سرپرست مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی عنوان کرد

تاثیر شعرهای عاشورایی محتشم در زنده نگه داشتن عاشورا

سرپرست مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی بر تاثیر مجموعه اشعار عاشورایی محتشم کاشانی در زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا تاکید کرد.

تاثیر شعرهای عاشورایی محتشم در زنده نگه داشتن عاشورا

به گزارش ایسنا، علی سوزنچی امروز (27 شهریورماه) در آیین رونمایی یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی کلیات محتشم کاشانی موجود در گنجینه رضوی که در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری برگزار شد، در خصوص دلیل رونمایی از آثار محتشم به جای آثار شهریار در روز شعر و ادب فارسی، اظهار کرد: به دلیل این‌که استاد شهریار نزدیک 30 سال است درگذشته‌اند، ما به دنبال این بودیم که مجموعه‌ای از دست‌خط‌ها و اشعار ایشان را اگر می‌توانیم بگیریم و به سازمان بیاوریم و بتوانیم مجموعه‌ای را متعلق به خود استاد شهریار داشته باشیم و امروز رونمایی کنیم.

وی ادامه داد: پیگیری‌هایی صورت گرفت اما متاسفانه آن‌طور که آگاه شدیم مجموعه باقی‌مانده از استاد شهریار به مجموعه‌داران شخصی یا حتی به خارج از ایران منتقل شده و نتوانستیم به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم؛ به همین دلیل از استاد شهریار چیزی عاید ما نشد. تنها کتابخانه شخصی استاد موجود بود که آن‌ها نیز فاقد هرگونه یادداشت، مهر و... بودند. قرآنی بود که گفته می‌شد استاد آن را مطالعه می‌کرده اما خیلی به صورت مکتوب سندیت نداشت و چیزی موجود نبود و مناسبتی با شعر و ادب فارسی نیز نداشت، بنابراین بحث استاد شهریار منتفی شد.

سرپرست مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی بیان کرد: سپس تصمیم گرفتیم به سراغ سایر شعرای بزرگ این مرز وبوم برویم اما چون در تقویم، این استادان و بزرگان شعر و ادب فارسی روزهای مخصوص به خود را داشتند، نتیجه این شد که دیدیم بهتر است از مجموعه آثار آن‌ها در روزهایی که متعلق به خودشان است رونمایی کنیم. پس از بررسی‌هایی که انجام شد به دلیل این که در ایام محرم حسینی هستیم و با توجه به بحث واقعه عاشورا و فرهنگ عاشورا دیدیم خوب است به سراغ اشعاری برویم که در رابطه با این واقعه نزد ما ایرانیان و شیعیان مهم است. در این میان محتشم کاشانی بارزتر بود. یکی از دوستان می‌گفت ایام محرم و صفر به محتشم کاشانی غبطه می‌خورم که در این ایام با همان ترکیب‌بند معروفش در همه جای کشور حضور دارد.

سوزنچی ادامه داد: واقعا این شاعر بزرگ با این مجموعه اشعار عاشورایی خود کاری کرده که با وجود این‌که تقریبا 500 سال از زمان فوت او می‌گذرد، کماکان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیرگذار است، درس‌های مختلفی از این اشعار می‌توانیم بگیریم. این اشعار سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته و شاعران، مدیحه‌سرایان و مداحان ما با توسل و استفاده از همین اشعار فرهنگ عاشورا را در کشور و جامعه ما زنده نگه داشته‌اند.

او افزود: امروز از مجموعه‌ای که تقریباً با فاصله کمی بعد از مرگ مولف نوشته شده، رونمایی شد. محتشم از 905 تا 996 زندگی می‌کرده است. مجموعه‌ای که از آن رونمایی شد متعلق به اواخر قرن 11 است، یعنی با فاصله کمی از زندگی مولف این دیوان نگاشته شده و از این لحاظ ارزشمند است.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان