ماهان شبکه ایرانیان

هزینه تعویض تسمه تایم پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۳ با موتور ۱۴۰۰ TU۳

خودروی هاچبک پژو ۲۰۶ در کشور ما به دو نوع پیشرانه ۸ و ۱۶ سوپاپ مجهز شده است. پیشرانه هشت سوپاپ موسوم به TU۳ دارای حجمی معادل ۱۳۶۰ سی‌‌سی بوده و در پژو ۲۰۶های تیپ ۲ و ۳ مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرانه قادر به تولید ۷۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۳۰۰ دور در دقیقه و ۱۱۸ نیوتن متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه است.

هزینه تعویض تسمه تایم پژو 206 تیپ 2 و تیپ 3 با موتور 1400 TU3

خودروی هاچبک پژو 206 در کشور ما به دو نوع پیشرانه 8 و 16 سوپاپ مجهز شده است. پیشرانه هشت سوپاپ موسوم به TU3 دارای حجمی معادل 1360 سی‌‌سی بوده و در پژو 206های تیپ 2 و 3 مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرانه قادر به تولید 75 اسب بخار قدرت در دور موتور 5300 دور در دقیقه و 118 نیوتن متر در 3400 دور در دقیقه است.

موتورهای احتراقی به منظور انجام صحیح وظیفه خود نیاز دارند تا همواره میل سوپاپ و میل لنگ آنها در وضعیت ثابتی نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند؛ در اصطلاح به این حالت «تایم موتور» گفته می‌شود. پیشرانه TU3 نیز از این قاعده مستثنی نیست و به منظور انتقال نیروی میل لنگ به میل بادامک و قرار گرفتن این دو قطعه در  وضعیت تایم، از یک کیت شامل یک عدد تسمه تایم و یک عدد غلطک (بلبرینگ) سفت‌کن بهره می‌برد.

گرچه هنوز هم بسیاری از موتورهای احتراق داخلی همچون پیشرانه TU3 از تسمه و بلبرینگ تایم برای انتقال نیروی میل لنگ به میل بادامک بهره می‌برند اما اکثر پیشرانه‌های احتراق داخلی مدرن، به جای تسمه از زنجیر و ریل‌های کائوچویی استفاده می‌کنند.

استفاده از زنجیر تایم در قیاس با تسمه که بایستی در فواصل زمانی معین تعویض گردد، این مزیت را دارد که نیاز به عوض شدن در دوره‌های زمانی معین و نسبتا کوتاه نداشته و همچون تسمه تایم، در صورت عدم تعویض به موقع، به این راحتی‌ها احتمال خوردگی و پارگی تسمه و نیز از تایم خارج شدن موتور وجود نخواهد داشت.

پیشرانه‌ای که در حال تایم قرار نداشته باشد، به طور دقیق کار نکرده و ریپ خواهد زد؛ در این وضعیت موتور نمی‌تواند حداکثر قدرت و کارایی خود را ارائه دهد و در اصطلاح جان کافی در بدن نخواهد داشت. همچنین اگر تسمه تایم پاره و یا تعداد زیادی از دندانه‌های آن خورده شود، احتمال برخورد سوپاپ‌ها با قسمت فوقانی پیستون‌های سیلندر وجود خواهد داشت؛ این مسئله منجر به کج شدن سوپاپ‌ها و نیز آسیب رسیدن به سر سیلندر و پیستون‌ها خواهد شد؛ در این صورت هزینه نسبتا گزافی به مالک خودرو جهت تعمیر پیشرانه تحمیل می‌شود.

 تسمه تایم پژو 206

تسمه تایم پژو 206 بسته به نوع برند و کیفیت ساخت، در حدود 35 تا 75 هزار کیلومتر دوام خواهد داشت و پس از آن بایستی تعویض گردد. بلبرینگ تایم نیز بایستی در هر سری تعویض تسمه تایم با نمونه نوع و اورجینال جایگزین شود تا بعدا موتور دچار مشکلات جدی نگردد. در ادامه این مطلب قصد داریم هزینه‌های تعویض تسمه تایم پژو 206 تیپ 2 و 3، مجهز به موتور TU3 (آذرماه 98) را به اطلاع شما عزیزان برسانیم. لطفا موارد زیر را مطالعه فرمایید.

 تسمه تایم پژو 206

 

قیمت

نوع تسمه تایم پژو 206

570 هزار تومانکیت کامل تسمه تایم پژو 206 تیپ 2 و 3 شامل تسمه و بلبرینگ تایم (اورجینال/فرانسوی)
135 هزار تومانتسمه تایم پژو 206 تیپ 2 و 3 مارک گتس (مدل 104)
142 هزار تومانتسمه تایم پژو 206 تیپ 2 و 3 مارک دانگل (مدل 1565)
172هزار تومانتسمه تایم پژو 206 تیپ 2 و 3 مارک دانگل (مدل 104 آر17)
162 هزار تومانتسمه تایم پژو 206 تیپ 2 و 3 مارک کلاکس کار (فرانسوی)
165 هزار تومانتسمه تایم پژو 206 تیپ 2 و 3 مارک کانتیننتال (مدل سی‌تی 718)
185 هزار تومانتسمه تایم پژو 206 تیپ 2 و 3 مارک ابتی بلت
250 هزار تومانبلبرینگ تایم (تسمه سفت کن) پژو 206 تیپ 2 و 3 مارک اینا
80-100 هزار توماناجرت تعویض تسمه تایم پژو 206 تیپ 2 و 3

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان