مشارکت ایرانیها با ترکیهایها
زکریا نایبی مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» عنوان کرد: شرکت فولاد ناب تبریز با سرمایهگذاری مشترک بین سرمایهگذاران ایرانی و ترکیهای در سال 1382 ثبت شد و در مهر 1384 بهصورت رسمی راهاندازی شد. این شرکت، سازمانی دانشمحور است که توانایی عرضه محصولات جدید براساس استانداردهای ملی و بینالمللی را دارد. وی با بیان اینکه این شرکت سهامی خاص و متعلق به بخشخصوصی است، ادامه داد: البته سرمایهگذار ترکیهای آن نیز اصالتا ایرانی است؛ فناوری خط تولید کارخانه فولاد ناب تبریز از ترکیه وارد شده، اما به تدریج در نوسازی خط تولید و کل کارخانه از تجهیزات کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، هند و چین استفاده شده است. نایبی با اشاره به ظرفیت کارخانه عنوان کرد: ظرفیت شرکت در ابتدا 240 هزار تن بود و تنها نبشی تولید میکرد، اما در سال 88 با اجرایی شدن طرح توسعه کارخانه، تولید ناودانی و تیرآهن نیز به محصولات اضافه شد و ظرفیت خط تولید آن به 450 هزارتن در سال رسید.
تنوع سبد محصولات
مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز با تاکید بر تنوع سبد تولیدات این شرکت، گفت: درحالحاضر تولید اصلی شرکت نبشی، ناودانی و تیرآهن است که در سایزهای مختلف تولید میشوند. به عبارت دیگر در سه نوع محصول اصلی 56 سایز تولید میکنیم، برای نمونه در نبشی در سایزهای مختلف30 نوع نبشی تولید میشود. در تیرآهن و ناودانی نیز همین گونه است که از نظر کیفیت تمام محصولات شرکت در کشور شناخته شده است.
مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز با اشاره به میزان اشتغالزایی این واحد فولادسازی عنوان کرد: 400 نفر بهصورت مستقیم در دو شیفت کاری در کل کارخانه مشغول به کار هستند و کارخانه با 80درصد ظرفیت اسمی خود کار میکند، از اینرو نسبت به سایر تولیدکنندگان در این حوزه، وضعیت به نسبت خوبی دارد، این درحالی است که میانگین بهرهبرداری از ظرفیت فولاد در بخشخصوصی بسیار پایینتر از این سطح است.
نایبی درباره توسعه شرکت عنوان کرد: سیاستهای شرکت همواره بر این اساس بوده است که با توسعه بازار، تنوع محصول و سرمایهگذاری جدید، بهصورت مدام کار خود را توسعه ببخشد. برای نمونه در سال 96 سرمایهگذاری10میلیون دلاری برای بازسازی و بهروزرسانی خط تولید در کارخانه انجام دادیم. خط تولید مدام درحال بهروزآوری است تا براساس فناوری روز تولید داشته باشیم تا خواستههای بازار و مشتریان که براساس استانداردهای روز و کیفیت بالا است را تامین کنیم.
صادرات به کشورهای منطقه
حدود 60 درصد تولیدات شرکت فولاد ناب تبریز به صادرات اختصاص دارد. هدف صادرات این شرکت به تمام کشورهای همسایه از جمله سوریه، عراق، لبنان و افغانستان و... است. درباره صادرات این شرکت مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز عنوان کرد: بخش قابلتوجهی از تولید فولاد ناب تبریز به صادرات اختصاص دارد. در حقیقت 50 درصد نبشی که از ایران صادر میشود، از فولاد ناب تبریز است. البته اولویت نخست ما تامین نیاز داخل است که در صورت مازاد تولید اقدام به صادرات میکنیم با توجه به این موضوع 40 درصد محصولات فولاد ناب تبریز به داخل و 60 درصد آن به صادرات اختصاص دارد.
نایبی در ادامه با اشاره به این موضوع که مسیر شرکت همواره رو به جلو بوده است، عنوان کرد: با گذشت 15 سال و حضور در بازار، شرکت بهصورت دائم روند مثبت و رو به جلویی داشته و هیچگاه پسرفت نداشته است. درحالحاضر نیز یک پروژه توسعهای در دست اجرا داریم؛ این پروژه به نام فولاد البرز ناب آرش است که به روش قوسالکتریکی شمش تولید خواهد کرد که با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار تن شمش فولاد بهصورت سالانه در سال 99 راهاندازی خواهد شد. فناوری این واحد تولید شمش، فناوری دانیلی است. صنایع مختلفی از جمله دکلسازان، ساختمانسازی، خطوط انرژی نفت و پتروشیمی و صنایع کشتیسازی و دریایی از خریداران محصولات ما هستند.
برنامه سال 99
مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز درباره برنامههای سالجاری این شرکت عنوان کرد: بودجه شرکت نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است، از این رو هم قصد افزایش تولید و هم افزایش صادرات را داریم. سال گذشته در زمینه صادرات از برنامههای خود نیز جلوتر بودیم. امسال با وجود اینکه بهدلیل شیوع بیماری کرونا کار را از اردیبهشت ماه آغاز کردهایم، اما از برنامه تعیینشده نیز جلو هستیم. علاوه بر این، مرزها نیز به تدریج گشایش پیدا میکنند و صادرات را نیز دوباره از سر خواهیم گرفت. نایبی درخصوص تامین مواد اولیه عنوان کرد: در زمینه تامین مواد اولیه با مشکلی روبهرو نیستیم، اما برخی مواقع با سرعتگیرهایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت روبهرو هستیم. برای نمونه معامله در بورسکالا را ابطال میکنند یا برای صادرات محدودیت ایجاد میشود. این اقدامهای وزارتخانه به نوعی خودتحریمی برای صنعت فولاد بهشمار میرود. زیرا 50درصد از شمش تولیدی ایران مازاد است و مصرف داخلی ندارد. نایبی در ادامه با اشاره به کاهش بودجه عمرانی دولت عنوان کرد: بودجه عمرانی دولت هر سال درحال کاهش است از این رو مصرف آهنآلات نیز کاهش یافته است. بودجههای عمرانی مانند لکوموتیو حدود 70 تا 80 صنعت را با خود یدک میکشد که با کاهش آن این صنایع نیز دچار رکود میشوند. دولت باید بازار را آزاد بگذارد تا فعالان اقتصادی براساس عرضه و تقاضا بتوانند در بازار راه خود را بیابند.