باید زیرساختهای آموزشی نیز فراهم شود. یک اشکال در اجرا این است که ساخت مدرسه به انتهای کار منوط میشود و معمولا انبوهسازان آن را انجام نمیدهند و همکاران ما اقامه دعوا و شکایت میکنند که حتی اگر منجر به رای هم بشود باز هم برای فرزندان ما مدرسه نمیشود. وی ادامه داد: این کار در پروسه اجرا باید همزمان انجام شود. یک اتفاق ناخوشایند دیگر هم که رخ میدهد این است که چون انبوهسازان باید به ازای هر 200 واحد یک مدرسه بسازند، 199 واحد میسازند که از شمول قانون خارج شوند که باید اقدامات نظارتی در این زمینه توسعه یابد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه تعداد مسکن مهر 345 هزار واحد در تهران است که 387 مدرسه 15 کلاسه حتی دوشیفته با 5800 کلاس نیاز دارد گفت: از این تعداد 97 مدرسه و کمتر از یک سوم آماده شده و فعال است. وی با اشاره به مدارس منطقه22 گفت: 24 مدرسه دولتی با 279 کلاس درس برای 10 هزار جمعیت دانشآموزی و 27 مدرسه غیردولتی با 2500 دانشآموز در این منطقه داریم. معادل همین تعداد مدرسه، در چند سال آینده نیاز است. در منطقه 22 زمین آموزشی کم دیده شده است. اگر شهرداری زمین تخصیص دهد منابع ساخت را از طریق تعهدات خیری و منابع دولتی تامین می کنیم.
همچنین نعمت بنیآدم، رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسهساز شهر تهران نیز در این نشست ضمن گرامیداشت یاد مرحوم محمدرضا حافظی و دیگر خیران بزرگ عرصه مدرسهسازی که صدها مدرسه ساختند گفت: حافظی پرچمدار این نهضت بزرگ بود.
امروز با 600 هزار خیر در سطح ایران و هزار خیر در خارج از کشور این رساله به خوبی نگاشته شده و به اینجا رسیده است و مدرسهسازی توسط خیرین از یک نهال کوچک به درختی تنومند تبدیل شد.
وی افزود: استان تهران با معضلات بسیاری روبهرو است که از جمله آنها میتوان به ساختمانهای با قدمت 60 و 70 ساله اشاره کرد. خیرین مایل به ساخت مدارس در شهر و روستای خودشان هستند. با این وجود وقتی مشکلات را برای خیرین بازگو میکنیم، پای کار میآیند ولی باز هم کافی نیست. وی ادامه داد: 40 تا 50 درصد مدارس تهران قدیمیاند و احتیاج به مرمت و بازسازی دارند.
در ادامه سیدهادی موجانی، رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسهساز شهرستانهای استان تهران به مرور پیشینه شکلگیری مجمع خیرین مدرسهساز تهران پرداخت و گفت: پس از آن در شهر مقدس مشهد در دهه 70 جامع خیرین مدرسهساز کشور تشکیل شد.
از آن زمان 500 مجمع در سطح کشور و 10 مجمع در خارج از کشور با جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر در داخل و هزار نفر در خارج از کشور شکل گرفته و فعالیت میکنند. وی افزود: خیرانی داشتیم که همه زندگیشان را وقف مدرسهسازی کردهاند.
ثروتمندان بسیاری داریم که از آنها میخواهیم بخشی از ثروت خود را صرف خدمت به خلق، اعتلای فرهنگ و امر خیر مدرسهسازی کنند تا نامشان ماندگار شود. موجانی با بیان اینکه هنوز در کشور کمبود مدرسه داریم و شهرستانهای استان تهران از جمله محرومترین مناطق محسوب میشوند، اظهار کرد: از تمام خیرین و سازمان نوسازی مدارس قدردانی میکنم. از رسانهها میخواهم هرچقدر میتوانند مردم را به امر خیر مدرسهسازی تشویق و ترغیب کنند.