طبق دیتای جدیدی که وبسایت Sensor Tower منتشر کرد یک درصد نخست از ناشران اپ استور 80 درصد از کل 29.6 میلیارد دانلود اپلیکیشن در سه ماهه سوم 2019 را به خود اختصاص داده اند. این یعنی باقی ناشران تنها 20 درصد یا معادل با 6 میلیارد دانلود را به خود اختصاص داده اند.
در طول بازه زمانی یاد شده 99 درصد باقی مانده از ناشران که برابر با 784080 ناشر است هر کدام حدودا 7650 دانلود را به خود اختصاص دادند. برای آنکه درک بهتری از این موضوع داشته باشید باید بگوییم که این رقم کمتر از یک هزارم دانلودهایی است که فیسبوک در طول فصل اخیر دانلود شده.
با در نظر داشتن اینکه غول های شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک و یوتیوب هم اکنون بالغ بر یک میلیارد نفر کاربر دارند، این اطلاعات چندان هم عجیب نیست. اما از این اطلاعات میتوان دریافت که بازار برای اپ های جدید تا چه اندازه نابرابر است به خصوص آنکه تعداد این اپ ها مرتبا در حال افزایش است و این مساله رقابت را دشوارتر میکند.
طبق گزارش Sensor Tower در سال 2018 میلادی بالغ بر 3.4 میلیون اپلیکیشن در اپ استور و پلی استور گوگل وجود داشته که این رقم 65 درصد بیشتر از 2.2 میلیون اپلیکیشن موجود در این مارکت ها در سال 2014 است. با این حال تعداد اپ هایی که توانستند به رقم هزار دانلود برسند در طول این بازه کاهش یافته و از 30 درصد به 26 درصد تقلیل یافته است.
یک درصد نخست از ناشران (حدودا 1080 ناشر) که عموما در زمینه گیم فعال بوده اند از مجموع 11.1 اپ دانلود شده در پلی استور و اپ استور 82 درصد را به خود اختصاص دادند. این رقم یعنی هر ناشر به طور متوسط 8.2 میلیون نصب را به خود اختصاص داده است. 18 درصد باقیمانده از دانلودها که برابر با 2 میلیارد بوده نیز میان 106920 ناشر تقسیم شده است که این رقم برابر با حدود 18 هزار دانلود برای هر کدام بوده است.
در تحلیل اپلیکیشن ها براساس درآمد نیز مشخص شد که خلاء و فاصله میان این اپ ها وسیع تر است. تنها 1526 ناشر توانستند طی بازه زمانی مذکور 20.5 میلیارد دلار درآمدزایی کنند (از مجموع 22 میلیارد دلار) و در عین حال 1.5 میلیارد دلار باقیمانده نیز میان 151056 ناشر تقسیم شد (هر کدام به طور متوسط 9990 دلار).
اما در باب درآمد بازی ها به تنهایی هم باید بگوییم 445 ناشر که یک درصد اصلی را تشکیل می دهند توانستند 15.5 میلیارد دلار درآمد داشته باشند که این رقم معادل با 95 درصد از کل درآمد آنها محسوب می شود و 800 میلیون دلار باقیمانده نیز میان 44029 ناشر که 99 درصد باقیمانده را تشکیل می دادند تقسیم گردید. این یعنی هر ناشر گیم به طول متوسط 18100 دلار درآمد در بازه زمانی یاد شده داشته است.
اما Sensor Tower در گزارش خود اشاره کرده که هیچکدام از این روندها تازگی ندارند و سالهاست که نوسان یا تغییر چندانی در این ارقام مشاهده نشده است. این یعنی بخش عمده ای از ناشران قرار است که برای جذب اقلیت کاربران تازه و نصب هایشان با یکدیگر رقابت کنند.