در همایش ملی اصلاح قوانین نظام پولی و بانکی کشور مطرح شد:

حضرتی: علما، مراجع تقلید، دانشجویان و کارشناسان اقتصادی در زمینه بانکداری پیشنهاد دهید

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن روایت چگونگی تهیه شدن طرح ۲۱۰ ماده‌ای بانکداری و بانک مرکزی در جمهوری اسلامی از همه دانشمندان و مراجع تقلید دعوت کرد که پیشنهاداتشان را برای کمیسیون اقتصادی بفرستند.

حضرتی: علما، مراجع تقلید، دانشجویان و کارشناسان اقتصادی در زمینه بانکداری پیشنهاد دهید

به گزارش ایسنا، الیاس حضرتی در همایش ملی اصلاح قوانین پولی و بانکی کشور ضمن تشکر از مرکز پژوهش‌های مجلس برای تدوین طرح بانکداری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: از آنجا که اقتصاد ما بانک محور است تمامی مسائل اقتصادی ما به بانک گره خورده است. نظام بانکداری ما این روزها فشار سنگینی را تحمل می‌کند. دستورات عجیب و غریبی از جانب ما نمایندگان و یا دولت خطاب به این بانک‌ها صادر می‌شود. در واقع بانک به قلک کشور بدل شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر دو مشکل اساسی در صنعت وجود داشته باشد و ما این دو مشکل را از آقای رحمانی (وزیر صنعت، معدن و تجارت) بپرسیم ایشان خواهند گفت که اولین مشکل این است که صنعت ما نیازمند 100 هزار میلیارد تومان اعتبار است. نتیجه این مشکل حجم بالای نقدینگی است که نظام بانکی کشور را به چالش کشیده است.

وی با اشاره به دو قانون سابق و اسبق بانکداری که در سال‌های 1351 و 62 نوشته شده بود، اظهار کرد: در اولین قانونی که نوشته شده بود ربوی بودن یا نبودن اهمیتی نداشت اما در دومین قانون این مسئله مطرح شد که بانکداری نباید ربوی باشد بلکه باید اسلامی باشد. ما در سال 62 این دو قانون را به نوعی با هم ترکیب کردیم و به آن چسب‌هایی زدیم. هر چند که بعضی از بخش‌های این دو قانون غیرقابل چسب زدن بود.

حضرتی افزود: گردش روزگار و به وجود آمدن مسائل جدید ما را وادار کرد که توجه و تامل جدی به موضوع بانکداری داشته باشیم. هم‌اکنون مردم، مراجع و کارشناسان از وضعیت موجود بانک‌ها ناراضی هستند. ما مدت‌هاست که در یک نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و هر روز پیام‌هایی در مورد ربوی بودن نظام بانکداری پمپاژ می‌شود. بعضی علما معتقدند که حقوق کارمندان بانک‌ها حرام است. نظام بانکداری ما به گونه‌ای است اگر کسی وام نگرفته باشد موفق‌تر می‌شود. شخصی را فرض کنید که 100 میلیون تومان وام گرفته و هم اکنون بعد از تحولات اقتصادی اخیر با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است.

حضرتی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نظام بانکداری فعلی ما یک نظام سنتی و مشکل زا است، اظهار کرد: شورای نگهبان تا به حال دو بار ربه مرکب را رد کرده است. این مقاومت‌ها نتیجه‌ای نداشته است جز اینکه نظام بانکی با مشکلات بیشتری روبرو شده است. زمانی اگر کسی حرف از تاسیس یک بانک خصوصی می‌زد، او را به مرحوم خلخالی معرفی می‌کردند. بعدها چشم به هم زدیم و دیدیم که بی هیچ قید، بند و پشتوانه‌ای ده‌ها بانک خصوصی ایجاد شده است که 34 هزار میلیارد پول در گردش دارد. این پول به شدت فضای اقتصادی کشور را تخریب کرد.

