اقتصاد آنلاین: در پاسخ به این سوال باید گفت با توجه به شرایط کنونی تعرفه واردات خودرو و میزان تورم و شرایط اقتصادی کشور، هیچ خودرویی با قیمتی عادلانه در بازار عرضه نمیشود اما در این میان برخی مدلها هستند که بیش از آنچه ارزش داشته باشند، گران هستند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای خودرو، همین موضوع باعث شده است استقبال به نسبت کمتری هم از آنها صورت گیرد. ما در این مطلب قصد داریم تعدادی از خودروهای گرانقیمت بازار را معرفی کنیم و به بررسی آنها بپردازیم. نکتهای که در این میان اهمیت دارد، دیدگاه رقابتی میان خودروهای موجود در بازار است، یعنی بهطور مثال اگر یک خودرو را میخواهیم بررسی کنیم، باید سراغ رقبای همردهاش نیز برویم تا بتوانیم یک قیاس درست و منطقی داشته باشیم. ما نیز در این مطلب خودروهای مذکور را نسبت به بازار هدف و رقبای آنها سنجیدهایم تا از لحاظ ارزشگذاری به گرانترین و غیرمنطقیترین خودروهای بازار از لحاظ قیمتگذاری برسیم.
کیا ریو؛ خودروی اقتصادی اما گران
کیا ریو
نسل اول کیا ریو در گذشته توسط گروه خودروسازی سایپا در بازار ایران عرضه میشد، اما تولید آن بهرغم اقبال خوبی که بازار به آن نشان داد، به دلیل عدم نصب کیسههوا برای سرنشینان جلو متوقف شد و خبری از نسلهای بعدی نیز نشد. اما مدل جدید ریو یعنی همین نسلی که مورد بحث ماست از مدتها قبل در مناطق آزاد حضور داشته است و حالا نیز در بازار داخلی کشور به صورت وارداتی عرضه میشود. کیا ریو مجهز به موتور 4 سیلندر خطی از نوع تنفس طبیعی است که 4/1 لیتر حجم دارد و میتواند حداکثر 107 اسببخار قدرت و 135 نیوتونمتر گشتاور را تولید کند.
این موتور با موتوری که روی هیوندای i20 های عرضهشده در کشور وجود دارد، یکسان است اما قدرت خروجی متفاوتی دارند و در هیوندای i20 قدرت آن 99 اسببخار است. نیروی موتور ریو از طریق یک گیربکس 4دنده اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند که به حالت تیپترونیک نیز مجهز است اما از شیفترهای پشت فرمان خبری نیست.
استاندارد آلایندگی کیا ریو نیز یورو 5 است و مصرف سوخت این خودرو با توجه به حجم موتور بسیار خوب بهنظر میرسد و به صورت ترکیبی 3/6 لیتر بنزین را در هر 100 کیلومتر میسوزاند. شتاب صفر تا 100کیلومتر و حداکثر سرعت کیا ریو نیز 5/12 ثانیه و 183 کیلومتر بر ساعت است. کیا ریو در حال حاضر با قیمتی حدود 110 تا 117 میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود که با توجه به امکانات و رقبایی که در این رده دارد، ارقام چندان منطقی بهنظر نمیرسند.
رنو کپچر؛ فرانسوی خاص اما گران
رنو کپچر
نزدیک به یکسال پیش، عرضه رنو کپچر در ایران بهعنوان یک کراساوور شهری آغاز شد. هدف از عرضه کپچر، تسخیر بازار خودروهای محدوده 100 میلیون تومان توسط ایرانخودرو بوده است و کسانیکه تمایلی به خرید خودروهای چینی موجود در بازار نداشتند، میتوانستند سراغ این خودرو بروند. رنو کپچر خودرویی است که در کشورهایی همچون روسیه، اسپانیا و برزیل تولید میشود و به یکی از پرفروشترین کراساوورهای شهری در اروپا تبدیل شده است و در اولین سال عرضه، بعد از
رنو داستر و نیسان جوک، در رده سوم از نظر فروش در این سگمنت قرار گرفت.
در ایران میتوان سانگیانگ
تیوولی را یکی از رقبای اصلی این فرانسوی زیبا دانست که با توجه به مشخصات فنی، امکانات رفاهی بهتر و قیمت منطقیتری که دارد، گزینه مناسبی برای خرید بهشمار میرود. رنو کپچر از یک پیشرانه چهارسیلندر با حجم 1197 سیسی بهره میبرد که حداکثر توان آن 116 اسببخار است. رنو کپچر در حال حاضر با قیمتی حدود 110 تا 120 میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود که با توجه به امکانات و مشخصات فنی که دارد در مقایسه با رقبا از قیمت بیشتری برخوردار است.
اگر این خودرو در ایران با قیمتی حدود 80 میلیون تومان عرضه میشد، طبیعتا بهترین شاسیبلند زیر 100 میلیون تومان انتخاب میشد. همچنین کپچر رقیبان سرسختی در کلاس شاسیبلند در ایران دارد که قیمتی به مراتب کمتر از آن دارند که ازجمله آنها میتوان به سانگیانگ
تیوولی و جکاس5 اتومات اشاره کرد.
اسمارت؛ گران اما جذاب
اسمارت
یکی از تازهواردهای بازار ایران، خودروی کوچک و شهـری اسمارت است که تحــت عنوان برند تیونینگ MEC Design توانسته است مجوز ورود رسمی به کشور را دریافت کند. اسمارت یکی از برندهای زیرمجموعه کمپانی دایملر آلمان است. این خودروی کوچک و زیبای شهری تنها خودرویی است که مجوز پارک عمودی در خیابان را دارد. اسمارت در دو نسخه دو در و چهار در تحت عنوان فورتو و فورفور عرضه میشود که هر دو نوع آن توانسته است به بازار کشور راه پیدا کند.
از زمان پیدایش این خودرو در سال 1998 میلادی، تاکنون سه نسل از آن روانه بازار جهان شده است. نسل جاری آن نیز در شانزدهمین روز از ماه جولای سال 2014 میلادی و در میان خیل انبوهی از هواخواهان و دوستدارانش پا به عرصه وجود گذاشت. اسمارت فورتو روی پلتفرمی کوتاه شده از نسل سوم رنو توئینگو، تکوین و توسعه یافته و حدود 70 درصد از بخشهای آن با این خودرو مشترک است. از آنجاییکه اسمارت و مرسدس بنز هر دو از اقمار تحت کنترل دایملر بهشمار میآیند، لذا مهندسی و معماری این مدل نیز توسط کمپانی نامدار مرسدس بنز صورت پذیرفته است. در طراحی نسل جدید فورتو، کمپانی اسمارت از طرح ONE BOX یا تکجعبهای نسل پیشین آن گذر کرده و چهره معقولانهتر و عامهپسندتری را برایش تدارک دیده است. درپوش موتور هم در قیاس با نسخه قبلی، بهوضوح از قالب صافتر و بزرگتری سود میبرد که همین امر در جای خود، ایمنی بالاتری را برای عابران پیاده در هنگام تصادفات جادهای فراهم میآورد. از طرفی، وجود کاپوت بلندتر، ثبات و پایداری بیشتری را برای این خودروی کوچک در سر پیچها به ارمغان آورده است.
اما نکتهای که در مورد این تازهوارد آلمانی قابل توجه بوده، قیمت بالای آن با توجه به ابعاد و مشخصات فنی آن است. اسمارت در حال حاضر با قیمتی حدود 160 تا 180 میلیون تومان در بازار معامله میشود. لازم به ذکر است که با این میزان بودجه، گزینههای بسیار مناسبتر و معقولتری را پیش رو داشت. حتی اگر فقط به یک خودروی هاچبک فکر میکنید، میتوانید روی گزینههای دیگری همچون آلفارومئو میتو یا جولیتای کمکارکرد بیشتر تامل کنید. اما اگر به خاص بودن میاندیشید، اسمارت گزینهای است که باید برای این تفکر هزینه گزافی را متحمل شوید.
فیات 500؛ کوچک، زیبا، گران
فیات 500
یکی از محبوبترین خودروهای سایزکوچک اروپا فیات 500 است. این خودروی کممصرف و شیک توانسته است به فروش خوبی در کشورهای اروپایی دست یابد. البته به دلیل طراحی و ابعاد خاص فیات 500، طرفداران اصلی فیات 500 خانمهای جوان هستند و کمتر آقایان به سمت خرید فیات 500 میروند. در ایران فیات 500 در بازه قیمتی 100 تا 150 میلیون تومان قرار دارد. از لحاظ فنی و کیفیت ساخت، فیات 500 یک خودروی شهری کامل است ولی نکتهای که در مورد خرید فیات 500 باید به آن توجه کرد، نبود خدمات پس از فروش و بازار دستدوم بسیار ضعیف آن است.
شرکت واردکننده و تولیدکننده محصولات فیات در ایران در ابتدا کار خود را با تولید و واردات ون و مینیبوس دوکاتو آغاز کرد. این شرکت در ادامه، تصمیم به واردات خودروهای سواری فیات گرفت و کار خود را با فیات 500 آغاز کرد. نکته جالب در مورد شرکت واردکننده فیات آن است که کمتر کسی پیدا میشود شناختی نسبت به این شرکت داشته باشد. صاحبان فیات 500 هم رضایتی از خدمات ارائهشده برای این خودرو ندارند.
نکته اینجاست که عملکرد شرکت واردکننده برای جا انداختن برند فیات کاملا ناامیدکننده بوده و حتی خیلیها از وجود این خودرو در داخل بازارخودروی ایران بیاطلاع هستند. با این حال خرید این خودروی کوچک با این قیمت در ایران چندان منطقی بهنظر نمیرسد.