ماهان شبکه ایرانیان

در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم مطرح شد:

تثبیت صلح جویی و عدالت خواهی با التزام به باورهای دینی ممکن است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم گفت: تثبیت صلح جویی و عدالت خواهی تنها با التزام به باورهای دینی و ارزش‌های انسانی ممکن است.

تثبیت صلح جویی و عدالت خواهی با التزام به باورهای دینی ممکن است

به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم با موضوع «صلح و عدالت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» گفت: خرسندم که این فرصت بسیار مغتنم فراهم آمد که دور دوم گفت‌وگو با اندیشمندان هندی را در تهران و در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار کنیم. این سازمان و شورای روابط فرهنگی هند به دنبال توافقی که در سال 1395 در تهران و در حضور رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر هند امضا کردند، پایه‌گذار گفت‌وگوهای دینی ارزشمندی بین اندیشمندان و رهبران مسلمان از ایران و آیین هندوئیزم از هندوستان شدند.

وی ادامه داد: اجلاس اول گفت‌وگوی دینی تحت عنوان «معنویت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» در سال 2017 میلادی در دهلی‌نو انجام شد که بسیار موفقیت آمیز بود و شناخت خوبی را بین طرفین از یکدیگر ایجاد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: انسان، عاشق کمال است اما در درون او خصلت‌هایی وجود دارد که او را در تشخیص کمال دچار اشتباه می‌کند. خصلت‌هایی چون خود برتر بینی و خواهش‌های نفسانی و شهوانی سبب می‌گردد تا نتواند کمال حقیقی را در یابد. وظیفه ادیان این است که این خصلت‌ها را کنترل کند تا مانع تشخیص حقیقت کمال را نداشته باشند.

وی همچنین، بیان کرد: قوه تشخیص انسان براساس توهمات و تخیلات ناصحیح به انحراف کشیده می‌شود و به همین دلیل گاه شخصیت‌های بزرگ علمی نیز در این تشخیص به بیراهه می‌روند و دچار اشتباهاتی می‌شوند که برای دیگران فهم چنین خطایی بسیار مشکل است.

ابراهیمی‌ترکمان تأکید کرد: صلح و عدالت نیز از زمره همین کمالات است. انسان پاک و پایبند اخلاق به صورت طبیعی به عدالت و صلح گرایش دارد، از همین رو هیچ گاه در باره خود بی عدالتی و خشونت را نمی‌پذیرد اما به دلیل رشد رذیلت‌های اخلاقی، هاله‌ای بر دور عقل و خرد او به جا می‌آورد تا نتواند صلح و عدالت را برای دیگران به رسمیت بشناسد تا جایی که خودش از صلح و عدالت منتفع شود آن را خوب شمرده و اگر خودش از صلح و عدالت متضرر شود، آن را شر می‌پندارد.

وی در ادامه سخنانش افزود: تثبیت صلح جویی و عدالت خواهی تنها با التزام به باورهای دینی و ارزش‌های انسانی ممکن است و توقف در ظواهر آموزه‎‌های دینی، پوسته‌ای را پدید می‌آورد که فاقد هسته است و جز هدایت انسان به سمت انجام مراسم و تشریفات دینی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

ابراهیمی‌ترکمان گفت: التزام عملی به این معنی است که فرد دین دار به آنچه که دین از او خواسته، عمل کند و عمل همواره فرع بر باور است و جنس باور از جنس عمل و آگاهی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: روشن است که دانش و دانستن فقط بخشی از راه رسیدن به کمال است نه تمام آن. به همین دلیل گاه در بین دانشمندان نیز که به حقیقت مسئله آگاهی دارد و عمل منتهی به کمال پدید نمی‌آید. امام علی (ع) می‌فرماید: چه بسیار عالمی که جهل او، او را به نابودی می‌کشاند و علم او، هیچ سودی برای او نخواهد داشت.

وی افزود: صلح و عدالت، کمال است و دستیابی به کمال نه تنها به علم و آگاهی نیاز دارد بلکه باید حرکت به سوی کمال انجام شودو امروز در کنار فقر دانشی نیست بلکه فقر حرکتی است، حرکت و جزء با التزام به عمل و علم و آگاهی ممکن نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: بنده در این چند دقیقه کلیاتی در باب صلح و عدالت و رابطه آنها با یکدیگر و موانع و شرایط تحقق این دو مؤلفه و نیاز مهم جامعه بشری را ذکر کردم و مطمنا اساتید معزز، در مقالات خود به خوبی به تشریح موضوع خواهند پرداخت و نتایج ملموسی از این گفت‌وگوها حاصل خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری- رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی با اشاره به دور اول این گفت‌وگوها گفت: دور اول گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم تحت عنوان «معنویت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» در آبان ماه سال 1396 برابر با سال 2017 در دهلی‌نو و به میزبانی شورای تحقیقات فلسفه هند که در آن زمان جناب پرفسور بات ریاست آن را به عهده داشتند، با موفقیت برگزار شد و اندیشمندان دو طرف نقطه نظرات ارزشمند خود را به اشتراک گذاشتند.

وی اظهار کرد: موضوع اصلی دور دوم گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم، «صلح و عدالت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» است که اندیشمندان و اساتید هندی و ایرانی به ارایه مقالات و پژوهش‌های علمی خود در این زمینه می‌پردازند.

تسخیری ابراز امیدواری کرد، دور دوم این گفت‌وگوها هم با حضور و مشارکت فعال اندیشمندان دو طرف به خوبی برگزار شود و از رهگذر این گفت‌وگوهای سازنده، هم شناخت طرفین از دیدگاه‌های همدیگر بیشتر شود و هم همکاری‌های دو جانبه از شتاب و عمق بیشتری برخوردار شود.

رامش چندرا سینها: امام خمینی(ره) خواهان اجرای عدالت در جامعه بود

رامش چندرا سینها- رییس شورای تحقیقات فلسفه هند- در سخنرانی خود در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم که با موضوع صلح و عدالت در دیدگاه اسلام و هندوئیزم برگزار شد، بیان کرد: دین انسان را به خداوند نزدیک می‌کند چون دین کارکرد خلاقانه و نوآورانه دارد.

وی افزود: تقرب به خداوند موضوعی است که پیامبران الهی به آن تأکید دارند. در همین راستا بشر نیز مشتاق نزدیک شدن به خداوند است. این موضوع در ادیان هندوستان به شکل «سن کراچا» مطرح است.

رییس شورای تحقیقات فلسفه هند در توضیح این عبارت، تأکید کرد: اتحاد با خداوند در این عبارت معنی پیدا می‌کند. انسان از این طریق به یک ارتقای معنوی دست می‌یابد و به خدا نزدیکتر می‌شود. آنچه از ادیان ابراهیمی درک می‌شود، این است که انسان نمی‌تواند با خداوند یکی شود. اقبال لاهوری در این باره مطرح کرده است که وحدت وجود با خداوند قابل ایجاد نیست.

وی همچنین، گفت: بنا به گفته اقبال،‌ انسان خدا نیست و از خدا هم جدا نیست. در مکتب هندوئیزم، یک خدا در تمام روح‌ها و تمام هستی وجود دارد. تفاوت و تبعیض در این مکتب مجاز نیست. عدالت در برابری طبقات پایین و متوسط جامعه با دیگر طبقات باید ایجاد شود و این افراد در مرکز جوامع قرار بگیرند.

رییس شورای تحقیقات فلسفه هند درباره همبستگی اسلامی از منظر امام خمینی(ره) گفت: ایشان از برابری همه انسان‌ها و مستضعفان سخن گفته است و تأکید دارد که مستضعفان جهان باید در برابر قدرت‌های جهان بپا خیزند. امام خمینی(ره) بین مستضعفان و مستکبران تمایز قائل شد و خواهان آن بود که عدالت در معنای واقعی خود متجلی شود.

رامش چندرا سینها تأکید کرد: در هندوئیزم نیز از افرادی که مورد تبعیض قرار گرفته‌اند، یاد شده است که باید ساختارشکنی کنند و تبعیض بین یک بشر با بشر دیگر و یک جامعه با جامعه دیگر وجود نداشته باشد.

رییس شورای تحقیقات فلسفه هند همچنین، گفت: عدالت، بالا کشیدن طبقات مستضعف و قرار دادن آنها در مرکز جوامع است، به گونه‌ای که برای این کار باید ساختارشکنی نظام ارزشی پدید آید. روح سخن امام خمینی(ره) این بود که عدالت در بهسازی طبقات پایین جامعه است. اقشار هر طبقه باید دوباره ساخته شوند. عدالت در بازسازی جامعه پدیدار می‌شود و طبقات پایین در مرکز قرار می‌گیرند.

وجود مشترکاتی بین اسلام و هندوئیزم

وی خاطرنشان کرد: با ساختارشکنی می‌توان نظام ارزشی جدیدی را خلق کرد. ما باید به کرامت تفاوت‌ها احترام بگذاریم. در همین راستا هویت دینی قرآن را نمی‌توان از دست داد. ما اعتقاد داریم مشترکاتی بین اسلام و هندوئیزم وجود دارد.

رامش چندرا سینها با تأکید بر تداوم این دور از گفت‌وگوهای دینی یادآور شد: موضع من در این باره آن است که به دیگران احترام می‌گذاریم تا بتوانیم زندگی کنیم و دنیا را به مکانی خوب تبدیل کنیم و قدرت معنوی را نیز رشد دهیم. زمانی عدالت ایجاد می‌شود که نقش سازنده دین برجسته شود.

آیت‌الله تسخیری: گفت‌وگوی ادیان ضرورتی برای صلح و محبت جهانی است

آیت‌الله محمدعلی تسخیری- مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام - در سخنرانی خود در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم با موضوع «صلح و عدالت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» با تأکید بر پایان یافتن مخاصمه دو کشور هند و پاکستان در منطقه کشمیر، گفت: دین می‌تواند در خدمت صلح انسان‌ها قرار گیرد و امیدوارم بتوان با گفت‌وگوی بین ادیان مسیر صلح و محبت را در بین انسان‌ها و کشورها ایجاد کرد.

وی بیان کرد: این نشست در رابطه با اسلام و هندوئیزم و نظرات این دو گرایش در رابطه با صلح و عدالت است ولی من معتقد هستم با توجه به عصری در آن هستیم هر پژوهشگر با ایمانی به فطرت انسانی اعتقاد کامل دارد.

مشاور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در امور جهان اسلام افزود: در حال حضر ما باید در مورد فطرت انسانی تمرکز داشته باشیم و با این فطرت الهی که مشترک تمام انسان‌ها و بخصوص ادیات است، صلح و محبت را در بین انسان‌ها بوجود بیاوریم.

آیت‌الله تسخیری در ادامه، اظهار کرد: معتقد هستم اگر علما و دانشمندان به سمت شناخت فطرت انسانی قدم برداند معنی عدالت بهتر شناخته خواهد شد و فطرت انسان‌ها را به ارزش‌ها هدایت خواهد یافت.

وی ادامه داد: ارزش‌ها به اقتضائی تقسیم می‌شوند، ولی بعضی از ارزش‌ها بالاتر از این ارزش‌های اقتضائی هستند و علت تامه این ارزش‌ها هستند که عدالت از این سخن است و نمی‌توان علت تامه را تصور کرد، ولی به معلول پی نبرد.

آیت‌الله تسخیری تصریح کرد: اگر صلح از عدالت جدا شود ظالمانه خواهد شد، چرا که عدالت علت تامه صلح است و ارزش‌ها اقتضایی وقتی با عدالت تصادم نکند قابلیت ارزش خواهد داشت.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام تأکید کرد: از نظر اسلام فطرت انسانی هیچ موقع تصادم پیدا نخواهد کرد و در اسلام آمده است فطرت انسانی را جلا دهد و انسان را در مسیر فطرت پاک خود قرار دهد.

آیت‌الله تسخیری در پایان، خاطرنشان کرد: اسلام صلح را مطرح می‌کند و تأکید دارد که اگر دشمن مسلمین اقدام به صلح و یا تمایل به صلح داشت، بپذیرید و اظهار صلح کنید و درگیری را رها کنی.

اسلام دین صلح است

ابهی کمار سینگ- رایزن فرهنگی کشور هند در ایران - در سخنرانی خود در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم که با موضوع صلح و عدالت در دیدگاه اسلام و هندوئیزم برگزار شد، گفت: اگر به جهان نگاه کنیم به یک وحدت دست می‌یابیم و همه اجزاء در جای خود قرار دارد.

وی افزود: بنده به اینکه اسلام دین صلح است، اعتقاد دارم. اسلام به معنی عشق، همنوع‌دوستی و حسن نیت است.

رایزن فرهنگی کشور هند در ایران اظهار کرد: صلح، عدالت و برابری با هم در یک مسیر حرکت می‌کنند و ایده صلح در هندوئیزم یک نظریه اساسی است.

وی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: مسئله نابرابری انسان‌ها با ورود اسلام در هند اصلاح شد و پیروان هندوئیزم و اسلام هر دو در صلح زندگی کرده‌اند.

دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم با موضوع «صلح و عدالت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم»  با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان- رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- آیت‌الله محمدعلی تسخیری- مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام- حجج ‌اسلام علی یونسی- مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی- و پارسانیا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامرضا اعوانی- فیلسوف ایرانی، فتح الله مجتبائی-عضو فرهنگستان ادب فارسی- و سیدیشهور رامیش وار بات- رییس سابق شورای تحقیقات فلسفی هند- به همراه جمعی از اندیشمندان و اساتید آیین هندو در حوزه ریاست این سازمان برگزار شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان