کمی به عقب برگردیم، سال گذشته خودروساز چینی "جیلی" اعلام کرده بود که وارد یک مذاکره مستقیم با شرکت خودروسازی پروتون در جهت خرید برند "لوتوس" شده است، با این حال اوایل ماه مارس خبرگزاریهای محلی چینی عنوان کردند که ظاهرا شرکت خودروسازی جیلی در مذاکرات خود با پروتون به قطعیت نرسیده و از روند مذاکرات فی مابین خارج شده است که در این خصوص روزنامه چینی An Conghui هم چنین اقدامی از سوی جیلی را تایید کرد.
درست بعد از اینکه خبر رسید شرکت خودروسازی جیلی از روند مذاکرات بیرون رفته و شرکت خودروسازی پروتون نیاز به منابع مالی بیشتری با واگذاری برند خودروسازی لوتوس و یا حتی بخشی از سهام خود دارد، گروه خودروسازی PSA یا همان گروه خودروسازی "پژو سیتروئن" بود که اعلام کرد مذاکرات خود با پروتون را حفظ کرده و قصد دارد برند تجاری "لوتوس" و همچنین بخشی از برند خودروسازی "پروتون" را خریداری کند تا سهمی در بازار جنوب شرق آسیا و همچنین سهمی از تولید 400 هزار الی 600 هزار خودرو توسط پروتون داشته باشد.
با مطرح شدن این موضوع که گروه خودروسازی "پژو سیتروئن"مشتاق به خرید سهام برند لوتوس و همچنین خرید سهام پروتون است، زنگ خطر برای بزرگترین گروه خودروسازی چینی یعنی "ژجیانگ جیلی" به صدا درآمدن تا بار دیگر به پای میز مذاکرات پروتون بروند که نتیجه آن خرید یک سهم 49.9 درصدی از شرکت خودروسازی پروتون بوده است که سهام لوتوس را هم در بر میگیرد.
باتوجه به ادعای وبسایت منبع، گروه خودروسازی جیلی 49.9 درصد از سهام پروتون و همچنین 51 درصد از سهام لوتوس را خریداری کرده است تا پس از بخش خودروسازی ولوو و همچنین شرکت سازنده تاکسیهای لندن، حالا دو شرکت خارجی دیگر هم از دو کشور مالزی و انگلستان به زیرمجموعههای جیلی اضافه شده باشند که قرارداد رسمی و قطعی آن در اواسط ژوئیه (جولای) سال جاری منعقد خواهد شد.