نگاه کلی به تجارت کالا و خدمات آمریکا
میزان صادرات و واردات کالا و خدمات آمریکا طی 9 ماهه سال 2019 به ترتیب 9/ 1 هزار میلیارد دلار و 3/ 2 هزار میلیارد دلار به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال 2018 حدود 37/ 0 درصد کاهش و 76/ 0 درصد افزایش یافته و تراز تجاری این کشور در بازه زمانی مذکور منفی بوده است. طی 9 ماهه سال 2019 تراز تجارت کالایی آمریکا با چین با کسری 266میلیارد دلاری همراه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود یافته است. اما آمریکا در سال 2018 حدود 6/ 5هزار میلیارد دلار تجارت کالا و خدمات انجام داده که حدود 5/ 2 هزار میلیارد دلار آن مربوط به صادرات کالا و خدمات و حدود 1/ 3هزار میلیارد دلار آن نیز به واردات کالا و خدمات این کشور اختصاص داشته است. بر این اساس صادرات و واردات کالا و خدمات آمریکا در 9 ماه نخست سال 2019 به ترتیب با رشد منفی 37/ 0درصدی و مثبت 76/ 0درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2018، به حدود 87/ 1هزار میلیارد دلار و 35/ 2هزار میلیارد دلار رسیده است. در این چارچوب تراز تجاری آمریکا در تمامی فصول سال 2018 و 9ماهه سال 2019 همواره منفی بوده و تغییرات اعمال شده در رابطه با افزایش نرخ تعرفه برای برخی مبادی وارداتی، تغییر قابلتوجهی در کسری تراز تجاری این کشور ایجاد نکرده است.
مهمترین مقاصد صادراتی آمریکا
صادرات کالایی آمریکا روند نزولی را از فصل سوم سال 2018 آغاز کرده که در فصل نخست سال 2019 این روند متوقف شده و مجددا تا فصل سوم سال 2019 ادامه یافته است. در مجموع، ارزش صادرات کالایی آمریکا در 9 ماهه سال 2019 حدود 2/ 1 هزار میلیارد دلار بوده که نسبت به 9 ماهه سال 2018 حدود 8/ 0 درصد افت کرده است. عمدهترین مقاصد صادرات کالایی آمریکا در 9 ماه نخست سال 2019 شامل کشورهای کانادا، مکزیک و چین به ترتیب با سهم حدود 5/ 14درصد، 13درصد و 4/ 5درصد از کل صادرات این کشور است. در 9 ماه نخست سال 2018 نیز سه کشور مذکور عمدهترین مقاصد صادراتی این کشور بودهاند، با این تفاوت که میزان صادرات آمریکا به چین در 9 ماه نخست سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 15 درصد و صادرات به کشورهای کانادا و مکزیک به ترتیب حدود 1/ 2درصد و 2/ 2درصد کاهش یافته است. در میان مهمترین مقاصد صادراتی آمریکا در 9 ماه نخست سال 2019، «کانادا» در صدر فهرست دیده میشود. از سوی دیگر کشورهای مکزیک، چین، ژاپن، بریتانیا، آلمان، کره، برزیل، فرانسه، هند، هنگکنگ، سنگاپور، تایوان، ایتالیا و عربستان سعودی به ترتیب در ردههای دوم تا پانزدهم قرار دارند؛ همچنین «سایر کشورها» در جایگاه شانزدهم، «اتحادیه اروپا» در رده هفدهم و «اعضای اوپک» در رده هجدهم مهمترین مقاصد صادراتی آمریکا حضور دارند.
مهمترین مبادی وارداتی آمریکا
روند صعودی واردات کالایی آمریکا که از فصل نخست سال 2018 آغاز شده بود در فصل نخست سال 2019 متوقف شده و مجددا در فصل دوم سال 2019 افزایش و دوباره در فصل سوم سال 2019 کاهش یافته است. میزان ارزش واردات کالایی آمریکا در 9 ماه نخست سال 2019 حدود 9/ 1 هزار میلیارد دلار بوده که نسبت به 9 ماه نخست سال 2018 حدود 2/ 0 درصد کاهش یافته است. عمدهترین مبادی وارداتی آمریکا در 9 ماه نخست سال 2019 شامل کشورهای چین، مکزیک و کانادا به ترتیب با سهم حدود 15 درصد، 12 درصد و 10 درصد از کل واردات این کشور است. در 9 ماه نخست سال 2018 نیز سه کشور مذکور عمدهترین مبادی وارداتی این کشور بوده با این تفاوت که میزان واردات از چین حدود 14 درصد در 9 ماه نخست سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال 2018 کاهش یافته است. اما چین، مکزیک، کانادا، ژاپن، آلمان، کره، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، هند، تایوان، برزیل، سنگاپور، عربستان سعودی، هنگکنگ به ترتیب در ردههای اول تا پانزدهم مهمترین مبادی واردات کالایی آمریکا در 9 ماه نخست سال 2019 هستند. همچنین «سایر کشورها»، در رده شانزدهم، «اتحادیه اروپا» در رده هفدهم و «اعضای اوپک» در رده هجدهم این فهرست جای گرفتهاند.
تراز تجاری آمریکا با جهان
طی 9 ماه نخست سال 2019، کسری تراز تجارت کالایی آمریکا افزایش یافته است. در 9 ماه نخست 2018، کسری تراز تجاری آمریکا برابر با 01/ 655 میلیارد دلار ثبت شده که در 9 ماه نخست سال 2019 با افزایش حدود 5 میلیارد دلاری، حدود 660 میلیارد دلار شده است. در این مدت عامل اصلی افزایش کسری تجاری در بخش کالایی، کاهش بیشتر صادرات نسبت به کاهش واردات بوده است.
تراز تجاری آمریکا با چین
به دنبال افزایش برخی تعرفههای مرتبط با اقلام وارداتی چین به آمریکا طی سال 2018 و 2019، با هدف کاهش کسری تراز تجاری آمریکا با چین، انتظار میرفت آثار این اقدامات در مبادلات تجاری دو کشور تاثیرگذار باشد. بررسی آمار تجارت کالایی آمریکا با چین نشان میدهد طی 9 ماه نخست سال 2019 در مقایسه با مدت مشابه سال 2018، هم صادرات کالایی آمریکا به چین و هم واردات کالایی آمریکا از چین، کاهش داشته است. طی این مدت، صادرات کالایی آمریکا به چین 2/ 14 میلیارد دلار افت کرده و در مقابل واردات کالایی آمریکا از چین نیز حدود 55 میلیارد دلار کاهش یافته است. برآیند این دو اتفاق اگرچه باعث بهبود 3/ 40 میلیارد دلاری کسری تجاری آمریکا با چین شده، ولی رقم کسب شده، نتوانسته است تراز منفی حدود 267 میلیارد دلاری آمریکا با چین را پوشش دهد.
تراز تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا
طی 9 ماه نخست سال 2019، تراز تجارت کالایی آمریکا با اتحادیه اروپا با کسری مواجه بوده است. بررسی آمار تجارت کالایی آمریکا با اتحادیه اروپا نشان میدهد که طی 9 ماه نخست سال 2019 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، هم صادرات آمریکا به اتحادیه اروپا و هم واردات کالایی آمریکا از این اتحادیه، افزایش یافته است. با وجود افزایش حدود 15 میلیارد دلاری صادرات کالایی آمریکا به اتحادیه اروپا در مدت زمان مذکور، به دلیل افزایش حدود 26 میلیارد دلاری واردات کالایی آمریکا از اتحادیه اروپا، کسری تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا در 9 ماه نخست 2019 نسبت به 9 ماه نخست 2018، حدود 9 درصد افزایش یافته است.
تراز تجاری آمریکا با کانادا
طی 9 ماه نخست 2019، تراز تجاری آمریکا با کانادا، با کسری همراه بوده است. طبق آمار تجارت کالایی آمریکا با کانادا طی 9 ماه نخست 2019 نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، همزمان صادرات و واردات آمریکا از کانادا کاهش یافته است. با وجود کاهش 7/ 2 میلیارد دلاری واردات کالایی آمریکا از کانادا، به دلیل کاهش بیشتر صادرات به میزان حدود 5 میلیارد دلار، کسری تجاری آمریکا با کانادا طی 9 ماه نخست 2019 نسبت به 9 ماهه 2018 افزایش یافته است. در نیمه نخست سال 2019، با وجود افزایش 960 میلیون دلاری واردات خدمات آمریکا به کانادا، همچنان مقدار صادرات آمریکا به این کشور بیشتر بوده و به همین دلیل تراز تجاری آمریکا در بخش خدمات با این کشور مثبت بوده ولی این مقدار نسبت به نیمه نخست سال 2018 با حدود 5 درصد کاهش همراه بوده است.
تراز تجاری آمریکا با مکزیک
طی 9 ماه نخست سال 2019، کسری تراز تجارت کالایی آمریکا با مکزیک افزایش یافته است. در 9 ماه نخست 2018 کسری تراز تجارت کالایی آمریکا با مکزیک حدود 59 میلیارد دلار بوده که در 9 ماه نخست سال 2019 با افزایش 17 میلیارد دلاری، به حدود 76 میلیارد دلار رسیده است. در این مدت عامل اصلی افزایش کسری تجاری در بخش کالایی، کاهش همزمان صادرات و افزایش واردات، بوده است.