حضرتی با اشاره به طرح بانکداری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی که در مجلس دهم توسط مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اقتصادی مجلس نوشته شده است اظهار کرد: قانون جمع و جوری نوشتیم و امیدواریم که به تولید کنندگان و سرمایه گذاران ما کمک کند. چند موضوع مهم در این طرح مطرح شده است. یکی از بحث‌ها بحث مودیان مالیاتی است که یک بار از طرف شورای نگهبان رد شد و هم اکنون عبور کرده است. بحث دوم مبارزه با قاچاق کالا است که هم اکنون در صحن علنی مجلس قرار دارد. بحث سوم ما اصلاح نظام بانکداری در کشور بود که برای بار دوم به شورای نگهبان رسیده و مراحل آخر خود را طی می‌کند. برای این طرح تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم.

الیاس حضرتی در ادامه سخنان خود با انتقاد از عملکرد چهار دولت قبلی در ارائه لایحه اصلاح قوانین نظام پولی گفت: ما در کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که دولت‌ها رغبتی برای ارائه لایحه در این مورد نداشته‌اند. از آقای احمدی نژاد گرفته تا آقای روحانی هر روز به ما می‌گفتند دو ماه به ما وقت بدهید تا لایحه ارائه کنیم. وقتی دیدیم لایحه‌ای ارائه نشد خودمان دست به کار شدیم. پس از اینکه قانون آماده شد به آقای همتی، رئیس بانک مرکزی و آقای دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی نامه‌ای نوشتم و گفتم که نظرات، پیشنهادات و اختلاف نظرها را با آغوش باز می‌پذیرم. آقای همتی جزوه‌ای 20 صفحه‌ای و آقای دژپسند جزوه‌ای 15 صفحه‌ای برای ما ارسال کردند. آقای همتی گفت: من از اساس با این طرح مخالفم. همتی نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت و از این طرح انتقاد کرد. مقام معظم رهبری نیز نامه‌ای به آقای لاریجانی نوشتند و گفتند با افراد تاثیرگذار این طرح جلسه بگذارد.

حضرتی در خصوص جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در آن جلسه به آقای لاریجانی گفتم که این طرح دستپخت اولیه‌ ما است. اگر کسی با اساس آن مخالف است ما با او حرفی نداریم اما همه پیشنهادها و انتقادات را با آغوش باز می‌پذیریم. در نهایت با آقای همتی جلسه گذاشتیم. پیشنهادها را شنیدیم و قریب به 80 درصد پیشنهادات را اعمال کردیم. با آقای دژپسند نیز جلسه گذاشتیم و پیشنهادهای ایشان را نیز اعمال کردیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در جریان کار متوجه شدیم توقعات وزارت اقتصاد با توقعات بانک مرکزی تعارضاتی دارد. به آنها گفتیم که این تعارضات را حل می‌کنیم. در وهله بعد با همه مدیران بانک‌های خصوصی و دولتی جلسه گذاشتیم و حرف آنها را شنیدیم. نتیجه آن طرح 210 ماده‌ای شد که به هیچ وجه بی عیب و نقص نیست. هم اکنون این طرح به مثابه یک فرصت طلایی است. باید یک بار برای همیشه شائبه ربوی بودن بانک‌ها را حل کنیم تا خیال مردم راحت شود. باید نرخ جریمه‌ها را مشخص کنیم.

حضرتی در پایان سخنان خود خطاب به علما، مراجع تقلید، دانشجویان و کارشناسان اقتصادی گفت: برای چندمین بار خطاب به همه شما عرض می‌کنم که در شور دوم این فرصت وجود دارد که پیشنهادات را اعمال کنیم. سایتی طراحی کردیم که می‌توانید پیشنهادات خود را در آنجا اعمال کنید. در کمیسیون اقتصادی نیز فایلی طراحی شده است که طرح فعلی را ببینید. ما هر روز نمی‌توانیم طرحی برای نظام بانکداری بنویسیم. هم اکنون گوشمان برای شنیدن حرف حق باز است. بعضی نظرات همه شما ممکن است قابل اعمال و بعضی نیز ممکن است غیرقابل اعمال باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان