امروزه ماشینهای خودران جایگاه ویژهای در صنعت خودروسازی پیدا کرده است و تمامی خودروسازان بزرگ جهان در تلاش هستند تا یک محصول خودران در سطح 4 یا 5 وارد بازار کنند، ولی همچنان تکنولوژیهای خودران به بلوغ کامل خود نرسیدهاند تا محصولی مستقل بدون نیاز به دخالت راننده راهی خیابان کنند که این موضوع مستلزم تکامل سیستمهای خودران در گذر زمان است. حال در کنار خودران سازی ماشینهای کوچک و استاندارد برای استفادههای شخصی، توجه ویژهای هم بر روی ماشین آلات سنگین وزن شده است تا با تجهیز آنان به سیستمهای خودران بازدهی آنان را بالا ببرند.

تکنولوژی ولوو برای حمل زباله
در میان شرکتهای بزرگ تولید کننده ماشین آلات سنگین، کمپانی دایملر و مرسدس بنز را میتوان پیشتاز این صنعت معرفی کرد و اولین شرکتی بود که در سال 2014 میلادی اقدام به طراحی و ساخت یک کامیون خودران با نام Future Truck 2025 در قالب یک طرح کانسپت کرد، اما حالا کمپانی ولوو دست بکار شده و با همکاری شرکت سوئدی فعال در مدیریت زبالهها، یک طرح واقعیتر از کامیونهای خودران ارائه کرده است که وظیفه جمع آوری زبالههای شهری به آن محول شده و فعلا مراحل اولیه خود را در خیابانهای شهر با جمع آوری زبالهها پشت سر میگذارد.

تکنولوژی ولوو برای حمل زباله
از عملکرد این کامیون همانطور که در فیلم معرفی آمده است، اولین بار کامیون که وارد یک منطقه جدید میشود، با استفاده از دوربین و رادارهای نصب شده بر روی آن، محیط اطراف و سطلهای زباله کنار خیابان و همچنین فاصله آنان نسبت به یکدیگر را اسکن و در حافظه خود ثبت میکند که پس از آن راننده پیاده شده و ماشین به طور خودکار با حرکت معکوس به جمع آوری زبالهها با همکاری راننده مشغول میشود که جزییات عملکرد آن در فیلم آورده شده است.

تکنولوژی ولوو برای حمل زباله
توسعه این پروژه قطعا مزایای بسیار زیادی به همراه خواهد داشت که برخی از آنان شامل یک دید بهتر بر روی نقاط کور، عدم تصادف با موانع کنار جاده و یا حتی به صفر رساندن احتمال زیر گرفتن کارکنان به خاطر وجود نقاط کور، استفاده صحیح از قدرت پیشرانه و بهینه سازی مصرف سوخت خواهد بود، اما بزرگترین جنبه منفی آن منجر به از بین رفتن مشاغل برای مردم خواهد شد.