رونمایی از مستند مایکل جردن؛

داستان غم انگیزه اسطوره تاثیرگذار قرن ۲۰/ رقص آخر با ستارگان کوکائینی!

به بهانه رونمایی از مستند ۱۰ قسمتی به نام رقص آخر، نگاهی می‌اندازیم به پشت پرده تلخ و سیاه ستارگان بسکتبال و البته ورزش جهان.

سرویس ورزشی مشرق - وارد اتاق شدم پر شده بود از بسته های نواری شکل کوکائین! این اولین جمله مایکل جردن در مصاحبه با اسپانیا و کلمنت خبرنگار حوزه بسکتبال آن است و ادامه می‌دهد: در این مستند به نام رقص آخر واقعاً حس کردم برای آخرین بار زندگی خود را مرور می کنم زندگی که برای بسیاری از ستارگان بسکتبال آمریکا مشابه است و تلخی آن را هزاران بازیکن دیگر مثل من تجربه کرده‌اند.

ازیکن حرفه‌ای سابق بسکتبال اهل آمریکا، کارآفرین، و مالک عمده و همچنین رئیس باشگاه شارلوت هورنتز قطعا به عنوان کسی که در سراسر جهان و البته ایران هوادارانی دارد، یک اسطوره محسوب می شود.

جردن یکی از تأثیرگذارترین ورزشکاران بارز نسل خودش بود و به عنوان ابزاری برای محبوبیت NBA طی دههٔ 1980 و 1990 مطرح بود. او به همراه محمدعلی کلی اسطوره بوکس و پله اسطوره فوتبال 3 شخصیت تاریخی و برگزیده ورزشی قرن بیستم هستند که بیشترین تأثیر گذاری را در ورزش‌های خود در سطح جهان تا به امروز گذاشته‌اند.

جردن در ادامه درباره تجربه بازی در یک مستند ده قسمتی می‌گوید: یک جلسه قبل از ورود به هتل داشتم بعد از آن قرار شد بروم و هم تیمی هایم را در هتل پیدا کنم شروع به کوبیدن درها می کنم، و می شنوم که کسی می گوید یک نفر بیرون است، سپس از من می پرسند کیست؟ و من پاسخ می دهم، ام جی!

جردن که به علت شیوع کووید 19 در خانه خود در فلوریدا به سر می برد در خصوص آخرین سال قهرمانی با شیکاگو تعبیر "سال آزمایش" را به کار برد.

مایکل با بیان اینکه "آن سال همه ما چیزهایی را می آزمودیم"  افزود: " سرمربیمان گفت امسال رقص آخر است. به همین دلیل با فراغ بال بازی کردیم. هر کاری که خواستیم آزمایش کردیم".

جردن ادامه می دهد: وقتی در هنگام ضبط گفتم ام جی همه کودکی و جوانی ام از مقابل چشم هایم عبور کرد یاد همان روزهای سیاه افتادم روز های تبعیض و ظلم آشکار به سیاه پوست ها. وارد اتاق شدم دیدم بیشتر بازیکنان سرگرم نوشیدن مشروبات الکلی هستند و خیلی از آنها کوکائین مصرف کرده یا می کنند. ترسیدم و با خود گفتم اینها ورزشکارند؟ کنار دست من یکی خندید و گفت باید قانون ستاره شدن در بسکتبال آمریکا را بدانی!

جردن در ادامه می گوید: اما خدا می داند تا امروز به سمت هیچ کدام از آنها نرفتم و سعی کردم یک ستاره پاک و مردمی باشم!

مایکل جردن البته اینها را به خبرنگاران اسپانیا می گوید اما حالا دیگر کمی برای تحریف واقعیت دیرشده و عاشقان او در سراسر جهان عکس ها و فیلم های اسطوره خود را در حالت های مستی و بیخودی و فریاد های بعد از مصرف مواد مخدر و سیگار برگ مشهورش خوب به یاد می‌آورند.

انتقاد کردن از اسطوره‌ها کار بسیار سختی است، ستارگان بزرگی مثل مارادونا یا جردن در سراسر جهان طرفداران خود را دارد و به راحتی نمی شود از بعد سیاه زندگی آنها نوشت از طرفی نمی توان روی واقعیت پارچه کشید و آن را نادیده گرفت.

جردن حالا یک ستاره بازنشسته است و به اندازه کافی بازیچه دست سیاستمداران آمریکا در ماه‌های پیش از انتخابات های مهم شده است.

او در کتاب معروف خود به نام 11 حلقه خاطرات خود را بیان می‌کند و در آن کتاب نیز واضح است که نمی‌تواند واقعیت را انکار کند. بسیاری از بازیکنان در بسکتبال حرفه‌ای کشور آمریکا همچنین کانادا برای ورود به حلقه ستارگان چاره‌ای جز تن دادن به باشگاه های زیرزمینی و شریک جرم شدن با سایر بازیکنان ندارند.

دستاوردها و افتخارات فردی وی شامل پنج مرتبه بدست آوردن جایزه باارزش‌ترین بازیکن NBA، ده مرتبه قرار گرفتن در تیم اول تیم منتخب NBA، نه مرتبه تیم اول تیم منتخب مدافعین NBA، چهارده بار حضور در بازی ستارگان NBA، سه بار گرفتن جایزه با ارزشترین بازیکن بازی ستارگان NBA، ده دفعه کسب عنوان امتیازاورترین بازیکن فصل NBA، شش عنوان بیشترین توپ‌ربایی فصل، شش بار بدست آوردن جایزه بهترین بازیکن مرحله حذفی NBA، و کسب جایزه بهترین مدافع سال NBAدر سال 1988 است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان