به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، طرح مسکن ملی از سال گذشته تا سال 1400 مهمترین طرح ساخت مسکن در کشور است که دولت آن را ارائه کرده و وزارت راه و شهرسازی مجری آن است. بر اساس برنامه این واحدها را بنیاد مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری میسازند که سهم هر کدام به ترتیب 100، 200 و 100 هزار واحد است. به این ترتیب بیشترین سهم ساخت مربوط به شهرهای جدید است. بررسی ثبتنامها نیز نشان میدهد که آمار متقاضیان در ثبتنام برای مسکن ملی در شهرهای جدید بیشتر است.
حبیب الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید علت استقبال بیشتر متقاضیان از طرح مسکن ملی در شهرهای جدید را برخوردار بودن شهرهای جدید از زمینهای دولتی و نزدیک بودن این شهرها به کلانشهرها عنوان کرد. در ادامه پاسخهای معاون وزیر راه و شهرسازی به سؤالات را بخوانید:
قرار است 200 هزار واحد از مجموع 400 هزار واحد مسکن طرح اقدام ملی در شهرهای جدید ساخته شود. ساخت این واحدها به چه شیوهای است؟
ساخت 200 هزار واحد مسکن در قالب مسکن ملی در تعهد شهرهای جدید است. ساخت این 200 هزار واحد وجوه مختلفی دارد. یک مدل ساخت، در قالب ثبتنام متقاضیان است که شروع شده است. این مدل شامل 130 هزار واحد است که ثبتنام آن در شهرهای مختلف شروع شده و با فروکش کردن بحث کرونا کنترل شرایط متقاضیان ثبتنامی در حال انجام است.
مدل دیگر ساخت در شهرهای جدید، مشارکت بخش خصوصی در ساخت واحدهای مسکونی و محلهسازی است. سرمایهگذاران بخش خصوصی که تمایل دارند عرضه مسکن داشته باشند در این حوزه مشارکت میکنند. این حوزه مورد تأکید رئیس جمهوری هم هست تا از ظرفیت بخش خصوصی، بویژه برای عرضه مسکن به اقشار متوسط اجتماعی بهرهمند شویم.
مدل سوم ساخت، واگذاری زمین با تعهد ساخت است که در قالب تعهدنامه با دستگاههای مختلف است. با وزارت آموزش پرورش و مجموعه وزارت دفاع، وزارت کار و... تفاهمنامههایی در قالب تفاهمنامه ساخت منعقد شده است. قرار است در این 3 مدل ساخت در مجموع 200 هزار واحد مسکونی ساخته شود.
در هر مدل ساخت چه تعداد مسکن تولید میشود؟
در طرح ثبتنامی ما 130 هزار واحد، در طرح مشارکتی 50 هزار واحد مشارکتی و 3 هزار واحد هم بهصورت واگذاری زمین است.
ساخت و ساز شروع شده یا فعلاً در مرحله برنامهسازی هستید؟
در حال حاضر در مجموع این 3 گروه، ساخت 68 هزار و 934 واحد را شروع کرده ایم. برای باقیمانده واحدها هم مبنا این است که امسال عملیات اجرایی را شروع کنیم. پروژههایی که سال قبل شروع شده بودند امسال بتدریج بخشهایی از آنها آماده تحویل میشود. در حوزه پروژههای مشارکتی امسال روند کار سرعت بیشتری خواهد داشت. طرحهای ثبتنامی یا واگذاری زمین با تعهد ساخت را زودتر شروع کرده بودیم که بخشی از آن امسال آماده عرضه میشود.
آمارهای ثبتنام متقاضیان نشان میدهد که استقبال متقاضیان از شهرهای جدید برای تحویل مسکن بیشتر از تحویل آن توسط بنیاد مسکن یا نوسازی بافت فرسوده بوده است. چه ویژگی علت این استقبال بود؟
در شهرهای جدید امکان ثبتنام با توجه به زمین در اختیار بیشتر است و دلیل دیگر اینکه شهرهای جدید به کلانشهرها نزدیک هستند. در کلانشهرها ظرفیت ساختهای مسکونی در زمینهای دولتی خیلی کم است بههمین دلیل تعهدها بهسمت شهرهای جدید هدایت میشود و در حوزه ثبتنامی شهرهای جدید استقبال خوبی هم شده است.
وزیر راه و شهرسازی از آمادگی این وزارتخانه برای ساخت واحدهای نیمه تمامی که سازندگان بهدلیل مشکلات ایجاد شده با شیوع کرونا، نمیتوانند ساخت آن را به اتمام برسانند خبر داده بود. این برنامه به چه صورت است؟
بله وزارت راه در نظر دارد تسهیلی برای واحدهای نیمه کاره قائل شود. برای برون رفت از رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا، فراخوان داده شده تا چنانچه مردم و بخش خصوصی پروژههای نیمه کاره مسکونی دارند، آن را وارد طرح اقدام ملی مسکن کنند و بعد از آن وزارت راه و شهرسازی زمینی مابهازای آن در اختیارشان قرار میدهد تا بتوانند مجدداً شروع به ساخت وساز کنند.
گفته میشود که قیمت تمام شده مسکن ملی بویژه در شهرهای کوچک، بالاتر از قیمت مسکنهای موجود در آن شهرها است و به همین دلیل ممکن است استقبال از این طرح در شهرهای کوچک کمتر باشد؟
بله قطعاً مقایسه قیمتی صورت میگیرد. اما باید توجه داشته باشیم قیمت واحد مسکونی تابعی است از مشخصات ساخت. ممکن است قیمت یک مسکن با مشخصات ویژه تری با واحدی با مشخصات ضعیفتر مقایسه شود که مقایسه درستی نیست. دوم بحث مکان قرارگیری واحدها است که در قیمت تمام شده مؤثر است. واحدهای مسکن ملی با برخی واحدهای مسکن مهر که در مناطق دورافتادهتر از شهر قرار دارند مقایسه میشود، اما اینها متفاوت هستند. قضیه این است که ساخت مسکن ملی منطبق بر استانداردهای ساختمانی، فنی و اجرایی کشور است. مکانهایی که برای طرح اقدام ملی در نظر گرفته شده عموماً دسترسی به زیرساختها و خدمات پایه در آن وجود دارد. اخیراً دو پروژه پرند آغاز شده که این سایتها در داخل بافتهای ساخته شده پرند قرار دارد و دسترسیها برقرار است و تأسیسات زیربنایی سر زمین است.بنابراین نیاز نیست هزینه زیادی برای خدماترسانی متحمل شوید. این موارد بر قیمت نهایی واحد مسکونی تأثیر دارد.به همین دلیل مقایسه قیمتی وقتی صورت میگیرد باید دقیق باشد و همه شرایط بررسی شود. در حال حاضر ثبتنام مسکن ملی چندین برابر ظرفیت است و ما مجبور به قرعه کشی و حذف تعداد قابل توجهی از ثبتنامکنندگان هستیم.
با توجه به این موضوع که زمین بهصورت اقساط بلند مدت واگذار شود بنابراین دولت در بخش ساخت هیچگونه منفعتی را دنبال نمیکند و فقط قیمت تمام شده زمین از متقاضیان دریافت میکند.
قیمت واحدها در هر 3 مدل یکسان است یا خیر؟
در بحث واحدهای ثبتنامی، زمین را قیمتگذاری میکنیم و هزینه آن به قیمت زمان شروع پروژه بهصورت اقساطی دریافت میشود. در حال حاضر بازپرداخت اقساط زمین 2 سال تنفس و سه سال زمان برگشت دارد. اما بهدنبال این هستیم که دوره اقساط را طولانیتر کنیم. اقساط در دوره طولانی مدتی بدون افزایش قیمت زمین پرداخت میشود. میدانید زمین تحت تأثیر تورم هر سال افزایش قیمت دارد اما زمین واگذاری در طرح ملی مسکن به قیمت زمان ساخت است.
پیشنهاد به دولت دادیم که با 2 سال تنفس دوره بازپرداخت اقساط 8 ساله و در مجموع زمان بازپرداخت 10 ساله شود. هزینه ساخت به این صورت است که مردم قسمتی از آن را ابتدا بهصورت آورده میپردازند، سپس حسابی در بانک مسکن باز میکنند، باقیمانده هزینه بهصورت تسهیلات بانکی است که منجر به ساخت واحد مسکونی میشود.
در حوزه ساخت مشارکتی آورده دولت در مشارکت با بخش خصوصی در مجموع شهرهای جدید، زمین و پروانههای ساختمانی است. آورده شریک ما هم که بخش خصوصی است، هزینههای ساخت است. شریک بهخاطر سرمایه ای که میآورد مقداری از واحدها را در اختیار میگیرد که بر اساس منطق بازار میفروشد ما به آن بخش کاری نداریم.
بخشی از واحدهای ساخته شده در قالب طرح مشارکتی که متعلق به دولت و سهم وزارتخانه است در قالب سیاستهایی پیش فروش میشود که بیشتر در توان خرید دهکهای متوسط است. در شهرهای جدید مسکن لوکس ساخته نمیشود بنابراین ساخت واحدهای مسکونی و عرضه واحدها برای اقشار متوسط اجتماعی و برای کسانی که برای تأمین مسکن بخصوص در کلانشهرها مشکل مالی دارند صورت می گیرد. هم بخشی که دولت و هم بخشی که سرمایهگذار عرضه میکند از نظر قیمتی متناسب برای اقشار متوسط است. هدف و نقطه اصابت تأمین مسکن اقشار متوسط و پایین اجتماع است.
بخشی از ساخت واحدها هم واگذاری زمین است که دستگاهها و نهادهای مختلف تفاهمنامه با ما منعقد کردهاند. آموزش پرورش ، وزارت کارو مجموعه وزارت دفاع از جمله این نهادها هستند. این مجموعهها خودشان شرکتهای ساخت در اختیار دارند اراضی را ما تحویل میدهیم و نهادها واحدها را میسازند و در اختیار پرسنل تحت پوشش خودشان قرار میدهند.
به هر سه مدل ساخت تسهیلات تعلق میگیرد؟
تسهیلات به بخش اول پرداخت میشود بخشهای دیگر هم بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی از نظام بانکی تسهیلات میگیرند.