ماهان شبکه ایرانیان

پراید ۱۴۱؛ چرا کم‌تیراژترین هنوز این همه مشتری دارد؟

کافی است نیم‌نگاهی به تعداد مدل‌های پراید و تیپ‌های زیرمجموعه‌ هر مدل بیندازیم، تا کمی جا بخوریم و گیج شویم؛ هرچند که برخی از این تیپ‌ها تفاوت چندانی با هم ندارند

کافی است نیم‌نگاهی به تعداد مدل‌های پراید و تیپ‌های زیرمجموعه‌ هر مدل بیندازیم، تا کمی جا بخوریم و گیج شویم؛ هرچند که برخی از این تیپ‌ها تفاوت چندانی با هم ندارند. یکی از اعضای این لیست بلند که می‌گویند جزو ناموفق‌ترین‌ها هم بوده، سایپا 141 است. سایپا 141 درواقع مدل بازطراحی شده پراید صباست که سایپا در سال 79 خط تولیدش را از کیاموتورز خرید و سه سال آن را بدون تغییر تولید کرد. برخی هم سایپا 141 را نسخه‌ لیفت‌بکِ هاچ‌بک نسیم می‌دانند. این خودرو در ابتدا بر روی پلتفرم قدیمی کیا پراید به تولید انبوه رسید.

اولین پراید انژکتوری
سایپا 141 در ابتدای تولید با استقبال بدی هم مواجه نشد، اما مواردی مانند صدای زیاد داخل کابین و ورود آب به داخل آن و همچنین صندوق عقب که نشانه مونتاژ ضعیف این محصول بود، موجب دلزدگی مشتریان شد. این خودرو که با نام پراید دولوکس هم شناخته می‌شد، اولین پراید انژکتوری تولید سایپا بود.

مغموم متوقف شده
نارضایتی عمومی از مونتاژ و کیفیت پایین پراید 141 باعث شد تا سایپا در سال 89 پلتفرم آن را عوض کرده و این محصول خود را بر روی پلتفرم X100 در تیپ‌های مختلف ST، SL، SX، LX و EX تولید کند. نسخه فول‌آپشن سایپا 141 تیپ EX آن است که دارای کیسه هوای راننده، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی، ترمز ABS، سیستم تنظیم ارتفاع چرخ‌ها و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر است. تیپ ST هم با فقدان کیسه هوا، فرمان هیدرولیک و ‌ABS ضعیف‌ترین تیپ این مدل از پراید محسوب می‌شود. تیپ SX هم فاقد کیسه هوا و تیپ SL هم بدون کیسه هوا و فرمان هیدرولیک تولید می‌شد. اما نکته عجیب شباهت کامل تیپ SL و LX است. شاید باور نکنید اما تفاوت این دو تیپ تنها در نامشان است! سایپا مدعی بود که تغییر پلتفرم و افزایش امکانات تنها تغییرات اعمال شده بر این محصول نیست، بلکه مهم‌ترین نکته تقویت موتور آن است. اما نارضایتی برخی مشتریان از این تولید و مشکلات رایجش باعث شد تا اولین خودرو در لیست از دور خارج شده‌های سایپا باشد. این کمپانی تولید 141 را تا سال 94 ادامه داد، اما در نهایت تسلیم نظر نه چندان مساعد مشتریانش درباره این خودرو شد.

جذابیت‌ها و عدم جذابیت‌های پراید 141
هرچند پراید 141 همواره به عنوان کم‌فروش‌ترین و کم‌تیراژترین تولید سایپا شناخته می‌شود، اما در ابتدای ورود به دلیل ظاهر اسپرت‌تر و متفاوت‌تر از پرایدهای قبلی مورد توجه بسیاری قرار گرفت. بعد از شناسایی معایبش هم همواره حامیانی در بین مخالفانش داشته و دارد. حامیانی که از نکات مثبت این تولید مانند مصرف پایین، ابعاد کوچک که آن را برای مصارف شهری مناسب می‌کند و هزینه کم و استهلاک پایین و در دسترس بودن قطعات یدکی مورد نیازش یاد می‌کنند. البته که مخالفان پراید 141 مصرف آن را در برابر باقی مدل‌های پراید مناسب نمی‌دانند، اما حامیانش فضای داخلی کابین و صندوق بار آن را به نکات مثبتش اضافه می‌کنند. هرچند منتقدان این محصول نقدهایی جدی‌تر به آن دارند. مانند ضعف موتور 1.3 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ آن، که باعث می‌شود سقف سرعت خودرو علاوه‌ بر وزن پایینش هم از 170 کیلومتر فراتر نرود و شتاب ثانویه آن به حدی پایین باشد که در سربالایی‌ها، راننده را با دردسر مواجه کند. ایمنی پایین این محصول در تیپ‌های ساده و بدون ایربگ و ABS از دیگر مشکلات آن است.

این نکته مثبت همیشگی
اما قیمت پراید141 با توجه به بازار بلبشوی فعلی خودرو می‌تواند از نکات مثبت آن باشد؛ چرا که همه دنبال یک خودروی ارزان هستند و دست‌شان به خودروهای گران‌تر نمی‌رود. البته که باید در نظر گرفت جوانترین پراید 141 بازار هم اکنون 5 سال از عمرش می‌گذرد اما این مسأله در تأمین قطعات یا خرید و فروش آن مشکلی ایجاد نمی‌کند، چون برای بسیاری از شهروندان، از معدود گزینه‌های باقیمانده است. درواقع در زمان عرضه این محصول قیمت آن نسبت به کیفیتش مناسب به نظر نمی‌رسید، اما همین که دیگر تولیدات سایپا به بازار عرضه و این روند معمول و مرسوم شد، دیگر نقدهای قبلی به سایپا 141 چندان وارد نبود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی