با اتمام مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک بیش از هزار خودرو دیگر فرصت ترخیص نیافته و همچنان در گمرک به سر می برند.
به نقل از دنیای اقتصاد، با ممنوعیت واردات خودرو بیش از 13 هزار خودرو در گمرکات، مناطق ویژه اقتصادی و همچنین مناطق آزاد کشور دپو شدند. با ارائه یک مهلت چهار ماهه و تمدید دو ماه آن توسط دولت به واردکنندگان خودروهای خارجی این اجازه داده شد که نسبت به ترخیص خودروهای دپو شده خود اقدام کنند.
در این بازه زمانی حدود 6 هزار و 600 خودرو ترخیص شده و بیش از هزار خودرو دیگر امکان ترخیص نیافتند.
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه توضیح داد که برخی از خودروهای مذکور دارای ظرفیت موتور بیش از 2500 سیسی بوده و برخی دیگر نیز ضوابط فنی را پاس نکرد و مورد تایید سازمان استاندارد نمیباشد. ممنوعیت واردات تعدادی از خودروها نیز به دلیل موانع قضایی بوده که این موارد از اختیار وزارت صنعت خارج است.
اظهارات رحمانی در شرایط صورت پذیرفت که معاون فنی و عمرانی امور گمرکی گمرکات کشور توضیح داد که 340 دستگاه بهرغم اینکه اظهار شده به مرحله دریافت پروانه نرسیده اند و صاحبان هزار و 48 دستگاه خودرو دیگر نیز با وجود دریافت پروانه گمرکی موفق به ترخیص نشدهاند.
وی توضیح داد که از جمله دلایلی که سبب شده تعدادی از خودروها موفق به ترخیص از گمرک کشور نشوند، روند کند کسب مجوز از مراجعی همچون سازمان ملی استاندارد است. این موضوع در حالیست که وزیر صنعت عنوان کرده که با توجه به تمدید یک مرتبه مهلت ترخیص خودروهای وارداتی این مهلت مجددا تمدید نخواهد شد.
در این زمینه برخی کارشناسان در نظر گرفتن مهلت از سوی هیات دولت برای ترخیص خودروهای دپویی را برخلاف مقررات جاری میخوانند، این در شرایطی است که بهدلیل نبود زیرساختهای مناسب مشخص بود که در مهلت دوم نیز تمامی خودروها امکان ترخیص نخواهند یافت. اینکه وزیر عنوان کرده در نظر گرفتن مهلتی دیگر منتفی است این سوال را مطرح میکند که تکلیف واردکنندگانی که هماکنون از مشتریان خود بابت ترخیص خودروهای ثبت نامی، پول طلب کردند و تا مراحل پایانی خروج خودروهای وارداتی از گمرکات نیز پیش رفتهاند، اما به در بسته انقضای مهلت دولت برخوردند چه میشود؟